پیام تبلیغاتی به اشکال مختلفی می‌تواند ارائه شود. برخی از مهم‌ترین تکنیک‌ها که برای تدوین و اجرای تبلیغ می‌توان از آن‌ها بهره گرفت در ادامه بیان‌شده است؛
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۸ - ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - 2018 September 26

 

۱. تکنیک موزیکال

در این سبک یک یا چند نفر یا چند شخصیت کارتونی نشان داده می‌شوند که سرگرم خواندن آوازی درباره یک کالاها هستند. دلیل اصلی استفاده از این شیوه این است که به خاطر سپردن و یادآوری اشعار و ترانه‌ها ساده است و به‌آسانی به ذهن سپرده می‌شود. تصاویری که در این نوع تبلیغ پخش می‌شود باید با شعر هم‌خوانی داشته باشد.

۲. تکنیک ارائه تأییدیه

در این تکنیک از یک منبع دوست‌داشتنی و قابل‌اعتماد برای تائید کالا استفاده می‌شود. دراین‌باره هم از افراد مشهور و هم افراد غیر مشهور می‌توان استفاده کرد.

۳. تکنیک داستان‌گویی

این تکنیک شبیه ساختن یک فیلم کوتاه است با این تفاوت که داستان باید در مدت‌زمان کوتاهی، برای نمونه، حدود سی ثانیه پایان یابد. در این تکنیک بخش گفتاری بر روی تبلیغ خوانده می‌شود و گوینده مشهود نیست.

۴. تکنیک مستندات علمی

در این شیوه مدارک مستند یا تحقیقاتی ارائه می‌شود که نشان می‌دهد مارک کالای موضوع آگهی نسبت به یک یا چند مارک تجاری دیگر بهتر است یا بیشتر موردپسند واقع‌شده است.

۵. تکنیک تبلیغ دو تیکه

در این شیوه دو تبلیغ به هم مرتبط از یک شرکت که یک خط متصل عقیده‌ای را دنبال می‌کنند، طراحی می‌شود و هنگام پخش از تلویزیون در میان این دو تبلیغ یک تبلیغ کاملاً جداگانه پخش می‌شود که هیچ ربطی به محصول و شرکت موردنظر ندارد.

همچنین بخوانید تبلیغات تصویری


۶. تکنیک شایستگی فنی

در این شیوه توانایی‌های فنی شرکت د تولید کالا ارائه می‌شود. از این تکنیک بیش‌تر برای تبلیغ لوازم برقی استفاده می‌شود.

۷. تکنیک نمای نزدیک

تلویزیون رسانه‌ای برای خلق تصاویر نمای نزدیک است. نمای نزدیک می‌تواند مورداستفاده شرکت‌ها، رستوران‌های تولیدکننده انواع غذاهای پخته و نیز پیتزافروشی‌ها برای نشان دادن غذاهایشان از نزدیک برای ایجاد اشتها در بیننده به کار گرفته شود.

۸. تکنیک رتوسکوپ

در این تکنیک سکانس‌های انیمیشن و واقعی به شکل جداگانه تهیه‌شده و سپس در هم ترکیب می‌شود.

۹. تکنیک مقایسه

مقایسه کالاهای خود با رقبا یکی از شیوه‌های اجرایی ارائه پیام است. درواقع با مقایسه یک کالا با کالای دیگر پرسش‌های بیننده پاسخ داده می‌شود.

۱۰. تکنیک حل مشکل

منظور اصلی بسیاری از کالاها حل مشکل اولیه دارنده آن است؛ بنابراین در این نوع تبلیغ نیز جنبه مشکل‌گشا بودن کالا نمایش داده می‌شود.

۱۱. تکنیک فرد سخن‌گو

در این تکنیک فردی در جلوی دوربین به نمایش درمی‌آید و به‌طور مستقیم محتوای تبلیغ را برای مخاطب بازگو می‌کند. فرد ممکن است به‌طور مستقیم کالا را نشان دهد و یا بر روی تصویر درباره آن کالاها و جنبه‌ها و امتیازهای گوناگون آن سخن بگوید. تبلیغ‌کننده باید فردی دوست‌داشتنی باشد و ازنظر چهره به‌گونه‌ای باشد که اعتماد مخاطب را جلب کند. البته نباید این فرد کالا را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ زیرا هدف ارائه کالاست و نه آن فرد. ازاین‌رو به تعبیر متخصصان تبلیغ کالا باید قهرمان تصویر باشد نه ارائه‌کننده.

۱۲. تکنیک سبک زندگی

در این شیوه مناسب کالا با سبک زندگی نشان داده می‌شود. سبک زندگی یک الگوی زندگی فردی است که در فعالیت‌ها، دل‌بستگی‌ها و افکار شخصی بیان می‌شود. سبک زندگی چیزی بیش از شخصیت یا طبقه اجتماعی شخص است. سبک زندگی شامل الگوی کامل کنش و واکنش فرد در جهان است.

همچنین بخوانید آمیخته پیشبرد فروش


۱۳. تکنیک برشی از زندگی روزمره

روش برشی از زندگی روزمره یک شیوه دراماتیک قدیمی است که در آن بازیگران داستانی را به نمایش می‌گذارند که در آن مارک کالای تبلیغاتی قهرمان داستان است. بیشتر تبلیغاتی که با این سبک ارائه می‌شوند در ابتدا با یک مشکل شروع می‌شود که درنهایت مارک کالای شرکت تبلیغاتی به‌عنوان راه‌حل ارائه می‌شود.

۱۴. تکنیک انیمیشن

نقاشی متحرک یکی از شیوه‌های ارائه پیام است که در تبلیغات ایرانی فراوان به چشم می‌خورد. رایج‌ترین شکل نقاشی متحرک ارائه آن در قالب کارتون است. کارتون در میان کودکان دوست‌داشتنی به نظر می‌رسد اما در میان همه سنین شهرت یافته است. کارتون می‌تواند فضایی دوستانه، گرم و صمیمی هم برای کالا و هم برای ارائه پیام فراهم آورد. می‌توان برای ساده کردن جنبه‌های فنی محصول نیز از نقاشی متحرک استفاده نمود.

۱۵. تکنیک مصاحبه با مشتری

بیشتر کسانی که در تبلیغات تلویزیونی ظاهر می‌شوند بازیگران هستند اما مصاحبه‌ها با مشتری و با افراد غیرحرفه‌ای صورت می‌گیرد. برای نمونه یک مصاحبه با مشتری و با افراد غیرحرفه‌ای صورت می‌گیرد. برای نمونه یک مصاحبه‌گر از یک خانم خانه‌دار پرسش‌هایی مربوط به محصول موردنظر می‌کند.

۱۶. تکنیک سریال

سریال به تکنیکی در تبلیغ گفته می‌شود که مجموعه تبلیغاتی به دنبال هم و در قالب یک مبارزه تبلیغاتی پخش می‌شود؛ و هر تبلیغ داستانی را که در تبلیغ قبل مطرح بوده است دنبال می‌کند.

۱۷. تکنیک خیال‌پردازی

این سبک درباره کالا یا مصرف آن خیال و رویا ایجاد می‌کند.

۱۸. تکنیک حالت یا ذهنیت پردازی

بهره‌گیری ازاین‌روش پرهزینه و دشوار است. در این روش از ترکیب چند روش استفاده می‌شود. هدف اصلی در این روش به وجود آوردن ذهنیت و یا حالت خاص برای کالایی است که قصد فروش آن راداریم. درواقع در این سبک در اطراف کالا حالت یا ذهنیتی نظیر زیبایی، عشق، محبت یا امنیت و آسایش ایجاد می‌شود و هیچ‌گونه سخنی به‌جز در قالب توصیه درباره کالا به میان نمی‌آید.

منبع:هورموند

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :