کد خبر: ۴۴۹
پارچه‌های تازه طراحی‌شده شرکت آتاکاما، هیچ‌وقت رطوبت و عرق را جذب نمی‌کند و باعث می‌شود ورزشکاران با خیال راحت به فعالیت‌های ورزشی خود بپردازند.
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۴ - ۲۱ تير ۱۳۹۶ - 2017 July 12

راحت بودن و عدم جذب رطوبت در لباس دو مشخصه‌ای هستند که هر ورزشکاری به دنبال آن است. هرچه قدر که لباس ورزشکاران راحت‌تر باشد باعث می‌شود گرما از بدن راحت‌تر خارج شود و در نتیجه بدن ورزشکاران را خنک‌تر نگه می‌دارد. هرچه قدر هم رطوبت عرق به لباس جذب نشود، لباس خشک‌تر می‌ماند. به تازگی شرکتی به نام آتاکاما اقدام به تولید لباس‌هایی کرده است که انقلابی در صنعت پوشاک ورزشی محسوب می‌شود.

خبر خوش برای ورزشکاران؛ پوشاکی که رطوبت را جذب نمی‌کند

نام این شرکت از صحرای آتاکاما در شمال شیلی گرفته شده که خشک‌ترین صحرای جهان می‌باشد. در طراحی این لباس از سیستم کانال رطوبت بیومتریک استفاده شده است که عرق‌ها را از روی لباس توسط کانال بسیار کوچک سه-بعدی خارج می سازد و باعث می‌شود لباس ورزشکار حتی در زمانی که بیشترین فعالیت ورزشی را دارد، خشک بماند. تکنیک به کار گرفته شده در لباس استفاده از میکروفلودیک ها (microfluidics) هستند. میکروفلودیک یعنی چگونگی حرکت مایعات در سطوح میکروسکوپی. حال در این طراحی، رطوبت از بدن جمع می‌شود و به راه‌های بسیار باریکی که روی لباس است منتقل می‌شود و سپس به بیرون رانده می‌شود. در این حالت لباس از میزان تعریق و رطوبت اشباع نمی‌شود و باعث می‌شود که لباس به بدن ورزشکار نچسبد. این روش، یکی از طبیعی‌ترین روش‌های خنک نگه داشتن بدن در زمان فعالیت بدنی است.

یکی از بزرگ‌ترین چالشهایی که شرکت آتاکاما با آن مواجه بود این بود که چگونه کانال‌های سه-بعدی باریکی در پارچه‌هایی سبک‌وزنی درست کنند. گام اول این بود که پروسه تولید آن را بررسی کنند. سپس به این نتیجه رسیدند که این پروسه با پروسه ساخت میکروفابریک ها در تراشه های کامپیوتری متفاوت است. درنهایت، موفق شدند در فرایند بافت پارچه، از تارهای بسیار باریکی استفاده کنند که تنها ۱۰۰ میکرومتر قطر دارد.

طبق اظهارات شرکت آتاکاما، پوشاک ورزشی که از این جنس پارچه در ساخت آن استفاده شده است، در زمان فعالیت بدنی، ۱۲ برابر خشک‌تر و ۳ برابر سبک‌تر از سایر پوشاکی است که از پارچه‌های دیگر در بافت آن‌ها استفاده شده است. این خبر بسیار خوبی برای ورزشکارانی مانندِ دوندگان و دوچرخه‌سوارانی است که مجبورند تحت هر شرایطی رطوبت و گرما را تحمل کنند.

شرکت آتاکاما هنوز پوشاک ورزشی خود را به بازار عرضه نکرده است. به گفته رئیس هیئت مدیره این شرکت، افراد بسیار زیادی به این طرح علاقه نشان داده‌اند و حتی خواستار این شدند تا از این تکنولوژی در ساخت روکش‌های صندلی ماشین هم استفاده شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :