استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: پدافند غیر عامل جزو ضروریات زندگی اجتماعی در همه جوامع است و آشنایی مردم با آن ضروری است.
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۸ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 February 12
آشنایی مردم با اصول پدافند غیر عامل ضروری است

پدافند غیرعامل یا دفاع غیرعامل (Passive Defense )‏ به مجموعه اقداماتی اطلاق می شود که به استفاده از جنگ افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری کرده یا میزان این خسارت ها و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.
پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفا با بهره گیری از فعالیت های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است. اقدامات پدافند غیرعامل شامل: پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابجایی، فریب، مکان یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفاء، ماکت فریبنده و سازه های امن است.
در پدافند غیرعامل تمامی نهادها، نیروها، سازمان ها، صنایع و حتی مردم عادی می توانند نقش موثری ایفا کنند در حالی که در پدافند عامل مانند سیستم های ضدهوایی و هواپیماهای رهگیر، تنها نیروهای مسلح مسئولیت برعهده دارند.

علی اصغر عنابستانی، در آیین افتتاح نمایشگاه پدافند غیرعامل چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مقام معظم رهبری از سال 1382 فرمان تشکیل پدافند غیرعامل را صادر کردند، افزود: پدافند غیر عامل باید در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، صنعتی به مردم معرفی شود تا در موقع بحران حداقل هزینه ها را در مقابله با دشمن داشته باشیم.
وی تصریح کرد: برای حفظ جامعه و نجات آن از تهدیدات مختلف باید همه دست اندرکاران در این راستا بکوشند و از هیچ کوششی دریغ نکنند.

عنابستانی ادامه داد: اجرای پدافند غیرعامل در تمامی حوزه ها موجب حفظ جان ومال مردم می شود و با رصد و پایش، تشخیص، امداد و نجات منجربه کنترل بهتر بحران می شود.
عنابستانی بیان داشت: آموزش و فرهنگسازی، اقتصاد مقاومتی و پیشرفت، پدافند زیستی و سلامت، پدافند سایبری پایداری در فضای سایبری، بسیج مردمی، تولید ملی، صنعت و انرژی و پایداری زیرساخت های پدافند را تشکیل می دهند.
استاندار چهارمحال و بختیاری، با تاکید بر آشنایی مردم با موضوع پدافند غیرعامل اظهار داشت: فرهنگسازی مفاهیم اساسی، توسعه ادبیات علمی، ترویج مفاهیم راهبردی و نظریه های بومی پدافند در بین مردم به اجرای هرچه بهتر این امر در حوزه های مختلف کمک می کند.

عنابستانی تصریح کرد: نمایشگاه پدافند غیرعامل در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، فرصتی مناسب برای آشنایی مردم با این مهم است که لازم است با اطلاع رسانی مطلوب در این هفته برای بازدید از فراخوانده شوند.
کارگاه آموزشی پدافند غیرعامل همزمان با افتتاح نمایشگاه در چهارم آبانماه با حضور کارشناسان دستگاه های اجرایی مختلف در سالن غدیر در حال برگزاری است.
برنامه های هفته پدافند غیرعامل از چهارم در دهم آبانماه همزمان با سراسر کشور در استان چهارمحال و بختیاری برگزار می شود./
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :