کد خبر: ۱۴۵۴
اصطلاح ولث‌تک که از ترکیب دو کلمه‌ی ثروت(wealth) و تک(tech) ساخته شده، معرف نسل جدیدی از شرکت‌های فناوری مالی است که در تلاش برای کشف راه‌حل‌های دیجیتال‌محور و نوآورانه‌ برای تحول صنعت سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی هستند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - 2018 October 03

 

در عصر تکنولوژی و اینترنت، وظیفه‌ی مدیریت ثروت شخصی نیز بر عهده‌ی تکنولوژی نهاده شده است، در سال‌های اخیر، شرکت‌های جدیدی به عرصه‌ی میدان وارد شده‌اند که به دنبال ارائه‌ی مشاوره‌های مالی و سرمایه‌گذاری براساس هوش مصنوعی و بزرگ داده‌ها هستند.

این زیرگروه از شرکت‌های فین‌تک که با عنوان ولث‌تک(wealthtech) شناخته می‌شوند، در سال ۲۰۱۶ به رکورد ۷۴ توافق‌نامه‌ی مالی به ارزش ۶۵۷ میلیون دلار دست یافته‌ و براساس داده‌های شرکت سی‌بی اینسایت( CB Insights) طی پنج سال گذشته رشد بسیار چشمگیری داشته‌اند.

امسال و تاکنون حدود ۴۰ سرمایه‌گذاری مختلف در این حوزه شکل گرفته که ارزشی بالغ بر ۳۱۵ میلیون دلار داشته است. سی‌بی‌اینسایت با شناسایی ۹۰ استارت‌آپ فعال در این حوزه‌ در سال ۲۰۱۶ تعریف این‌چنینی از حوزه‌ی ولث‌تک ارائه کرد:

تمام شرکت‌هایی که جایگزین شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ سنتی هستند و به توسعه‌ی ابزارهای تکنولوژیکی برای پشتیبانی از سرمایه‌گذاران و مشاوران می‌پردازند.

بیشترین تمرکز این شرکت‌ها در ایالت متحده‌ی آمریکا است، جایی که پیش‌بینی می‌شود بازار ربات‌های مشاور تا سال ۲۰۲۰ به یک تریلیون دلار و تا سال ۲۰۲۲ به ۴.۶ تریلیون دلار برسد. براساس گزارشات اف‌تی‌ پارتنرز (FT Partners)، ایالت متحده جزو سریع‌ترین پذیرندگان این محصولات بوده و دارای بیشترین میزان دارایی تحت مدیریت (AUM) در جهان است.

اگرچه مشاوران رباتیک شناخته‌شده‌ترین محصولات این حوزه هستند، اما ایده‌ها و تکنولوژی‌های جدیدتری نیز در این حوزه یافت می‌شود. در ادامه برخی از دسته‌بندی‌هایی که توسط سی‌بی‌اینسایت تهیه شده را مشاهده می‌کنید، هر یک دارای طیف گسترده‌ای از مدل‌های کسب‌وکار، ابزار و خدمات است.

مشاوران رباتیک(Robo-advisors)
مشاوران رباتیک از الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای ارائه‌ی مشاوره‌های مالی بهره می‌گیرند. این مشاوران براساس یادگیری از روند سرمایه‌گذاری‌های سودمند در بازار، اهداف مالی، میزان ریسک‌گریزی کاربر و متغیرهایی هم‌چون سن و درآمد، مشاوره‌های سودمندی را به کاربران ارائه می‌دهند. بدون شک، آن‌ها می‌توانند جایگزین یا مکمل مشاوران مالی سنتی شوند.

هوش مصنوعی آرام آرام جای تخصص و هوش انسانی را می‌گیرد و از این طریق هزینه‌ها را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. بنابراین افرادی که توانایی مالی لازم برای اتخاذ مشاوره‌های مالی را ندارند نیز می‌توانند از این خدمات بهره بگیرند.

ولث‌فرانت (Wealthfront) و بتیرمنت (Betterment)

ولث‌فرانت (Wealthfront) و بتیرمنت (Betterment) دو مورد از محبوب‌ترین شرکت‌های ولث‌تک ایالت متحده هستند. بتیرمنت که یک پلتفرم هوشمند مشاوره‌ی مالی شخصی‌سازی شده با هزینه‌ی اندک است، در حال حاضر بزرگ‌ترین استارت‌آپ این حوزه شناخته شده و اخیرا نیز به میزان ۸۰۰ میلیون دلار ارزش‌گذاری شده است.

براساس گزارشات دریافت شده از بی‌آی اینتلیجنس (BI Intelligence) تا آوریل ۲۰۱۷ بیش از ۲۰۰ شرکت مشاوره‌ای رباتیکی در ایالت متحده ثبت شده است، در انگلستان و چین تعداد این شرکت‌ها حدود ۲۰ است. با این‌حال، همین شرکت پیش‌بینی کرده که بازار مشاوران رباتیک آسیا سرعت رشد بسیار بالایی داشته باشد و تا سال ۲۰۲۲ تعداد مشاوران رباتیک در آسیا با بازار ایالت متحده برابر شود.

تحقیقات وب‌سایت استاتیستا(Statista) هم سرعت رشد بالا در آسیا را تائید می‌کند. آن‌ها گزارش کرده‌اند که تعداد سرمایه‌گذاران چینی که از خدمات مشاوره‌های خودکار استفاده می‌کنند تا سال ۲۰۲۱ از ۲ میلیون به ۷۹.۴ میلیون افزایش خواهد یافت.

صندوق‌های بازنشستگی رباتیک(Robo-retirement)
این صندوق‌ها نیز نسخه‌ی دیگری از مشاوران رباتیک هستند که در ایالت متحده محبوب شده‌اند. شرکت‌های این دسته‌بندی در زمینه‌ی مدیریت پس‌اندازهای بازنشستگی فعالیت می‌کنند.

شرکت فیکس (Feex) و ربوست ولث(RobustWealth)

از جمله‌ شرکت‌های این حوزه که بیشترین رشد را داشته‌اند، می‌توان به شرکت فیکس (Feex)، ربوست ولث(RobustWealth) و یونایتد اینکام(United Income) اشاره کرد.

سرمایه‌گذاری‌ خرد(Micro-investment)
املاک و دارایی‌های بزرگ به راحتی قابل سرمایه‌گذاری هستند. ایده‌ی پشت پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری خرد امکان‌پذیر ساختن سرمایه‌گذاری‌های کوچک بدون هیچ هزینه‌ای است. مزیت این شرکت‌ها، به ویژه آن‌هایی که نسل هزاره‌ را هدف قرار می‌دهند، اینست که سرمایه‌گذاری را به یک فرآیند ساده، راحت و قابل‌دسترس تبدیل می‌کنند.

در سال ۲۰۱۶ مقاله‌ای در ارتباط با روندهای ولث‌تک در وب‌سایت فایننشیال تایمز منتشر شد که در آن این‌چنین بیان شده است: با گذشت زمان، این سرمایه‌های کوچک، بیشتر و بیشتر می‌شوند. سرمایه‌گذاری ۲۰ پنس به صورت روزانه، بعد از یک ماه ۶ پوند خواهد بود و بعد از یک سال ۷۲ پوند. با این‌که چندان زیاد به نظر نمی‌رسد، اما از هیچ چیز بهتر است. صنعت سرمایه‌گذاری خرد امیدوار است بتواند این روش را به یک عادت برای نسل هزاره تبدیل کند و میزان پس‌انداز آن‌ها را بالا نگه دارد.

به طور سنتی، مشاوران سرمایه‌گذاری از کمیسیون تراکنش‌ها و مدیریت آن‌ها کسب درآمد می‌کردند. اما در پلتفرم‌های جدید، کاربران بیشتر تمایل دارند که از اشتراک‌های ماهانه استفاده کنند، چیزی در حدود ماهانه ۱ دلار.

استش (Stash)

استش (Stash) یکی از پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری خرد است که به کاربران تنها با ۵ دلار اجازه‌ی سرمایه‌گذاری می‌دهد.

اکرنز(Acorns) یکی دیگر از استارت‌آپ‌های ایالت‌متحده است که مبلغ موجود در کارت کاربر را برآورد می‌کند و به صورت اتوماتیک در بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌کند.

کارگزاران دیجیتال(Digital brokers)
کارگزاران دیجیتال پلتفرم‌ها و نرم‌افزارهای آنلاینی هستند که اطلاعات بازار سهام و امکان سرمایه‌گذاری را در اختیار اشخاص قرار می‌دهند. از جمله‌ استارت‌آپ‌های موفق در این دسته‌بندی از ولث‌تک می‌توان به استارت‌آپ‌های تجارت اجتماعی(social trading) اشاره کرد.

بلومبرگ در مورد این استارت‌آپ‌های تجارت اجتماعی ولث‌تک این‌چنین می‌گوید:

«این پلتفرم‌ها براساس این ایده ساخته می‌شوند که کاربران بتوانند سرمایه‌گذاری خود را پیگیری و دنبال کنند، دقیقا همان‌طور که بروزرسانی‌های فیسبوک را دنبال می‌کنند.»

استارت‌آپ etoro

کارگزاران دیجیتال هم برای کسب‌وکارها(B2B) و هم برای کاربران نهایی(B2C) طراحی شده‌اند. یکی از شناخته‌شده‌ترین استارت‌آپ‌های B2C در این دسته‌بندی استارت‌آپ ای‌تورو(eToro) است که در بیش از ۱۴۰ کشور قابل دسترس است، این پلتفرم به کاربران امکان برقراری ارتباط با یکدیگر را می‌دهد، هم‌چنین به آن‌ها این امکان را می‌دهد که از پرتفوی موفق‌ترین سرمایه‌گذاران در شبکه پیروی کنند.

ابزارهای سرمایه‌گذاری(Investment tools)
این دسته‌ شامل انواع مختلفی از استارت‌آپ‌ها است که اطلاعات اضافی را از طریق ابزارهای دیجیتالی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. به عنوان مثال، استارت‌آپ نردوالت(Nerdwallet) به کاربران امکان دسترسی به شبکه‌ای از سرمایه‌گذاران را ارائه می‌کند، کارگزاران دیجیتال بازار را با یکدیگر مقایسه می‌کند، وضعیت کاربران را برای بازنشستگی تحلیل می‌کند و … .

استارت‌آپ کنشو

یکی دیگر از استارت‌آپ‌های این دسته‌بندی استارت‌آپ کنشو(Kensho) هست که یک سیستم مبتنی بر یادگیری ماشین بوده و به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا به تجزیه و تحلیل‌های مالی بپردازند. این استارت‌آپ توسط فورچون به عنوان یکی از بهترین شرکت‌های فناوری سال ۲۰۱۶ انتخاب شد و تاکنون از گلدمن ساکس و گوگل ونچیرز نیز سرمایه دریافت کرده است.

مدیریت پرتفوی(Portfolio management)
این دسته شامل ابزارهایی است که به سرمایه‌گذاران و مشاوران مالی کمک می‌کند تا در یک پلتفرم واحد به مدیریت پرتفوی خود بپردازند. این استارت‌آپ‌ها در زمینه‌ی پیش‌بینی و بهینه‌سازی تخصیص منابع به پرتفوهای مختلف فعالیت می‌کنند.برخی از استارت‌آپ‌های این دسته عبارتند از گریسبی(Grisbee) استارت‌آپی فرانسوی که مشاوره‌های شخصی‌سازی شده ارائه می‌دهد و بر سلامت مالی سرمایه‌گذاری نظارت می‌کند.

گریسبی(Grisbee)

مثالی دیگر استارت‌آپ اددپر(Addepar) است که یک شرکت B2B بوده و به مدیریت دارایی‌های مالی برای کسب‌وکارهای خانوادگی، بانک‌ها و مشاورین مالی می‌پردازد.

منبع: راه پرداخت

برچسب: ولث تک ، Wealthtech
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :