عضو کمیته سلامت دهان انجمن دندانپزشکان ایران با بیان اینکه طبق آخرین برآوردها 300 میلیون دندان پوسیده در دهان ایرانیان وجود دارد، تاکید کرد: ضروری است تمام دست اندرکاران سلامت و مردم در حوزه پیشگیری فعال شوند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - 2018 May 30

از انجمن دندانپزشکان عمومی ایران، سید جلال پورهاشمی در آستانه برگزاری اولین همایش سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران درباره پوسیدگی دندان، گفت: پوسیدگی دندان در دنیا و از جمله ایران به عنوان شایعترین بیماری عفونی انسانی شناخته شده است.


وی اظهار داشت: وزارت بهداشت در راستای پیشگیری از بیماری های عمومی موفق بوده اما در زمینه پیشگیری از بیماری های دهان موفقیت چندانی نداشته است.


پورهاشمی با بیان اینکه شاخص پوسیدگی دندان در کشور ما در طول 20 سال گذشته نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش نیز داشته است، افزود: حدود 40 سال گذشته مردم از سلامت دندان بهتری برخوردار بودند اما برای این مساله نمی توان تنها یک فرد یا وزارتخانه را مقصر دانست؛ زیرا آنگونه که باید در مجموعه دستگاه های ذیربط در حوزه پیشگیری از پوسیدگی اقدام نشده است.


وی با توجه به نقش دندانپزشکان برای پیشگیری از پوسیدگی، بیان کرد: دندانپزشکان در دفاع از پایان نامه خود سوگند یاد کرده اند که حافظ سلامت دندان های مردم باشند اما اکنون دنداپزشکان به جای فعالیت در حوزه پیشگیری بیشتر به درمان می پردازند.


متخصص دندانپزشکی کودکان افزود: در این راستا و برای یادآوری وظایف دندانپزشکان، انجمن دندانپزشکان عمومی اولین همایش سلامت دهان را برگزار خواهد کرد تا در کنار یادآوری این وظایف، دانش دندانپزشکان نیز به روز شود.


عضو کمیته سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی، یادآور شد: پوسیدگی دندان در کشور ما بسیار شایع است به گونه ای که اگر تمام بودجه سلامت کشور را صرف درمان کنیم، پاسخگو نخواهد بود و با این روند اگر دندانپزشکان هم شبانه روز به درمان بپردازند، بهبودی در سلامت افراد حاصل نمی شود.


متخصص دندانپزشکی کودکان با تاکید بر اینکه درمان پوسیدگی هزینه بسیاری نیاز دارد، تصریح کرد: چاره ای جز پیشگیری نداریم؛ باید تمام دست اندرکاران سلامت و مردم دست به دست هم دهند و از پوسیدگی پیشگیری کنند.
وی نخستین گام برای پیشگیری را آموزش به مادران باردار و نوزادان دانست و گفت: اگر مادران را از زمان باروری آموزش دهیم که از بدو تولد به سلامت دندان های فرزندانشان توجه کنند، در آینده شاهد دندان های سالم در دهان افراد خواهیم بود؛ با انجام این اقدام هزینه های درمان 10 برابر کاهش می یابد.


اولین همایش سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در روزهای 27 تا 29 تیر در تهران برگزار می شود.

 

منبع: ایرنا

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
فیلم
آب و هوا
كمينه:۲۰.۵۴°
بیشینه:۲۰.۵۴°
وضعيت:صاف
سرعت باد:۲.۰۶ km/h
رطوبت:۳۶%
 
۲۰.۵۴ | ۲۰.۵۴