کد خبر: ۱۷۸۵
نهادهای کنترل امور مالی در چین روز جمعه ۲ مهر نقل و انتقال و پرداخت پول در شکل رمزارز و استخراج آن را ممنوع کردند. تحت تاثیر این اقدام ارزش بیت کوین و سایر رمزارزها و بهای سهام موسسات فعال در زمینه خرید و فروش این ارزها کاهش يافت و سهام مربوط به ارزهای رمزنگاری شده و بلاکچین را تحت فشار کاهشی قرار داد. جوزف ادواردز، سرپرست تحقیق در کارگزار ارزهای رمزنگاری شده Enigma Securities در لندن می گوید: "تا حدودی وحشت وجود دارد.
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۴ - ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - 2021 September 25

بانک خلق چین اعلام کرد این تصمیم "به منظور حفظ اموال مردم و حفظ نظم اقتصادی ، مالی و اجتماعی" گرفته شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، ده نهاد مالی چین از جمله بانک مرکزی و نهاد کنترل تبادل ارزهای خارجی اعلام کردند که در یک اقدام مشترک فعالیت‌های «غیرقانونی» رمزارزها را ریشه‌کن خواهند کرد. این اولین باری است که نهادهای مالی چین در یک اقدام مشترک ممنوعیت کامل تمامی فعالیت‌های مربوط به رمزارزها را در دستور کار قرار می‌دهند.

حمله گازانبری چین و امریکا به بیت‎کوین و خانواده‌اش

درست یک روز پس از آن که بحران مالی گروه املاک چینی اِوِرگراند(Evergrande) ، بازار رمزارزها را هم تکان داد، وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز با تایید اخبار غیررسمی روز‌های اخیر مبنی بر وضع تحریم‌های تازه علیه مبادله رمزارزها جو منفی حاکم بر بازار ارزهای رمزنگاری‌ شده را حفظ کرد. 

حمله گازانبری چین و امریکا به بیت‎کوین و خانواده‌اش

نوسان نزولی قیمت رمزارزها در شرایطی رخ داد که وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که مبادله رمزارزها را به دلیل استفاده گسترده از آنها در پولشویی از طریق حملات سایبری باج‌‌افزاری تحریم می‌کند.

برخی از کارشناسان بازار مالی بین‌المللی معتقدند که دلیل اصلی این اقدام سیاست‌های چین در زمینه کنترل گردش پول و مهار شرکت‌های بزرگ فناوری جدید است.

بانک مرکزی چین اعلام کرد که از رمزارزها نمی‌توان مثل پول برای معاملات استفاده کرد و شرکت‌های خارجی تبادل ارز حق ندارند از این روش برای انتقال پول به چین استفاده کنند. این نهاد در عین حال استفاده از رمزارزها توسط بانک‌ها و موسسات پرداخت اینترنتی و همچنین تبادل آن در بازار داخلی را ممنوع کرد.

حمله گازانبری چین و امریکا به بیت‎کوین و خانواده‌اش

پس از اعلام تصمیم چین ارزش بیت کوین، مهم‌ترین رمزارز حدود ۶ درصد کاهش یافت و به حدود ۴۲ هزار و ۲۰۰ دلار رسید. بهای سایر رمزارزها که معمولا تابعی از نوسانات بیت کوین است حدود ۱۰ درصد کاهش یافت.

دولت چین در ماه مه ۲۰۲۱ اعلام کرده بود که به عنوان بخشی از یک برنامه گسترده برای کاهش ریسک در بازار مالی کشور استخراج و معامله رمز ارزها را متوقف خواهد کرد. هشدار چین در ماه مه باعث شد که بسیاری از صاحبان رمز ارزها دارایی خود را بفروشند و نهادهای دولتی در نقاط مختلف چین از آن زمان به بعد مقررات سختگیرانه‌ای در زمینه کنترل استخراج و معامله رمزارزها وضع کردند.

