کد خبر: ۱۱۸۵
هم‌اکنون دو شرکت مایکروسافت و سامسونگ به دنبال ساخت گوشی‌های تاشو هستند. شرکت لنوو هم در گذشته از نمونه‌های اولیه چنین دستگاهی رونمایی کرده بود. اما چنین تلفن هوشمندی چه خصوصیت‌هایی دارد و چه تأثیری در آینده بازار اینگونه دستگاه‌ها خواهد داشت.
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۲ - ۲۱ تير ۱۳۹۷ - 2018 July 12

چند سالی است که چندین شرکت معتبر جهان در حال ثبت پتنت‌های دستگاه‌های تاشو هستند. هدف نیز تقریباً مشترک است؛ ساخت دستگاه‌های سبک که بتواند وظیفه سه دستگاه موبایل، تبلت و نوت‌بوک را انجام دهد.

گزارش شده که شرکت مایکروسافت در حال نزدیک شدن به تکمیل دستگاه اندرومدا است و برخی کارشناسان این دستگاه را تحول در آینده بازار می‌دانند.

این محصول که قرار است تا پایان سال جاری میلادی معرفی شود، دارای دو نمایشگر است که با یک لولای خاص به هم متصل است. این دو نمایشگر در زاویه صفر بسته است و در زاویه ۹۰ تا ۱۲۰ تبدیل به یک نوت‌بوک کوچک می‌شود که یک صفحه تبدیل به صفحه کلید و دیگری تبدیل به صفحه نمایش می‌شود. این دستگاه در حالت ۱۸۰ درجه تبدیل به تبلت می‌شود و در زاویه ۳۶۰ می‌توان مانند موبایل از آن استفاده کرد.

البته سامسونگ هم طرح‌های مشابهی دارد و شرکت لنوو هم چند سال پیش یک طرح اولیه از چنین دستگاهی را معرفی کرده بود.

لنوو حتی تصویر مفهومی از یک لپ تاپ تاشو را منتشر کرد که نشان می‌دهد این شرکت برای عرضه چنین محصولاتی در آینده نزدیک برنامه‌ریزی کرده است. این شرکت همچنین از یک گوشی تاشو و یک تبلت تاشو با نام Folio هم رونمایی کرده بود.

شرکت ZTE چین هم در سال ۲۰۱۷ یک تلفن همراه شبه تاشو را با نام ZTE Axon M رونمایی کرده بود. این محصول دارای دو نمایشگر بود و این دو نمایشگر، هنگام باز کردن گوشی کنار یکدیگر جای می‌گرفتند.

همه این طرح‌های اولیه از شرکت‌های مختلف خبر از این می‌دهد که به زودی تحولی در این بخش از بازار رخ خواهد داد. اما تأثیر این محصولات جدید چه خواهد بود.

در چند سال اخیر پردازنده‌های موبایل به طور قابل توجهی پیشرفت داشته‌اند. این پیشرفت‌ها تا حدی بوده که برخی تولیدکنندگان نوت‌بوک قصد دارند از پردازنده‌های موبایل در محصولات خود استفاده کنند. رم و حافظه داخلی این دستگاه‌ها بیش از گذشته به رایانه‌های شخصی نزدیک شده‌اند. حتی می‌توان گفت حافظه داخلی و رم بسیاری از گوشی‌های هوشمند امروزی از بسیاری از رایانه‌ها در ۱۰ سال قبل بیشتر و کارآمدتر است. این پیشرفت سخت‌افزاری، بستر لازم برای جهش در این محصولات را آماده کرده است.

از طرفی دوربین این دستگاه‌ها پیشرفت زیادی کرده است. تنها مشکلی که باقی مانده صفحه نمایشی است که اگر بخواهیم دستگاه را در جیب جا دهیم، نمی‌تواند بزرگتر از اندازه‌های کنونی شود. چنین مشکلی با صفحه‌های تاشو حل می‌شود اما مشکل آنجاست که باید طرحی داد که دستگاه‌ها دارای عمر مفید کافی و استحکام لازم باشند.

دو صفحه کنار هم اجازه اجرا دو اپلیکیشن در فضای مناسب صفحه یا اجرای یک اپلیکیشن در یک صفحه بزرگتر همانند تبلت را می‌دهد.

چند سالی است که شرکت‌های سازنده رایانه مانند لنوو از صفحه کلید مجازی در محصولات خود استفاده می‌کنند. دو صفحه تاشو اجازه می‌دهد کاربر یک صفحه کلید مجازی و یک صفحه نمایشگر داشته باشد و با این روش تایپ مطالب با سرعت و دقت بیشتری انجام می‌شود.

یکی از مزایای چنین دستگاه‌هایی این است که در هنگامی که کاری با آنها نداریم، بسته هستند و در صورت سقوط کمترین آسیب به صفحه نمایش وارد می‌شود.

با ورود این دستگاه‌ها به آرامی زمان مرگ تبلت‌ها فرا می‌رسد و با گسترش قلم‌های دیجیتالی این دستگاه‌ها می‌توانند جای دفترچه یاداداشت را هم برای افراد مختلف بگیرند.

افرادی که با رایانه‌های شخصی خود کار سنگین انجام نمی‌دهند، هم شاید برای همیشه به این سیستم‌های جدید کوچ کنند و احتمالاً با ورود چنین دستگاه‌هایی، جهان در پنج سال آینده متفاوت با امروز می‌شود، همانطور که ۱۰ سال قبل با ورود آیفون و تغییر نگرش به موبایل جهان تغییر کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :