کد خبر: ۱۱۹۱
امسال هم مانند سال‌های اخیر «فهرست جهانی نوآوری»، خلاق‌ترین اقتصادها و کشورهای جهان را رده‌بندی کرده‌است؛ سوئیس مانند چند سال گذشته در صدر قرار دارد و کشورهایی مانند سنگاپور، آمریکا، چین و استرالیا هم در میان ۲۰ کشور «خلاق» جهان. ایران ده پله صعود کرده‌است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۲۲ تير ۱۳۹۷ - 2018 July 13

آن‌طور که مشخص است سوئیس قصد ندارد فعلا جایگاه نخست را به کشور دیگری بدهد، و پیشرفت چین در این فهرست هم قابل ملاحظه‌است.

سوئیس در چند سال اخیر در رده نخست بوده و چین در سال ۲۰۱۸، از رده ۲۲ به رده ۱۷ پیشرفت کرده و اکنون در میان «۲۰ اقتصاد خلاق جهان» قرار دارد، آن هم در حالی‌که در میان این ۲۰ کشور، درآمد مردم آن کم‌تر از بقیه است.

فرانسیس گاری، مدیر کل سازمان جهانی مالکیت فکری، وابسته به سازمان ملل، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است جایگاه چین در این رده‌بندی، پیشرفت سریع آن و اولیت دادن به پژوهش و ابتکار، یک موفقیت چشم‌گیر در مقایسه با وضعیت اقتصادی آن است.

فهرست جهانی نوآوری، یک رده‌بندی سالیانه است که توسط «سازمان جهانی مالکیت فکری» و چند موسسه پژوهشی و دانشگاهی منتشر می‌شود. «سازمان جهانی مالکیت فکری» یکی از نهادهای تخصصی وابسته به ملل متحد است که در استکهلم، پایتخت سوئد قرار دارد و اساسا یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های آن هم تشویق کشورها و مردم به نوآوری در راستای حمایت از مالکیت فکری است.

اما پیش از هر چیز نگاهی بیاندازیم به یازدهمین رده‌بندی این سازمان که ۲۰ تیر ماه منتشر شده‌است.

سوئیس در مجموع بیشتر از ۶۸ امتیاز را به خود اختصاص داده‌است. هلند در رده دوم پنج امتیاز کم‌تر دارد که فاصله قابل‌توجهی به‌شمار می‌رود و نشان‌دهنده این است که رقابت با سوئیس کار آسانی نیست.

سوئد، بریتانیا و سنگاپور، رده‌های سوم تا پنجم را از آن خود کرده‌اند. ایالات متحده از رده چهارم در فهرست سال پیش به رده شـشم سقوط کرده است. اسرائیل در رده یازدهم است و پس از آن نیز دو کشور دیگر قاره پهناور، کره جنوبی و ژاپن، قرار دارند و سپس منطقه هنگ‌کنگ. چین در رده بهتری در مقایسه با کانادا، نرژو و استرالیا (۲۰) قرار گرفته‌است.

کشورهایی مانند قبرس، استونی، مالزی یا امارات متحده عربی در میان چهل اقتصاد نوآور جهان قرار دارند.

سه کشور در فهرست امسال موفق شده‌اند ۱۰ پله پیشرفت کنند: ایران، که از رتبه ۷۵ به ۶۵ رسیده، آلبانی که از ۹۳ به ۸۳ و مصر که از ۱۰۵ به ۹۵ صعود کرده‌است.

آن‌طور که فهرست تهیه‌شده توسط نهاد وابسته به سازمان ملل نشان می‌دهد، ۲۰ کشور با درآمد متوسط و کم، با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی آن‌ها، وضعیت «به‌مراتب بهتری» از انتظارات موجود دارند. کشورهایی مانند اوکراین (۴۳)، مولداوی (۴۸)، آفریقای جنوبی (۵۸) یا کلمبیا (۶۳).

کنیا، مولداوی، ویتنام و هند، کشورهایی هستند که برای هشتمین سال پیاپی دستاوردهای بهتری داشته‌اند.

یمن در انتهای این فهرست قرار دارد.

فهرست جهانی نوآوری هم دربرگیرنده داده‌های عینی است، و هم اطلاعات دیگری که از ۱۲۶ اقتصاد جهان (کشورها و مناطق مختلف) جمع‌آوری شده‌است. از جمله منابعی که به جمع‌آوری این داده‌ها کمک می‌کنند، اتحادیه بین‌المللی مخابرات، بانک جهانی و مجمع جهانی اقتصاد است.

ده‌ها شاخص برای تهیه این فهرست به کار گرفته می‌شوند که در میان آن‌ها می‌توان به آموزش، زیرساخت‌ها، پیچیدگی کسب‌وکار و حتی شرایط سیاسی اشاره کرد. «با نوآوری به جهان انرژی بدهیم»، عنوان فهرست امسال است که طبیعتا بر موضوع انرژی متمرکز است. عنوان فهرست که نشان‌دهنده تمرکز آن بر مسائل مختلف است، هر سال تغییر می‌کند. برای نمونه در سال ۲۰۱۴ «عوامل انسانی در نوآوری»، در سال ۲۰۱۵ «سیاست‌های موثر و خلاق برای توسعه» و یا در سال ۲۰۱۷ «نوآوری جهان را تغذیه می‌کند» بود.

این رده‌بندی برای نخستین بار در سال ۲۰۰۷ منتشر شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :