غذاهای مبتلایان به دیابت باید ویژگی های زیر را داشته باشد. 1.کم چربی 2.حاوی مقادیر کافی پروتئین 3.فاقد قندهای ساده 4.دارای مقادیر زیادی فیبر باشد.
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۲ - ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 November 25

غذاهای مبتلایان به دیابت باید ویژگی های زیر را داشته باشد.

1.کم چربی 2.حاوی مقادیر کافی پروتئین 3.فاقد قندهای ساده 4.دارای مقادیر زیادی فیبر باشد.

توضیح: فیبر غذایی سرعت جذب قند دریافتی ازغذا را آهسته کرده ونهایتا" به حفظ سطح ثابت گلوکز درخون کمک می کند.باید دقت کرد که عنوان مطلب فوق به معنی مصرف زیادی قندوشکر یا مواد غذایی حاوی آنها نیست،بلکه انعطاف پذیری بیشتری در زمینه غذا بدست خواهد داد. قابل ذکراست دو نوع فیبر موجود درمواد غذایی شامل فیبرمحلول ونامحلول است که هردو برای تاْمین یک رژیم سالم درافراد سالم ودیابتی مهم هستند.

 

فیبر محلول درآب درلوبیا،اسفرزه،جودوسر،جو وبعضی ازمیوه ها وسبزیها یافت می شود. فیبر نامحلول درآب عمدتاً در سبوس گندم،نان وغلات خالص یا کامل،ماکارونی وسبزی ها یافت می شود.

نتایج تحقیقات بیانگراین نکته است که یک رژیم کم چرب،سرشار ازاین نوع فیبر(نامحلول)در کاهش خطربعضی ازسرطانها،نظیر سرطان روده واحتمالاّ سرطان سینه مؤثراست.لذا مصرف فیبر نا محلول توسط افراد دیابتی نیز مهم می باشد. مصرف فیبر در غذا احساس سیری بیشتری تولید می کند ومانع پرخوری می شود این نکته در مبحث کنترل وزن از اهمیت زیادی بر خوردار است

توصیه های تغذیه ای برای بیماران مبتلا به بیماری قند(دیابت):

 1) در هر وعده غذایی از مواد قندی(کربوهیدراتهای) مرکب استفاده کنید.غذاهای نشاسته ای مانند نان (ترجیحاً نان سبوس دار مانند سنگک،بربری وتافتون ) غلات،سیب زمینی وبرنج حاوی کربوهیدراتهای مرکب است.

2) مصرف بی رویه قند وشکر وغذاهای حاوی آنها(مثل شیرینی،بیسکویت،مربا،نوشابه، آدامس و...) در بیماران دیابتی ممنوع است. نتایج پژوهش ها نشان داده است که مصرف مقادیر نسبتاً کم قند وشکر مشکلی در دیابت ایجاد نخواهد کرد خصوصاً اگر به طور همزمان با غذاهای حاوی فیبر محلول مصرف شود.

 3) وعده های غذایی باید به طور منظم ودر ساعات مقرر مصرف شود. تغییر ساعت صرف غذا سبب نوسان قند خون می گردد که در بیماران دیابتی مشکلات فراوانی را ایجاد می کند.

4) توصیه می شود که مصرف غذاهای روزانه در سه وعده اصلی(صبحانه،ناهار وشام) ودو میان وعده (بین صبحانه وناهار،ناهار وشام) تقسیم گردد. همچنین می توان وعده کوچکی را قبل از خواب اختصاص داد.

 5) مصرف حبوبات (نخود، عدس و لوبیا) در برنامه غذایی توصیه می شود. فیبر موجود در این غذاها باعث کنترل بهتر قند خون می گردد.

 6) از مصرف غذاهای پر چرب وسرخ کرده بپرهیزید وغذاها را بیشتر به شکل آب پز ویا کبابی مصرف کنید.

7) روغن مصرفی باید حتماً از نوع نباتی باشد. بهتر است که از روغنهای نباتی مثل روغن آفتاب گردان، سویا،ذرت وامثالهم استفاده شود.

8) از گوشتهای کم چرب ومرغ وماهی بدون پوست در غذاهای خود استفاده نماید.

9) مصرف تخم مرغ حداکثر سه روز در هفته باشد.

10) میوه جات وسبزی جات را به شکل تازه مصرف کنید. ویتامین ثC موجود در میوه جات وسبزیجات تازه، کمک شایانی به کنترل قند خون می نماید .

11) سالاد وسبزیجات را بدون سس ویا چاشنی هایی نظیر لیمو ترش یا نارنج مصرف نمایید.

 12) حتی المقدور از مرکبات در بین میوه های مصرفی خود استفاده کنید

 13) میوه های خیلی شیرین مثل انگور شیرین ،خربزه، موز،انجیر وخرما مصرف نکنید.

تحقیقات جدید:

1)بیماران دیابتی در رژیم غذایی خود حتماً از ماهی استفاده کنند. مصرف منظم ماهی خطر بروز نا رسایی کلیه را در مبتلایان به دیابت کاهش می دهد.

2)تازه ترین تحقیقات نشان میدهد بیماران مبتلا به دیابت نوع 2(غیر وابسته به انسولین) می توانند با افزودن کمی دارچین به رژیم غذایی خود به حفظ سلامتی بدنشان کمک کنند. بیماران دیابتی که به مدت چهل روز و روزانه یک گرم دارچین به رژیم غذایی معمولی خود بیفزایند،میزان قند خون،کلسترول و چربی های خونشان تا سی در صد کاهش می یابد.

3) بروکلی از سبزیهای بسیار مفید است که منبع غنی کروم است وبه تنظیم قند خون در محدوده مطلوب کمک می کند. جو نیز از نظر کروم غنی است از دیگر مواد غذایی کروم می توان به قارچ خوراکی،سبوس غلات،مغزه گیاهی ،ریواس ومخمر اشاره کرد.

برچسب: دیابت ، تغذیه ، رژیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :