کد خبر: ۱۱۸۰
با الکترونیکی شدن اتومبیل‌ها، شکل خودروهای آینده با خودروهای امروزی متفاوت خواهند بود. یکی از این تحولات به محل قرارگیری موتور خودرو باز می‌گردد با قرار گرفتن موتور برقی خودروها در داخل چرخ‌ها فضای بسیار زیادی در داخل خود ایجاد می‌شود و طراحی خودروها هم تغییر می‌کند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۲۱ تير ۱۳۹۷ - 2018 July 12

 

در خودروهای بنزینی یا دیزلی بخش زیادی در جلو یا عقب خودرو برای موتور و سیستم انتقال قدرت در نظر گرفته می‌شود. حال آنکه اگر موتورها در داخل چرخ‌ها قرار بگیرند لزومی به سیستم انتقال قدرت با حجم زیاد نیست. با این روش احتمالاً در آینده شاهد حجم‌ها و اشکال متنوعی در طراحی خودرها خواهیم بود.

یک شرکت اروپایی با نام elaphe از موتورهای الکتریکی رونمایی کرده که می‌توان آن را داخل چرخ جا داد این طرح می‌تواند یکی از طرح‌های خلاقانه‌ای باشد که جهان خودرو را متحول خواهد کرد.

سیجیو کوزوماکی، مدیر مرکز تحقیقات تویوتا اعلام کرده است که در سال ۲۰۵۰ موتورهای احتراق داخلی منقرض خواهند شد. پیشرانه‌های احتراق داخلی حتی با وجود استفاده در پیشرانه‌های هیبریدی در نهایت تا سال ۲۰۵۰ عمر خواهند داشت.

خودروهای پیل سوختی یا خودروهای الکتریکی آینده خودروها را شکل می‌دهند در هر دو نمونه در نهایت نیاز به موتور برقی است. در خودروهای پیل‌سوختی هیدروژن با اکسیژن هوا مخلوط می‌شود و حاصل این واکنش تولید آب و برق است. برق توسط موتور الکتریکی برای حرکت دادن خودرو مصرف می‌شود. در خودروهای الکتریکی انرژی الکتریسته در باتری‌ها ذخیره می‌شود.

در طرح شرکت elapheمی‌توان چهار موتور برقی را در چهار چرخ خودرو جا داد و با استفاده از یک رایانه می‌توان در شرایط مختلف جاده نیروهای مختلفی را به هر کدام از چرخ‌ها انتقال داد. این عامل هم سرعت پاسخگویی به نیاز جاده را بالا می‌برد و هم سبب می‌شود کمترین میزان انرژی تلف شود.

 

به دلیل کنترل سریع گشتاور در هر چرخ، می‌توان قدرت فرمان‌پذیری یا هندلینگ خودرو را هم افزایش قابل توجهی داد. در زمان‌هایی که نیاز باشد هم به سادگی می‌توان خودرو را محرک جلو یا محرک عقب کرد. این شرکت نمونه جدیدی از این موتورها را ساخته است که m700 نام دارد. البته درباره این طرح یک نکته منفی وجود دارد و آن افزایش وزن هر چرخ است چرا که هر موتور برقی در حدود ۲۳ کیلوگرم وزن دارد. اما نکته مثبت آنجاست که با انتقال موتور به چرخ‌ها فضای لازم برای باتری‌های بیشتر در داخل خودرو ایجاد می‌شود و از این طریق می توان پیمایش خودرو را افزایش داد.

هر موتور برقی می‌تواند حدود ۱۱۰ اسب بخار تولید کند یعنی اگر چهار موتور الکتریکی در این خودرو قرار بگیرد، قدرت موتور ۴۴۰ اسب بخار قابل دسترس است.

با توسعه هوش مصنوعی و خودروهای خودران این تکنولوژی می‌تواند کاربردهای بیشتری هم پیدا کند چرا که در این صورت خودرو می‌داند در شرایط مختلف جاده چقدر نیرو باید به کدام یک از چرخ‌ها وارد شود تا خودرو بیشترین پایداری و کمترین مصرف انرژی را داشته باشد.

گفتنی است شرکت‌های دیگر از جمله شرکت بوش آلمان هم در حال کار بر روی طرح‌های مشابهی هستند.

برچسب: خودرو ، دیزل ، بنزینی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :