گفت و گوی اختصاصی


- چند روز پیش در دیدار محمد خدادی، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با دیمیتری کیسیلیوف، رئیس خبرگزاری «راسیا سگودنیا» و آژانس خبرگزاری «اسپوتنیک»، قرارداد همکاری رسانه ای امضا شد.

هر دو خبرگزاری روسیه و ایران در چارچوب این همکاری قصد دارند پروژه های مربوط به گسترش فضای خبری، ترویج و آگاه سازی هدفمند در رسانه های ارتباط جمعی با موضوعات مختلف، تقویت مناسبات رسانه ای، درک متقابل و نزدیک سازی مردم دو کشور، جامه ی عمل بپوشانند.

محمد خدادی، مدیرعامل خبرگزاری «ایرنا» که در این ایام همراه دکتر مهدی سنایی، سفیر محترم جمهوری اسلامی در روسیه و سایر مقامات ارشد هیات ایرانی در "نشست بین المللی افتصادی سن پترزبورگ — 2017" حضور داشتند، با خبرنگار بخش فارسی «اسپوتنیک» مارینا الشعلان در خصوص همکاری ها در عرصه رسانه ای و چشم انداز های همکاری خبرگزاری بزرگ دو کشور گفت و گو نمودند.

جناب آقای محمد خدادی در خصوص علاقمندی خبرگزاری «ایرنا» به همکاری با خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت:

عصر امروز عصر اطلاعات است. به عقیده من بشر امروز برای زنده بودن به دو چیز نیاز دارد: به اکسیژن و اطلاعات. هر حرکتی در جامعه و در محیط بین الملل در بستر اطلاعات معنا پیدا می کند. روابط بین کشورها، فراز و فرودی بر بستر اطلاعات است. اطلاعات موجب می شود که دانسته های انسان ها بیشتر و شناخت آنها عمیق تر گردد. به همان نسبت، مسیرهای مناسب تری برای توسعه روابط پیدا می شود.  

دو کشور ایران و روسیه همسایه هستند و تاریخ بسیار عمیقی دارند. منافع دو کشور بر بستر تقویت همه جانبه و استوار است و این نزدیکی باعث شده است که دیپلمات ها، تجار و حتی نظامیان دو کشور با هم روابط و مناسبات تنگاتنگی داشته باشند. طبیعتا رسانه ها با تبادل صحیح اطلاعات می توانند به دیگر زمینه ها توسعه نیز کمک کنند.

امروز دنیای غرب سعی می کند انحصار اطلاعات را در دست خودش داشته باشد و به نیابت از کشورها اطلاعات را منتشر می کند. در حالی که اگر منابع اطلاعات قابل استناد و صحیح باشد، بسیاری از اطلاعات وارونه جلوه داده نمی شود بلکه تبادل به طور صحیح، دقیق، جامع و کامل صورت می گیرد.

طبیعتا همه تلاش های ما این است که رسانه های ایرانی در هر سطحی بتوانند با رسانه های روسی، در راستای تقویت مناسبات دو کشور همکاری داشته باشند. خبرگزاری «اسپوتنیک» و خبرگزاری «ایرنا» با هم می توانند بخشی از این مناسبات و همکاری ها را شکل بدهند و به عنوان دو منبع اصلی خبری از تحولات دو کشور تبادل اطلاعات را داتشه باشند. البته ما با خبرگزاری «ایتار تاس» هم روابط قدیمی داریم، ما همچنان روابط مان را حفظ می کنیم. طبیعتا" ما اکنون خواهان برقراری روابط بسیار عالی با خبرگزاری «اسپوتنیک» هستیم.

آقای خدادی در پاسخ به سوال "امکان انجام اقدامات مشترک خبرگزاری های ایران و روسیه در جبهه جنگ اطلاعاتی با دشمنان مشترک و برای مبارزه با فشارهای غرب و آمریکا علیه تهران و مسکو در فضای مجازی و رسانه ای" چنین گفتند:

طبیعیت جریان رسانه ای غرب انحصاری است. یکی از خصوصیت های آنها این است که به نیابت از کشور ها اطلاعات را دستچین می کنند و استاندارد های دوگانه را عمل می کنند.

 آنها چهره کشورها را از واقعیت دور می کنند. آنها هر چه آشوب و ناتوانایی و ضعف است به کشور ها نسبت می دهند. عملا وقتی که اخبار را از یک کشوری منقل می کنند، بیشتر اخبار منفی را توسعه می دهند. 

نتیجه گیری آنها این می شود که تمام فعالیـت های مفید، دموکراسی، موفقیت، پیشرفت یا ظرفیت متعلق به خود آنها می شود. اما هر چی ناکامی، شکست، ضعف و ناتوانایی متعلق به این کشور هاست. در حالی که حقیقت وارونه جلوه داده می شود. 



در یک کشوری مثل یمن در طی دو و نیم سال صدها هزار نفر به خاک و خون کشیده می شوند.  کوچک ترین خبری از آنجا نمی آید. ولی در مقابل، اگر یک بمب کوچکی در یکی از کشورهای غربی منفجر بشود، آنها روزها در مورد این حادثه مطلب می نویسند. این همان استاندارد دوگانه است. 