برخی از کارشناسان امیدوار بودند که آن هشدار یک سیاست موقت باشد ولی تصمیم نهادهای مالی چین در روز جمعه نشان می‌دهد که این کشور در مقابله با گسترش رمز ارزها بسیار جدی است. تحت تاثیر این تصمیم، بهای سهام شرکت‌های فعال در زمینه معاملات رمز ارزها در بازار سهام آمریکا بین ۴ تا ۷ درصد کاهش یافت.

حمله گازانبری چین و امریکا به بیت‎کوین و خانواده‌اش

همزمان کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین اعلام کرد که تمامی مراکز استخراج رمزارز در سراسر کشور را شناسایی و تعطیل خواهد کرد چون این فعالیت‌ها به رشد اقتصادی کشور کمک نمی‌کند و در مقابل ریسک مالی را افزایش داده و انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کند.

قبل از تصمیم دولت چین در ماه مه امسال این کشور محل تولید بیش از نیمی از رمزارزهای جهان بود. اما نخستین اقدام دولت آمریکا علیه مبادله رمزارزها پس از آن صورت می‌گیرد که حملات سایبری طی ماه‌های گذشته چندین صنعت این کشور را فلج کرد و موجب تهدید برخی از سازمان‌های دولت ایالات متحده شد. وزارت خزانه‌داری آمریکا گزارش داده که دریافتی باج افزارها تنها در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ چهار برابر شده است.
باج‌افزار(Ransomware) نوعی حمله سایبری است که در آن هکرها اغلب دسترسی به برنامه‌های مهم را مسدود کرده و برای باز کردن قفل آنها مقادیر مختلفی رمزارز مطالبه می‌کنند.

حمله گازانبری چین و امریکا به بیت‎کوین و خانواده‌اش

از سوی دیگر دایره موازین مالی دولت بریتانیا پیش از این هشدار داده است که سرمایه‌گزاری روی رمزارز‌های ناشناخته براساس حدس‌وگمان خطرناک است و برنامه‌های پرداخت غرامت دولت به‌هیچ وجه این‌گونه سرمایه‌گذاری را پوشش نمی‌دهد. دایره فوق همچنین برای آگاهی‌رسانی به سرمایه‌گزاران، لیستی از رمزارزهای مشکوک را منتشر کرده که احتمال می‌دهد در بریتانیا ایجاد شده‌اند.
چارلز رندال، رئیس دایره موازین مالی بریتانیا اعلام کرد که کیم کارداشیان اخیرا با دریافت پول از ۲۵۰ میلیون فالوور اینستاگرامی‌اش خواسته است تا به جامعه مجازی حامیان رمزارز «اتروم مکس» بپیوندد. وی همچنین گفت نمی‌داند که آیا این رمزارز تازه واقعی است یا نه، اما «کلاهبردارانی دائما به اینفلوئنسرها پول می‌دهند تا رمزارزهای تازه را فقط بر پایه حدس‌وگمان تبلیغ کنند.»

هشدار مقامات مالی نظیر چارلز رندال سبب شده است که اخیرا دولت‌ها توجه بیشتری به تصویب قوانین و وضع مقرراتی برای رمزارزها پیدا کنند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آب و هوا
كمينه:۱۸.۶۹°
بیشینه:۱۸.۶۹°
وضعيت:نيمه ابري
سرعت باد:۳.۰۹ km/h
رطوبت:۲۹%
 
۱۸.۶۹ | ۱۸.۶۹
نظرسنجی
میزان آشنایی و اطلاعات شما درباره رمزارزها چقدر است؟
خوبه، بر اساس تحلیل خودم ترید میکنم
آشنایی نسبی دارم و دیگران براام ترید می‌کنند
آشنایی کمی دارم و ترید نمی کنم
قبلا ترید می کردم ولی الان در بازار نیستم
در حال آموزش تریدینگ هستم
اطلاع خاصی ندارم
فقط اخبار آن را پیگیری می کنم