حدود بیست سال پیش تبلیغات دیجیتال تنها محدود به بنرهایی میشد که به صورت برجسته روی وبسایت ها قرار میگرفت. این بنرها بسیار آزاردهنده بودند، شما در ۱۰۰ بنر حداکثر بر روی یکی از آنها کلیک میکردید. اما امروزه تبلیغات دیجیتال بسیار گسترده است و انواع مختلفی از تبلیغات آنلاین بر اساس مخاطبان هدف، محتوای وبسایت تولید می شوند. اما پیش از این که وارد بحث هزینه ها و اشکال مختلف آن شویم بیایید به مفهوم عمومی تبلیغات دیجیتال بپردازیم.
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - 2018 November 07

حدود بیست سال پیش تبلیغات دیجیتال تنها محدود به بنرهایی میشد که به صورت برجسته روی وبسایت ها قرار میگرفت. این بنرها بسیار آزاردهنده بودند، شما در ۱۰۰ بنر حداکثر بر روی یکی از آنها کلیک میکردید. اما امروزه تبلیغات دیجیتال بسیار گسترده است و انواع مختلفی از تبلیغات آنلاین بر اساس مخاطبان هدف، محتوای وبسایت تولید می شوند. اما پیش از این که وارد بحث هزینه ها و اشکال مختلف آن شویم بیایید به مفهوم عمومی تبلیغات دیجیتال بپردازیم.

مفهوم عمومی تبلیغات دیجیتال
اگر شما یک تبلیغ را روی اینترنت مشاهده کنید، این تبلیغات در دسته تبلیغات دیجیتال قرار میگیرد. در حقیقت شما در بسیاری از وبسایت ها این تبلیغات را مشاهده کرده اید. از تبلیغات بنری گرفته تا بهینه سازی موتورهای جستجوگر(سئو)، شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات دسته بندی شده آنلاین، تصاحب سایت و حتی اسپم(SPAM)؛ تبلیغات آنلاین یکی از سریع ترین راه های دسترسی به مخاطبان هدف است.

با توجه به سطح بالای دسترسی عموم به اینترنت بر روی گوشی های هوشمند، تبلیغات دیجیتال به گوشی های همراه نیز سرایت کرده است. سازمان ها و شرکت ها در سراسر جهان میلیون ها دلار خرج میکنند تا راهی برای تبلیغات بر روی گوشی های همراه بیابند تا بدون ایجاد تجربه آزاردهنده و مزاحم تبلیغات خود را بر روی گوشی های همراه نمایش دهند. تا به امروز محبوب ترین روش برای تبلیغات در گوشی های همراه روش های تبلیغات بومی بر روی گوشی هاست.

هزینه های تبلیغات دیجیتال
مدل های متنوع بسیاری برای این نوع تبلیغات وجود دارد اما عموما این روش ها زیرمجموعه ای از سه دسته بندی زیر خواهند بود.

بدون شک هر تبلیغ دیجیتالی که شما امروزه مشاهده میکنید به یکی از سه روش زیر پرداخت میشوند:

CPA-Cost Per Action (هزینه برحسب عمل): در این مدل تمام ریسک ها بر دوش انتشاردهنده تبلیغ است. تبلیغ کننده تنها زمانی به انتشار دهنده تبلیغات هزینه میپردازد که فردی بر روی تبلیغ کلیک کند و یک تراکنش انجام دهد.

PPC-Pay Per Click (هزینه بر حسب کلیک): روش معمول تبلیغات آنلاین است چرا که نیاز هردو طرف را برطرف میکند. تبلیغ کننده زمانی پرداخت هزینه میکند که کسی بر روی تبلیغات کلیک کند اما لزومی ندارد که کاربران یک فرآیند خرید و یا یک تراکنش را تکمیل نماید تا هزینه پرداخت شود. در این مدل کلیدواژه های هدف بسیار مهم و حیاتی هستند.

CPM-Cost Per Mille (هزینه بر حسب هزار): به طور معمول CPT-Cost Per Thousand نیز نامیده میشود، تبلیغ کننده بر اساس مشاهده تبلیغات توسط کاربر بر روی سایت هزینه پرداخت میکند. اگر یک وبسایت در روز ۲ میلیون بازدیدکننده داشته باشد و تبلیغات بر روی ۵۰% از آن صفحات نمایش داده شود، پس یک CPM با قیمت ۲دلار برابر با ۲۰۰۰دلار خواهد شد.

انواع تبلیغات دیجیتال


تهیه لیست از تمام انواع دیجیتال مارکتینگ کاری بسیار دشوار است چرا که تنوع بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد، اما در اینجا برخی از اصلی ترین روش های این نوع تبلیغات را نام میبریم:

 

تبلیغات بنری
Adsense
تبلیغات ایمیل
تبلیغات بومی
تبلیغات در شبکه های اجتماعی
تبلیغات در رسانه های ویدئویی مانند آپارات و یوتیوب
آگهی های Rich Media
تبلیغات پاپ-آپ(Pop Up Ads)
بلاگ سازی(Blogging)
مثال هایی از تبلیغات دیجیتال
دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی تحت وب
نمونه ای دیگر از تبلیغات دیجیتال بازاریابی تحت وب است. این نوع از تبلیغات بازدیدکنندگان وبسایت ها را مورد هدف قرار میدهند. تبلیغات پاپ-آپ به صورت یک صفحه جدید نمایش داده میشود و یک پیام تبلیغاتی را برای یک محصول و یا سرویس که به طور معمول به وبسایت اصلی مرتبط است نمایش میدهد. تبلیغات ویدئویی نیز نوعی دیگر از تبلیغات تحت وب هستند که یک آگهی کوتاه ویدئویی را پیش از بارگذاری ویدئو و یا در آخر ویدئو به کاربران نمایش میدهد.

بازاریابی ویروسی(Viral Marketing)
بازاریابی ویروسی شکلی دیگر از تبلیغات دیجیتال است که برای توزیع پیامی درباره برند استفاده میشود. پیام های تبلیغاتی از طریق ایمیل و سایر رسانه های آنلاین در فضای مجازی پخش میشوند. این شکل از تبلیغات مشتریان حاضر برند را تشویق به معرفی یک محصول، سرویس یا کمپانی به دیگران میکند. هدف این نوع تبلیغات پخش شدن شعار یا پیام در میان مردم به صورت یک ویروس در شبکه های اجتماعی و اینترنت است.

تبلیغات صوتی
تبلیغات صوتی شکلی از تبلیغات است که مشتریان را از طریق پادکست ها، رادیوهای اینترنتی و پخش های زنده رادیویی هدف قرار میدهد. پادکست ها فایل های صوتی دیجیتال مانند فایل های MP3 هستند که کاربران بر روی کامپیوتر و یا دستگاه های شخصی خود دانلود و ذخیره میکنند. رادیو اینترنتی و پخش های زنده رادیویی پیام های اسپانسرهای خود را در میان برنامه خود پخش میکنند.

نکاتی برای موفقیت در تبلیغات دیجیتال
تبلیغات دیجیتال امروزه یکی از جدی ترین مباحث در بازاریابی است. پیش از این تبلیغات بنری در سایت ها سوژه مضحکه بسیاری بود و تبلیغات ایمیل بدون هدف و آزاردهنده تلقی میشد، اما امروزه با گستره بزرگ استفاده از گوشی های همراه یا دستگاه های دیجیتال، تبلیغات دیجیتال به یکی از محبوب ترین روش های تبلیغاتی بدل شده است.

در اینجا به نکاتی جهت موفقیت در تبلیغات دیجیتال و دریافت بازخورد بهتر از تبلیغات به شما معرفی میکنیم:

کمپین های خود را قابل اشتراک گذاری طراحی کنید
هر کاری که میکنید، به تأثیری که فرد با مشاهده آن دریافت میکند فکر کنید. آیا این تبلیغات به قدری جذاب خواهد بود که آن ها دکمه اشتراک را کلیک کنند و پیام شما را پخش کنند؟ آیا آنها این پیام را برای دوستان و آشنایان خود به اشتراک خواهند گذاشت؟ آیا این تبلیغ به صورت ویروسی پخش خواهد شد؟ یک کمپین دیجیتالی خوب باید قابلیت اشتراک گذاری داشته باشد تا بازگشت سرمایه قابل ملاحظه ای داشته باشد.


افکار خود را تنها محدود به فضای دیجیتال نکنید
یک کمپین دیجیتال دقیقا یک کمپین است که درون یک دنیای دیجیتال زندگی میکند. اما این به این معنا نیست که تماما باید دیجیتال باشد. شما میتواند ویدئو و یا فیلم کوتاهی تهیه کنید و سپس آن را در فضای مجازی نشر دهید. شما میتوانید کمپین هایی داشته باشید که از تبلیغات محیطی، چریکی و تلفنی استفاده کنند. تا زمانی که کمپین همراه با فضای دیجیتالی است، میتواند از روش های مختلفی تهیه شود.


تجزیه و تحلیل؛ کلید موفقیت تبلیغات
شما نیاز دارید تا کمپین های تبلیغاتی خود را از نزدیک نظارت کنید و آماده باشید تا طبق آن داده ها عمل کنید و به طور لحظه ای اشکالات را رفع کنید. اگر بخشی از مخاطبان هدف شما به سادگی جواب نمیدهند، کمپین های خود را بر محدوده هایی که به خوبی پاسخ میدهند متمرکز کنید. اگر واکنش های منفی مشاهده میکنید، و کلیک ها کاهش میابد، مطمئن شوید که شما برنامه ای آماده برای اجرا داشته باشید.


مشکل اسپم یا هرزنامه
شما بدون شک این اصطلاح را میشناسید و حتی با محصول واقعی آشنا هستید. هرزنامه یا اسپم از یک طرح پایتون کلاسیک گرفته شده است که در آن همه چی در منوی یک کافه کوچک شامل هرزنامه است. این روش مترادف با ایمیل های ناخواسته بود که صندوق های پستی مصرف کنندگان را بمباران می کرد.

زمانی که بازاریابی با ایمیل پدیده ای نو ظهور بود، هرزنامه بسیار متداول بود. با این حال روش های ضد هرزنامه(Anti-spam) این ترافیک را با جریمه و دیگر مجازات ها به طور قابل ملاحظه ای کاهش داده است. اما این موانع نتوانسته اند به طور کامل جلو آن را بگیرند.

برای مشتریان راه ساده ای برای لغو اشتراک دریافت ایمیل بدهید
در زمینه هرزنامه ها یا اسپم، باید تمام تلاش خود را بکنید تا لغو اشتراک ایمیل برای مشتری شما به ساده ترین حالت ممکن انجام شود. درحالی که ممکن است این موضوع به چشم نیاید اما شما مطمئنا نمیخواهید تجربه منفی از برند خود در ذهن مشتریان خلق کنید. اجازه لغو اشتراک به مشتری ظاهر خوبی از شرکت و برند شما را نشان خواهد داد که شما به او حق انتخاب داده اید. ممکن است آن ها به خرید از شما ادامه دهند حتی با اینکه ایمیل های شما را دریافت نمیکنند. در مقابل اگر این حق انتخاب را برای مشتری خود قائل نشوید ممکن است او را برای همیشه از دست بدهید.

منبع: رسانه

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :