کد خبر: ۵۱۳
در سوم مرداد ۱۳۹۶، وب‌سایت رسمی ادوبی که تولید کننده فلش‌پلیر است در مطلبی از پایان عمر فلش‌پلیر خبر داد که با استقبال بسیاری خوبی از سوی شرکت‌های مختلف فعال در زمینه اینترنت و تکنولوژی مواجه شد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۲ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 08

براساس اعلام ادوبی،‌ از پایان سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۱ دی ۱۳۹۹) این شرکت تولید و به‌روزرسانی فلش‌پلیر را متوقف می‌کند و به این صورت از این تاریخ به بعد کاربران اینترنت نمی‌توانند از ابزارها و وب‌سایت‌هایی که بر اساس فلش‌پلیر کار کنند، استفاده کنند.

هر چند که این خبر ممکن است در نگاه اول شوکه‌کننده و غم‌انگیز باشد، اما باید آن را یک خبر خوب و مسرت‌بخش دانست، چون فلش‌پلیر یکی از عوامل اصلی در نفوذ به رایانه‌ها و سیستم‌های مختلف در سال‌های اخیر بوده است به گونه‌ای که می‌توان آن را یک باگ و نه یک نرم‌افزار در دنیای دیجیتال دانست!

دلیل این ادعا هم به حفره‌های مختلف امنیتی باز می‌گردد که به صورت مستمر و در برخی موارد به صورت هفتگی در این نرم‌افزار پیدا می‌شود. مثلاً تنها در سال ۲۰۱۷ تنها ۵۶ حفره امنیتی در فلش‌پلیر پیدا شده است، رقمی شوکه‌کننده به گونه‌ای از به طور متوسط هر چهار روز یک حفره امنیتی در فلش‌پلیر کشف شده است.

علاوه بر این با نگاهی اخبار دنیای امنیت دیجیتال به راحتی می‌توان ده‌ها حمله سایبری را پیدا کرد که تنها از طریق فلش‌پلیر اتفاق افتاده است. به عنوان مثال می‌توان به گروه امنیت سایبری Hacking Team اشاره کرد که در سال ۲۰۱۵ با استفاده از چندین حفره امنیتی در فلش‌پلیر، امکان نفوذ به سیستم عامل ویندوز را بدست آورده بودند و آن را به دولت‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی سرتاسر دنیا می‌فروختند.

خرابکاران سایبری هم در سال‌های اخیر از طریق حفره‌های امنیتی مختلف در فلش‌پلیر دست به انتشار باج‌افزارهای مختلف زده‌اند و از این طریق برای خود درآمدزایی ایجاد می‌کردند. به عنوان مثال می‌توان به باج‌افزار Locky اشاره کرد که از طریق حفره امنیتی‌ای که در فلش‌پلیر وجود داشته است به رایانه‌های مختلف نفوذ و تمامی اطلاعات موجود در آن رایانه‌های را رمزنگاری می‌کرده است.

بر همین اساس باید خبر پایان عمر فلش‌پلیر را یک خبر مسرت‌بخش دانست زیرا با پایان کار فلش‌پلیر در سال ۱۳۹۹، یکی از روش‌های محبوب در میان دولت‌ها، سازمان‌های اطلاعاتی/جاسوسی و همچنین خرابکاران سایبری به پایان خود نزدیک می‌شود و به این صورت دنیای دیجیتال یک قدم به سمت امن‌تر شدن قدم برمی‌دارد.

البته در این میان وب‌سایت‌ها و سرویس‌هایی که از فلش‌پلیر همچنان استفاده می‌کنند، حدود سه سال وقت دارند که وب‌سایت و سرویس‌های خود را به تکنولوژی‌های جدیدی مانند HTML5 تغییر دهند تا پس از بهمن‌ماه ۱۳۹۹ امکان استفاده از وب‌سایت و یا سرویس‌شان وجود داشته باشد.

در نهایت هم اگر می‌خواهید که هم اکنون از شر فلش‌پلیر رها شوید، می‌توانید با مراجعه به کمپین «اشغال فلش‌پلیر» روش‌های مختلف حذف این ابزار خطرناک برای رایانه خود را حذف کنید. دقت کنید که هم اکنون و با توجه به محبوبیت تکنولوژی‌های جدید مانند HTML5، شما برای وبگردی و سرویس‌های آنلاین مختلف نیازی به فلش‌پلیر ندارید و به راحتی و بدون هیچ مشکلی می‌توانید این نرم‌افزار را از رایانه و همچنین تلفن همراه خود حذف کنید.

با حذف این نرم‌افزار، هر زمان هم پیامی در مورد به‌روز نبود فلش‌پلیر در وب‌سایت‌های مختلف دریافت کردید، تنها کافی است که آنها را به هیچ عنوان در نظر نگیرید زیرا این پیام‌ها جعلی هستند زیرا امکان ندارد که فلش‌پلیر شما به روز نباشد در حالی که اصلا چنین نرم‌افزاری بر روی رایانه و یا تلفن همراه شما نصب نیست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :