استاد برجسته و پژوهشگر حوزه ارتباطات
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - 2017 October 24

سیدمحمد دادگران سال ۱۳۲۰ در خانواده‌ای متدین در شهر رشت پا به عرصه گیتی نهاد. دوره ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش گذراند و مدتی نیز بعد‌از‌ظهرها نزد سید‌محمد مجتهد، پیش‌نماز مسجد لاکانی رشت به تحصیل علوم دینی پرداخت و پس از اخذ دیپلم متوسطه بنا به علاقه و خواست پدر، در کنکور دانشکده معقول و منقول شرکت کرد و در رشته ادبیات عرب پذیرفته شد. 

اما علاقه او به علوم‌اجتماعی باعث شد که پس از سه سال تحصیل، تغییر رشته داده، به تحصیل در دانشگاه تهران روی آورد. او هم‌زمان با تحصیل در دانشگاه، به‌عنوان دبیر ادبیات‌فارسی و زبان عربی در دبیرستان‌های تهران به تدریس پرداخت. 

پس از اخذ لیسانس علوم‌اجتماعی در سال ۱۳۴۸ و سپس انجام خدمت نظام، او تصمیم گرفت برای تحصیلات تکمیلی به فرانسه برود، اما پدر، شرط ادامه تحصیل در خارج را موکول به ازدواج در ایران کرد. چنین بود که وی پس از ازدواج، همراه همسرش ـ خانم دکتر زهرا معتمدی که او نیز آن زمان لیسانس روانشناسی گرفته بود ـ به فرانسه رفت. نخست از دانشگاه سوربن فوق‌لیساس جامعه‌شناسی گرفت (۱۳۵۲)، و سپس در سال ۱۳۶۵ موفق به دریافت دکترای روانشناسی‌اجتماعی از همان دانشگاه گردید.  
 
وی اواخر مهرماه سال ۱۳۵۶ به ایران آمد و با راهنمایی مرحوم دکتر علی اسدی به استخدام آزمایشی تلویزیون درآمد و در مرکز تحقیقات سنجش افکار مشغول به کار شد. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کارمند رسمی سازمان صدا‌و‌سیمای جمهوری اسلامی ایران گردید و مدت ۱۵ سال در مرکز تحقیقات این سازمان در مسوولیت "مدیر گروه اجتماعی سنجش امور برنامه‌ای" به پژوهش مشغول بود. 

نظرخواهی پیرامون نظرات مردم در نخستین گام‌های پیروزمند انقلاب‌ اسلامی (۱۳۵۸)، نظرخواهی پیرامون نظرات مردم نسبت به برنامه‌های رادیو تلویزیون در شهر تهران (۱۳۵۹)، از جمله کارهای اولیه او در آن مقطع بود. 

دکتر علاوه‌بر انجام ۹ کار پژوهشی گسترده برای سازمان صدا‌و‌سیما و دفتر حوزه علمیه قم، چاپ ۱۴ مقاله پژوهشی در زمینه‌های نظرسنجی، افکارعمومی، فرهنگ و ارتباطات، جهانی‌شدن و ارتباطات، ارتباطات و متقاعدسازی، نقش و اهمیت مخاطب و مصرف و تبلیغات را در کارنامه تحقیقی خود ثبت کرده و چهار عنوان کتاب نیز به صورت تالیف و ترجمه روانه بازار نشر کرده است. 

دکتر سیدمحمد دادگران از جمله اساتیدی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رشته ارتباطات در دانشگاه آزاد اسلامی به کمک و کوشش او پا گرفت. وی هم‌اکنون، ضمن تدریس، پژوهش‌گر ارشد صدا‌و‌سیما، عضو هیات علمی دانشکده صدا‌و‌سیما و دانشگاه آزاد اسلامی و مدیر بخش کارشناسی ارشد رشته مدیریت رسانه سازمان در صدا‌و‌سیمای جمهوری اسلامی ایران است..."
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :