بازاریابی تجارت الکترونیک، به پروسه ی افزایش فروش با افزایش آگاهی بازار هدف در خصوص محصولات ارایه شده یا برند موردنظر می‌گویند. بازاریابی آنلاین برای فروشگاه های آنلاین (E-commerce) به معنی استفاده از ابزار های دیجیتال به سبکی بوده که بتوان اهداف کلی شرکت را که معمولا فروش و سود بیشتر است را پوشش دهد.
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۶ - ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 16

بازاریابی در تجارت الکترونیک معمولا دو هدف کلی را دنبال میکند:

افزایش بازدید سایت، افزایش نرخ تبدیل به مشتری. این دو تقریبا مکمل یکدیگر بوده و برای موفقیت هر سایتی لازم و کافی می باشند. در واقع اگر در یکی از آنها ناموفق باشیم به سختی به هدف اصلی سایت دست پیدا میکنیم.

اکنون به بررسی کانال های متداول این نوع بازاریابی دیجیتال میپردازیم:

تبلیغاتی کلیکی (PPC) : با اجرای درست این نوع از کمپین های تبلیغاتی میتوان نرخ تبدیل به مشتری را افزایش داد بدین معنی که درصد قابل قبولی از افراد عمل خواسته شده ما را در سایت – اعم از خرید یا رفتن به سایت بخصوصی – انجام میدهند.

این چیزی شبیه به تبلیغاتی سنتی میباشد اما باید در نظر داشت این شیوه بسیار مقرون به صرفه تر از روش های سنتی ست چرا که تبلیغات برای افرادی نمایش داده میشود که با محصول یا سایت موردنظر آشنایی داشته یا تمایل به خرید آن را دارند.

به عنوان مثال شرکتی که در زمینه نرم افزاری فعالیت میکند در سایتی تبلیغات را انجام میدهد که امکان دانلود مجانی برخی نرم افزارها را برای مشتریان خود فراهم میکند. کلمه PPC مخفف pay per click میباشد بدین معنی که در این نوع از کمپین ها زمانی موفق هستند که کاربر بر روی لینکی کلیک کند و از صفحه به صفحه دیگر منتقل شود بنابراین عملیات مالی بین سایت تبلیغ کننده و پذیرنده تبلیغ زمانی صورت میگیرد که «کلیک کردن» اتفاق بیافتد.

بهینه سازی موتور جستوجو(SEO) : بر خلاف PPC برای این نوع از بازاریابی لازم نیست مستقیما هزینه ای بپردازید اما لازم است تا سایت خود را برای موتورهای جستوجو مانند گوگل و یاهو بهینه کنید که هزینه  و زمانبر است. با افزایش بهینگی سایت در موتورهای جستوجو سایت شما رنک سایت شما در موتورهای جستوجو بالا رفته و کابران بیشتری به سایت شما روانه خواهند شد.

همواره به یاد داشته باشید این نوع از بازاریابی اینترنتی بسیار موثرتر از روش PPC بوده که چرا هر روزه هزاران کاربر از موتورهای جستوجو برای رسیدن به نتیجه دلخواه خود کمک میگیرند.

موفقیت در SEO  به داشتن ساختار سایت مناسب و به روزرسانی دائمی و همچنین داشتن محتوای (Content) مرتبط با محصول میباشد. برای اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه بفرمایید.

بازاریابی ایمیلی: استفاده از ایمیل مشتریان یا کابرانی که به خرید محصول تمایل نشان دادند (مشتریان بالقوه) جهت ارسال کمپین های ایمیلی و ارائه تخفیفات به آنها، آگاه کردن در محصولات جدید، ارسال خبرنامه و غیره به ایمیل به شیوه ای که بیشترین نرخ باز شدن ایمیل و تبدیل را داشته باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :