رسانه‌ها به نقل از فعالان سیاسی در فضای مجازی از افزایش فشار و بازداشت چندین روحانی «محبوب و مردمی» و روشنفکران و دانشگاهیان در عربستان سعودی خبر می‌دهند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - 2017 September 21

افزایش فشار بر اپوزیسیون در کشور عربستان سعودی در زمانی رخ می‌دهد که شایعه کناره‌گیری سلطان سلمان و بر تخت نشستن پسر او، ولیعهد محمد بن سلمان، بر سر زبان‌ها افتاده است.

در حالی که حکومت سعودی این شایعه را قویاً تکذیب می‌کند، روزنامه بریتانیایی گاردین بر اساس گمانه‌زنی‌ها می‌گوید که قرار است ولیعهد این کشور در نیمه اول سال آینده بر تخت بنشیند.

گاردین منبع این خبر را «افراد نزدیک به خانواده سلطنتی» سعودی توصیف کرده است.

از سوی دیگر بازداشت‌ها در زمانی اتفاق می‌افتد که از بحران در روابط عربستان و متحدانش با دیگر کشور عربی یعنی قطر هنوز کاسته نشده است.

در خردادماه سال جاری، عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و مصر با وارد کردن اتهام‌هایی مانند حمایت یا تامین مالی تروریسم، با قطر قطع رابطه کردند.

این کشورها سپس شرایطی را برای تجدید روابط با قطر اعلام کردند که از جمله آنها قطع رابطه با ایران، تعطیلی شبکه الجزیره، تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در قطر و نیز قطع حمایت از گروه‌های تروریستی بود.

قطر اما در پاسخ گفت که این شروط عملاً حاکمیت ملی این کشور را نادیده می‌گیرند و آنها را رد کرد.

در گزارش خبرگزاری رویترز از فشارهای تازه بر اپوزیسیون در عربستان سعودی آمده است که یکی از روحانیون برجسته به نام سلمان العوده پس از آن بازداشت شده است که در توئیتر از حل احتمالی بحران اخیر با قطر استقبال کرده است.

روزنامه بریتانیایی گاردین می‌گوید که سلمان العوده در شبکه اجتماعی توئیتر بیش از ۱۴ میلیون دنبال‌کننده دارد.

فعالان سیاسی آن‌لاین سعودی روز سه‌شنبه هفته گذشته همچنین گزارش کردند که دست‌کم هشت شخصیت دیگر در این کشور از جمله چند روحانی و استاد دانشگاه و مجری تلویزیون نیز دستگیر شده‌اند.

گاردین می‌گوید که یک بازرگان معتبر، یک استاد دانشگاه و یک شاعر هم در میان بازداشتی‌ها هستند.

رسانه‌های حکومتی سعودی در پی بازداشت‌های اخیر چنین گزارش کرده‌اند که بازداشتی‌ها، به‌ویژه روحانیونی که به حبس فرستاده شده‌اند، با گروه اخوان‌المسلمین در ارتباط بوده‌اند که عربستان سعودی آن را «تروریستی» قلمداد می‌کند.

از سوی دیگر سازمان امنیت سعودی اعلام کرد که افرادی را بازداشت کرده که با «قدرت‌های خارجی» در ارتباط بودند.

محمد بن سلمان، ولیعهد ۳۲ ساله عربستان، اوایل تابستان سال جاری محمد بن نایف، عضو ارشد خانواده سلطنتی سعودی، را کنار زد و طبق گزارش‌ها او هم‌چنان در حصر خانگی به سر می‌برد.

از آن پس بود که طبق گزارش‌ها سلطان سالخورده سعودی به ولیعهدش اجازه داد که عملاً حکومت را در دست بگیرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آب و هوا
كمينه:۱۸.۶۱°
بیشینه:۲۰.۳۶°
وضعيت:صاف
سرعت باد:۳.۰۹ km/h
رطوبت:۱۲%
 
۲۰.۳۶ | ۱۸.۶۱
تصاویر