يكي از نرم افزارهاي مهمي كه با آن كار مي‌كنم OneNote (وان نوت) است. اين برنامه آن قدر مفيد و كارآمد است كه اگر از آن استفاده كنيد، در روند كار شما يك تحول بزرگ به حساب مي‌آيد. بعد از برگزاري كلاس آموزشي براي عده‌اي از همكاران، و ديدن استقبال شركت كنندگان از اين برنامه، به فكر تهيه آموزش مكتوب آن افتادم. جستجوي در اينترنت براي يافتن آموزش فارسي، نتيجه مطلوبي نداشت؛ بنابرين شروع به نوشتن نمودم. خروجي اين نوشته مي‌تواند هم به شكل جزوه و كتاب باشد، و هم در اينترنت جاي بگيرد. آموزش "وان نوت" توان و وقت زيادي مي‌گيرد؛ با اين حال سعي مي‌كنم تا چند جلسه، شما را در يادگيري آن همراهي كنم.
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۹ - ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016 November 30
نرم افزار نگارشي
نگارش و تايپ متون، از نيازهاي اساسي و اوليه‌اي است كه توسط رايانه، اجابت شده است. برنامه نويسان رايانه‌اي، براي رفع اين نياز، تا كنون نرم افزارهاي نگارشي گوناگوني را طراحي و نوشته‌اند. "نرم افزار نگارشي"، برنامه‌اي است كه امكان نوشتن و تايپ را به كاربر مي‌دهد. 
ساده‌ترين اين نوع برنامه‌ها Notepad ويندوز است كه مي‌شود در آن مطالب كوتاه را يادداشت نمود، و مشهورترين - و يكي از قدرتمندترين آنها - Word است كه علاوه بر نوشتن مطالب بلند، امكانات ويرايشي بسياري دارد.

Notepad
Word
شباهت و تفاوت

اگر به اين دو مثال (Notepad و Word) دقت كرده باشيد متوجه شباهت و تفاوت ميان نرم افزارهاي نگارشي شده‌ايد.

- وجه شباهت: امكان نوشتن و نگارش متن.
- وجه امتياز:
1- ظرفيت نگارش متون كوتاه و بلند
2- امكانات ويرايشي

از Notepad و WordPad گرفته تا Word همگي مي‌توانند متني را نوشته و ذخيره كنند؛ اما Notepad تنها كار ويرايشي كه مي‌تواند بر روي نوشته انجام دهد، تغيير نوع و اندازه خط (Font) است. حالا شما اين را مقايسه كنيد با Word با آن همه ابزار و امكانات ويرايشي كه در اختيار نويسنده قرار مي‌دهد.

تعريف OneNote

اجازه دهيد با يك تعريف ساده و ابتدايي، OneNote را معرفي كنم: OneNote (وان نوت) يك "نرم افزار نگارشي" است كه توسط شركت مايكروسافت در بسته آفيس 2007 (Microsoft Office 2007) عرضه شده است.

OneNote يا Word

با وجود برنامه قدرتمندي مانند Word - كه تا حال هر چه در تايپ، ويرايش، قاب بندي و پرينت نوشته‌ها لازم بوده با آن انجام داده‌ايم - چه لزومي دارد كه به سراغ OneNote برويم؟
اين پرسشي است كه ممكن است براي يك تايپست پيش بيايد. مخصوصا براي كسي كه دستش به Word عادت كرده، و يادگيري و كار با نرم افزار جديد، برايش سخت است. اكنون بايد به پاسخي برسيم كه هم اين پرسش برطرف شود، و هم تايپست ما، از لحاظ روحيه، آمادگي لازم را براي خواندن ادامه مطالب پيدا كند. 
نقدا - تا بيشتر از اين سوتفاهم نشده - اين نكته را بگويم كه قرار نيست اين جاي آن را بگيرد. توضيحش در جلسه آينده خواهد آمد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :