کد خبر: ۱۱۵۵
یک فعال محیط زیست با انتقاد از گسترش قاچاق زغال بلوط، گفت: درختان بلوط که ارزش میلیاردی دارند را تبدیل به زغال کرده و گونی 25 هزار تومان می‌فروشند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - 2018 May 30

 

سعید سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، از نابودی جنگل‌های بلوط "عثماندوند" در 60 کیلومتری کرمانشاه ابراز نگرانی کرد و گفت: این درختان برای تبدیل شدن به زغال بلوط از بین می‌روند و مسئولین واکنشی در این خصوص نشان نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه قاچاق زغال به یک بحران برای کرمانشاه تبدیل شده، افزود: دیگر قاچاق زغال توسط وانت و در خفا انجام نمی‌شود، بلکه شاهد قاچاق کامیونی زغال بلوط بیخ گوش مسئولین هستیم.

این فعال محیط زیست ادامه داد: در هر کامیون نزدیک به 50 کیسه زغال جا می‌گیرد که هر کیسه زغال حاصل سوختن یک درخت بلوط است.

سلیمانی با بیان اینکه هر کیسه زغال برای مردم محلی که درخت‌های منطقه را می‌سوزانند و به زغال تبدیل می‌کنند فقط 25 هزار تومان عایدی دارد، خاطرنشان کرد: این زغال‌ها در مناطق مختلف شهر کرمانشاه فروخته می‌شود.

وی تاکید کرد: در ماه نزدیک به 500 درخت برای تبدیل شدن به زغال بلوط بریده می‌شود.

این فعال محیط زیست از ارزش اکولوژیک این گونه گیاهی یاد کرد و ادامه داد: بلوط گونه‌ای دیرزیست است که بر اساس آمارهای جهانی هریک از درختانی که عمر بیش از 50 سال دارند بیش از یک میلیارد تومان ارزش گذاری شده است.

سلیمانی با اشاره به نقش مهم بلوط برای منطقه زاگرس، یادآوری کرد: از دست رفتن گونه‌های گیاهی برای منطقه‌ای که بر روی کمربند بیابانی دنیا قرار گرفته یک بحران است.

وی گفت: بلوط‌ها هزارن سال است مانند یک قیف باران را گرفته و وارد خاک و منابع آب زیرزمینی می‌کنند، هوای بالای سر خود را در جنگل خنک می‌کنند و باعث بارانی شدن ابرها می‌شوند، از فرسایش خاک جلوگیری می‌کنند و ما با قطع این درختان تمام این مزایا را از دست می‌دهیم.

منبع: ایسنا

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
فیلم
آب و هوا
كمينه:۲۰.۱۶°
بیشینه:۲۰.۱۶°
وضعيت:نيمه ابري
سرعت باد:۹.۲۶ km/h
رطوبت:۱۲%
 
۲۰.۱۶ | ۲۰.۱۶