کد خبر: ۱۲۶۹
مطالعات انجام شده توسط ناسا، امکان زندگی در مریخ (مانند زمین) را غیرممکن دانسته و همه سناریوهای ممکن برای این کار را رد می‌کند؛ با این حال الون ماسک نظر دیگری دارد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - 2018 August 04

به نقل از تک‌تایمز، تجزیه و تحلیل ۲۰ ساله ناسا بر اساس اطلاعات فضاپیماها، امکان نقل مکان به مریخ را را رد می‌کند.

این مطالعه بر این عقیده است که در مریخ میزان کافی از کربن دی اکسید برای ایجاد اتمسفر مناسبی که بتواند شرایط زندگی را فراهم کند، وجود ندارد.

گروهی از دانشمندان که در این تحلیل کار می‌کردند گفتند که میزان کربن دی اکسید در این سیاره برای تولید آب مایع روی سطح آن، به اندازه کافی ضخیم نیست.

این تیم تمام سناریوهای ممکن برای انتشار کافی CO۲ در مریخ را محاسبه کرد، اما منجر به این نتیجه‌گیری شد که در حال حاضر هیچ فناوری مناسبی در زمین وجود ندارد که این نقل مکان را ممکن کند.

اما الون ماسک، بنیان‌گذار شرکت فضایی "اسپیس‌ایکس" با این عقیده مخالف است. وی در یک توییت گفته که مریخ دارای مقدار زیادی CO۲ است و تنها به یک هم‌جوشی مصنوعی یا طبیعی برای آزادی مقدار کافی از آن نیاز است.

قابل سکونت کردن مریخ با فناوری‌های امروزه امکان‌پذیر نیست

مطالعه پژوهشگران ناسا که در تاریخ ۳۰ ژوئیه در نشریه Nature Astronomy منتشر شده است، نشان می‌دهد دانشمندان مقدار مواد معدنی کربنی و حضور CO۲ در یخ قطبی را با استفاده از اطلاعات به دست آمده از فضاپیماهای مدارگرد و مریخ‌نورد ناسا بررسی کردند. آنها همچنین داده‌های مربوط به اینکه چرا زندگی باستانی در سیاره مریخ زنده نمانده است را هم تحلیل کردند.

دانشمندان دریافتند که مریخ دارای آب‌یخ کافی است که می‌تواند بخار آب ایجاد کند، اما دمای پایین، از تبخیر آب‌یخ و تولید CO۲ جلوگیری می‌کند.

آزاد سازی کلروفلوئوروکربن‌ها یا سایر ترکیبات فلوئور ممکن است دمای جو را افزایش دهد، اما این امر نیاز به فرآیند تولید صنعتی در مقیاس وسیع دارد که در حال حاضر غیرممکن است.

این مطالعه نشان داد که فشار اتمسفر در مریخ کمتر از یک درصد فشار جو زمین(۰.۶ درصد نسبت به زمین) است، در حالی که افزایش دما در مریخ نیازمند یک فشار جوی مشابه با زمین است.

در مریخ یک منبع قابل دسترس CO۲ وجود دارد که در یخ‌های قطبی یافت می‌شود. می‌توان از مواد منفجره برای تبخیر آن و جذب بیشتر تابش خورشیدی برای افزایش درجه حرارت مریخ استفاده کرد. با این حال، این روند، فشار جو مریخ را تنها دو یا ۱.۲ درصد زمین می‌کند.

نقل مکان به مریخ با تکنولوژی‌های امروزه امکان‌پذیر نیست

ماسک بر این عقید است که خاک مریخ دارای مقدار زیادی از کربن دی اکسید است که می‌تواند پس از حرارت دادن با استفاده از هم‌جوشی مصنوعی یا طبیعی آزاد شود.

در واقع وی می‌گوید که این روند می‌تواند تقریبا هر گونه جرم سنگی بزرگ در هستی را قابل سکونت کند.

مدیر عامل اسپیس‌ایکس اعتقاد دارد که کربن دی اکسید زیادی در طول زمان در سنگ‌های مریخ به جا مانده است.

وی در گذشته هم پیشنهاد کرده بود که مریخ را با بمب‌های هسته‌ای منفجر کنند تا CO۲ کافی تولید شود چراکه این کار این سیاره را قابل سکونت خواهد کرد.

اما مقاله ناسا میزان CO۲ موجود در خاک مریخ را نیز در نظر گرفته است. دانشمندان همچنین به حرارت دادن خاک برای آزاد کردن گاز مورد نیاز فکر کرده‌اند، اما همچنان با این مسئله که چگونه فشار اتمسفر مریخ می‌تواند به سطح مشابهی با زمین برسد، روبرو هستند.

این مطالعه همچنین به کربن موجود در ذخایر معدنی توجه داشته است، اما حفر آنها نیاز به فشار اتمسفر نزدیک به زمین دارد. این مسئله، احتمال حفر مریخ تا عمق حدود ۹۰ متری را برای آزاد کردن CO۲ که نزدیک به سطح خاک مریخ است، رد می‌کند.

همچنین امکان این نیز هست که اجازه دهند جو مریخ به صورت طبیعی از فعالیت‌های ژئولوژیک تقویت شود که این روند حدود ۱۰ میلیون سال طول خواهد کشید.

این تیم حتی امکان تغییر مسیر دنباله‌دارها و سیارک‌ها را برای برخورد با مریخ محاسبه کرده است. این کار هم نیازمند هزاران سیارک و دنباله‌دار است که بسیار غیر عملی است.

"بروس جاکوسکی" از دانشگاه کلرادو که نویسنده اصلی این مطالعه است، گفت: نتایج ما نشان می‌دهد که CO۲ به اندازه کافی در مریخ وجود ندارد تا باعث گرم شدن کافی گلخانه‌ای شود و گازهای لازم را برای قرار گرفتن در جو آزاد کند.

وی افزود: علاوه بر این، اکثر گاز کربن دی اکسید موجود در مریخ قابل دسترسی نیست و به راحتی هم نمی‌توان آن را آزاد کرد.

وی در پایان نتیجه‌گیری کرد که نقل مکان به مریخ با تکنولوژی‌های امروزه امکان‌پذیر نیست.

منبع: ایسنا