با گسترش برنامه‌های نظارتی دولت‌های محلی در چین، تکنولوژی تشخیص چهره به کسب و کار پرسودی تبدیل شده است. هم‌چنان نگرانی از آزادی‌های فردی شهروندان بیشترازقبل مطرح می‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - 2018 April 18

به‌روز‌رسانی فناوری‌های بخش‌های دولتی و گسترش برنامه‌های نظارتی دولت‌های محلی در چین بیش از پیش به تکنولوژی تشخیص چهره وابسته شده و آن را به تجارتی سودمند تبدیل کرده است. صدها دوربین در جای جای شهرها، چهره شهروندان را اسکن می‌کنند.

از جمله شرکت‌های موفق چینی در این حوزه، استارت‌آپ گروه چینی "سنس تایم" Sense Time است که حوزه فعالیتش تکنولوژی تشخیص چهره است. دارایی "سنس تایم" درعرض نه ماه سه برابر شده است و حدود ۴.۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

این خبر به نقل از دو منبع آگاه اعلام شده ‌‌است که در مصاحبه‌ای به رویترز گفته‌اند که "سنس تایم" در برنامه اخیر جذب سرمایه خود موفق شده ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه جذب کند.

دو منبع آگاه به دلایل شخصی از افشای هویت‌شان خودداری کرده‌اند. یک سخنگوی "سنس تایم" از اظهارنظر درباره ارزش دارایی این شرکت خودداری کرده است.

استفاده وسیع از فناوری تشخیص چهره

"سنس تایم" بین مشتری‌های داخل و خارج چین کمتر شناخته شده است، ولی در سطح کشور به بازیگر اصلی در عرصه هوش مصنوعی تبدیل شده است.

این شرکت، الگوریتم تشخیص چهره می‌سازد و آنها را در قالب بسته‌های خدماتی به مشتریان زیادی عرضه می‌کند. بسیاری از آنها شرکت‌های خصوصی هستند، از جمله شرکت خرده‌فروشی لوازم الکترونیک "سانینگ" که در فروشگاه‌هایش رفت‌وآمد مشتریان را کنترل می‌کند.

اما مشتری اصلی "سنس تایم" دولت چین است. شرکت‌های دولتی در متروها، چهارراه‌ها و دیگر مکان‌های عمومی در سرتاسر کشور، تجهیزاتی با تکنولوژی تشخیص چهره نصب کرده‌اند. در بسیاری از شهرها با چک کردن "زنده" چهره‌ها، که توسط منابع اطلاعاتی مستقل به وسیله اسکن چهره افراد در سطح شهر انجام می‌شود، پلیس می‌‌تواند مجرم‌ها را دستگیر کند.

استفاده وسیع از فناوری‌های تشخیص چهره در راستای برنامه وسیع دولت‌های محلی در چین برای به‌روزرسانی تکنولوژی‌های نظارتی است، برنامه‌ای که بارها موجب ایجاد نگرانی‌هایی در حوزه آزادی‌های شهروندی شده ‌است.

گروه هلدینگ علی‌بابا

"سنس تایم" توسط گروه "هلدینگ علی‌بابا" تاسیس شد که یک شرکت تجارت الکترونیک چینی است. خدمات این شرکت به شکل مصرف‌کننده به مصرف‌کننده، بنگاه به مصرف‌کننده و بنگاه به بنگاه از طریق وب انجام می‌شود.

معاون مدیر عامل اجرایی شرکت علی بابا به رویترز گفت: «ما به‌شدت تحت تاثیر توانمندی‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای در آموزش و محاسبات بصری هستیم. سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی برای شرکت علی بابا سودمند بوده است و ما متعهد به ادامه آن هستیم.»

در دومین برنامه جذب سرمایه شرکت "سنس تایم" در ژوئيه ۲۰۱۷، مبلغ ۴۱۰ میلیون دلار جمع شد که دارایی این شرکت را به یک و نیم میلیارد دلار رساند.

افزایش بودجه در حوزه فناوری‌های تشخیص چهره در راستای تلاش دولت چین برای پیش‌رو شدن این کشور در حوزه هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵ صورت گرفته است. چین درصدد است ارزش صنایع هوش مصنوعی خود را به ۴۰۰میلیارد یوآن ( معادل بیش از ۶۳ میلیارد دلار) برساند.

"سنس تایم" در بیانیه‌ای در روز ۲۰ فروردین ( ۹ آوریل) اعلام کرد که این شرکت در خاتمه سومین برنامه جذب سرمایه‌اش موفق شده‌ بود از شرکت چینی تجارت الکترونیک سانینگ و هلدینگ سنگاپوری تاماسک چندین سرمایه‌گذار جذب کند.

این شرکت اطلاعاتی درباره دارایی‌اش منتشر نکرد ولی اعلام کرد که اکنون باارزش‌ترین شرکت هوش مصنوعی دنیاست. "سنس تایم" افزود که در دوره اخیر جذب سرمایه‌ موفق به ثبت رکورد جهانی شده است.

شرکت سنس تایم که دفتر مرکزی‌اش در پکن و هنگ کنگ است، اپلیکیشن‌هایی برای تشخیص چهره، تحلیل ویدئو و دیگر حوزه‌ها از جمله خودروهای خودران می‌سازد. شرکت امریکایی کوآل کامون که سازنده چیپ است از سرمایه‌گذاران فعلی "سنس تایم" است.

رشد "سنس تایم"، مرهون به‌روز‌رسانی بخش‌های دولتی و خصوصی با فناوری‌های پیشرفته است. هم‌اکنون خدمات این شرکت در ۱۴ بخش از جمله اداره‌های مختلف پلیس در چین استفاده می‌شود.

برچسب: تشخیص چهره ، چین
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
فیلم
آب و هوا
كمينه:۱۲.۲۲°
بیشینه:۱۲.۲۲°
وضعيت:تمام ابري
سرعت باد:۷.۲ km/h
رطوبت:۳۰%
 
۱۲.۲۲ | ۱۲.۲۲
تصاویر