اگر غرب دنبال انسان و انسانیت هستند پس چرا در یمن مردم دارو، غذا، امنیت ندارند و بدون هیچ قانونی و مقررات بین المللی توسط یک کشور دیگر بمباران می شوند؟ هیچ صدایی از سوی غرب بیرون نمی آید و هیچ خبرنگار غربی به این کشور اعزام نمی شود و هیچ برنامه ای از یمن به تصویر کشیده نمی گردد. این حقایق به ما نشان می دهد که آنها برخورد دوگانه می کنند و بر اساس منافع خود سیاستگذاری خبری می نمایند.

پس ما نباید اجازه دهیم که این رفتار کشورهای ما را تحت تاثیر قرار بدهد و باید درعمل متاثر از سیاست آنها حرکت کنیم. ما حق داریم که از ظرفیت خودمان استفاده کنیم و صدای خودمان را به دنیا برسانیم و امکانات خودمان را به دنیا معرفی کنیم، توانایی را به دنیا نشان دهیم. حد اقل ما نباید اجازه ندهیم که طرف ثالث روابط ما را دچار خدشه کند. ما باید از فرصت ها و امکاناتی که در اختیار داریم، برای تقویت روابط دو کشور استفاده کنیم.


مدیرعامل خبرگزاری ایرنا: روسیه و ایران باید همکاری نزدیک درحوزه رسانه داشته باشند
مدیر عامل خبرگزاری «ایرنا» در ادامه افزود، امروز نفوذ و فشار رسانه های غربی که در تلاش ایجاد شکاف در روابط ایران و روسیه هستند، در عرصه بین المللی به صورت رسانه ای احساس می شود. اما انحصار مطلقی که رسانه های غربی همیشه در گذشته داشتند امروز به ندرت دیده می شود.    

هرچه کشورها از هم دیگر فاصله بگیرند، به نفع آنهاست. سیاست رسانه های غربی بر این است که هیچ کدام از کشور ها با هم دوست نباشند. آنها دشمنی کنند و اختلاف داشته باشند. آنها به سمت مخالف یکدیگر بروند، کالاهای همدیگر را نخرند، از امکانات همدیگر استفاده نکنند، تا بدین روش به کشورهای اروپایی پناه ببرند. نمونه این کار رسانه های غربی بسیار واضح است.

 وقتی از حقوق بشر صحبت می شود، آنها در مورد کشورهایی که در آنجا زنان نمی توانند رانندگی کنند و در مجلس اصلا صندوق رای برای آنها وجود ندارد، صحبت نمی کنند. اما در عوض وقتی انتخابات در کشورهای مان برگزار می شود، آنها با "اگر و اما" به اتهامات ناروا می پردازند. 

مثلا در کشور سوریه سالهاست که آنها آقای اسد را تحت فشار قرار می دهند و از تغییر حکومت در این کشور صحبت می کنند. در واقع غرب می خواهد حکومت کشورهای زیادی را به خواست خودش تغییر کند. درحالی که نمونه های زیادی وجود دارد که آنها نه تنها می خواهند حکومت را تغییر دهند بلکه چشمان شان بر جنایت ها و مشکلاتی که برای مردم ایجاد می شود، می بندند. کشورهای غربی، چشمان خود را بر مردم سوریه، عراق، افغانستان و یمن بستند.

لذا امروز شرایط تغییر کرده است. مردم آگاه شدند و امکانات اطلاع رسانی در اختیار دارند. تغییری که در صحنه تکنولوژی اطلاعات به وجود آمده، در واقع دنیای دیگری را در برابر ما قرار داده است. امروزه انحصاری که رسانه های غربی در گذشته داشتند، وجود ندارد.

ما به عنوان رسانه های دولتی حد اقل باید به فکر مردم کشورهای مان  باشیم و برای منافع مردم مان تلاش کنیم. طبیعتا منافع مردم ایران و روسیه در این است که کشورهای ما هرچه بیشتر نزدیک بشوند و شناخت بیشتری از همدیگر و اطلاعات واقعی را پیدا کنند تا بخشهای خصوصی، اقتصادی و سیاسی و صنعتی همکاریهای بیشتری را داشته باشند. این به نفع دو کشور است تا با یکدیگر نزدیک شوند.


محمد خدادی در ادامه گفت و گو در پاسخ به سوال در مورد موضع گیری های رسانه ای ایران نسبت به چالش های غرب و حتی ظهور پدیده "دونالد ترامپ" در عرصه بین المللی چنین گفت:   

 دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکاست و ایالات متحده سی و هشت سال است که برعلیه ما انواع خصومت ها دارد: هواپیمای مسافربری ما را زد، ارتش صدام را تجهیز و در جنگ علیه ایران از آن حمایت کرد، در آن جنگ تحمیلی مردم ایران را با سلاح شیمیایی کشتند، دانشمندان ایران را ترور کردند و سکوی نفتی ما را زدند و… اعمال تحریمات یک جانبه و غیر قانونی مهم تر از همه چیز است. 
اما هیچ کدام از این اقدامات موثر نیفتاد. دلیل آن بود که در انتخابات اخیر جمهوری اسلامی که برگزار شد، مردم ایران نشان دادند که سرنوشت کشور خود را خودشان تعیین می کنند و هیچ عامل خارجی نمی تواند در تصمیم مردم ایران تاثیر بگذارد. 

آقای ترامپ رئیس جمهور همین کشور است. ما هیچ وقت با مردم آمریکا هیچ گونه خصومتی نداشتیم و نخواهیم داشت. آقای ترامپ واقعیت آمریکا را بهتر به ما نشان می دهد. رفتار وی، بخشی از واقعیت آمریکاست. اکنون ما شناخت بیشتری از آمریکا داشتیم. ما همیشه می دانستیم که هیچ وقت نمی توان  بر روی حرف و قول آمریکا حساب کرد. بارها این واقعیت آمریکا به ما ثابت شده است.

مهم این است که به خودمان تکیه دهیم و به خودمان، توانایی ها، امکانات و ظرفیت هایی که داریم بیش از هر کس دیگر، اعتماد داشته باشیم. ما باید دوستان خودمان را بیشتر بشناسیم و روابط با دوستان را عمیق تر کنیم. لازم است که ما هوشیار باشیم و با این هوشیاری منافع خود را تقویت کنیم.

آقای محمد خدادی همچنین بیان داشت که راه اندازی بخش روسی زبان، در آژانس خبرگزاری «ایرنا» یکی از محورهای اصلی سیاستگذاری خبری وی بوده و با آغاز همکاری با آژانس «اسپوتنیک» و استفاده از توان حرفه ای آن، فعالیت این بخش گسترش خواهد یافت.

راه اندازی بخش زبان روسی و تقویت آن یکی از سیاست هایی بود که من  پس از ورود به «ایرنا» به اجرا در آوردم. 
ما در توییتر زبان روسی داریم و تلاش می کنیم در وبسایت و سایر شبکه های اجتماعی مان بخش روسی زبان را تقویت کنیم. امروز ما باید به زبان اصلی هر ملت، اطلاعات را به آنها بدهیم. بسیار مهم است که اطلاعات هر چه راحت تر، صریح تر و سریع تر در اختیار مردم قرار بگیرد.

 این حق مردم است که بدانند و در مورد تحولات در جهان اطلاعات درستی را داشته باشند. ما به عنوان رسانه وظیفه داریم که این اطلاعات را تسهیل، تصریح و روان کنیم. ما با یک جامعه بزرگ روس زبان زندگی می کنیم. حق همسایه مان این است که حرف های همسایگان به زبان خودشان متوجه بشوند. اکنون این فرصت برای آنها فراهم می شود.

 در پایان این گفت و گو، محمد خدادای مدیر عامل خبرگزاری «ایرنا» بر نقش مهمی شبکه های اجتماعی در بستر اطلاع رسانی تاکید نمودند:

شبکه های اجتماعی شریک ما هستند و رقیب نیستند. ما آنها را عضو خانواده رسانه ها را می دانیم و به شبکه های اجتماعی به عنوان همکار نگاه می کنیم. به عقیده ما خانواده رسانه ای ما بسیار بزرگ است. 

جمع آوری خبر، پردازش و انتشار اخبار از محورهای اصلی فعالیت یک رسانه می باشد. امروزه هر کسی که موبایل در اختیار دارد در واقع این کار را انجام می دهد. این باعث خوشبختی رسانه هاست که همکاران بی شماری در نقاط مختلف دنیا دارند. این فرصت طلایی برای خانواده رسانه و خبرنگاران وجود دارد تا از این ظرفیت و فرصت استفاده کنند. تنها شغلی که امروز به اشتراک گذاشته شده توسط تمام مردم، شغل رسانه هاست. 

بقیه صنعت ها انحصار خودشان را دارند. اما باید گفت، شبکه های اجتماعی برای ما هم فرصت و هم تهدید هستند. فرصت از این بابت است که ما شرکای زیاد و خوب داریم که در تمام ساعات شبانه روز همکار ما هستند. 

نه زمان و نه مکان جلوی همکاران ما را نمی گیرد. اما تهدید به این معناست که ما نمی توانیم نیازهای آنها را برآورد کنیم و پاسخگوی این نیاز ها باشیم. بنابراین، وظیفه ما این است که تلاش بیشتری بکنیم و متناسبا با نیاز شبکه های اجتماعی، اطلاعات مناسبی را منتشر کنیم و در اختیار مردم و رسانه ها قرار دهیم. 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آب و هوا
كمينه:۲۰.۰۸°
بیشینه:۲۰.۰۸°
وضعيت:نيمه ابري
سرعت باد:۸.۲۳ km/h
رطوبت:۱۰%
 
۲۰.۰۸ | ۲۰.۰۸
تصاویر