کد خبر: ۹۳۴
به نظر می‌رسد حرکت به سمت سرعت‌های بسیار بالاتر اینترنت همچون ۲۰ مگابیت بر ثانیه پیش از هر چیز دیگری مستلزم ایجاد زیرساخت‌های مرتبط با فناوری ADSL به جای VDSL و FTTH است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - 2018 March 17

براساس برنامه‌ مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تا پایان برنامه ششم خانوارها باید از اینترنت ۲۰مگابیت بهره‌مند شوند. تکنولوژی ما اکنون ADSL است و پنج درصد ظرفیت مشترکان می‌توانند ۱۶ مگابیت برثانیه خدمات دریافت کنند.

 مفهوم ۲۰ مگ این است که باید تکنولوژی تغییر کند و به سمت VDSL یا FTTH حرکت کنیم؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای افزایش سرعت اینترنت بیان کرده است که شرکت‌ها را برای استفاده از ظرفیت بورس و جذب سرمایه خارجی جهت سرمایه‌گذاری در این حوزه تشویق کرده‌ایم و امیدواریم تا پایان سال ۱۳۹۷ بیش از ۲ میلیون پورت پرسرعت سرویس دهد.

محمدجواد آذری جهرمی با بیان این‌که در سال گذشته پوشش شبکه ۳G و ۴G در کشور به ۶۰ درصد رسیده است، اظهار کرده است سال آینده این درصد بیشتر هم خواهد شد و طبق آن چیزی که مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه تثبیت کرده است ما باید ۳۰ رتبه رشد را در حوزه فاوا تجربه کنیم که امیدواریم این هدف را قبل از اتمام برنامه ششم توسعه محقق کنیم.

اما داوود زارعیان - معاون مشتریان شرکت مخابرات ایران -  در این باره با اشاره به امکان انتقال دیتا با سرعت بالا تا یک گیگابیت بر ثانیه توسط فیبر نوری و تجهیز یک میلیون نقطه به این سرویس، درباره فیبر نوری توضیح داد: فیبر نوری بستر انتقالی است که در آن امکان انتقال دیتای پرسرعت بالا از گیگابیت وجود دارد. یعنی اگر تاکنون اینترنت نهایتا ۸۰ مگابیت بر ثانیه سرعت داشت، با فیبر نوری این امکان وجود دارد که سرعت تا هزار مگابیت یا یک گیگابیت بر ثانیه به مشتری تحویل داده شود.

محمدجواد آذری جهرمی همچنین با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید از سال ۱۳۹۲ به سمت توسعه فناوری اطلاعات بوده است، گفت: خیلی از آن نگذشته که سه میلیون مشترک ADSL  و ۳۰۰ هزار مشترک اینترنت موبایل داشتیم و هنوز مفهموم پهنای باند سریع جا نیفتاده بود و فاصله دیجیتال زیادی میان ایران و کشورهای منطقه وجود داشت و نگاه لوکسی نسبت به فناوری اطلاعات بود بطوریکه اشتراک ۱۲۸ کیلوبیت کافی دانسته می‌شد. باید فناوری ADSL را با VDSL و FTTH جایگزین کرد.

از طرفی صادق عباسی شاهکوه - مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت - درباره اتصال کشور به فیبر نوری اظهار کرده بود: در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیاست اتصال همه روستاهای کشور به فیبر نوری دنبال می‌شود. در برنامه ششم توسعه وزارت ارتباطات مکلف شده است که ۸۰ درصد خانوارها را به اینترنت با سرعت ۲۰ مگابیت بر ثانیه دسترسی دهد.

همچنین اخیرا برخی مدیران مخابراتی با تاکید بر لزوم حرکت به سمت جایگزینی فیبر نوری با کابل‌های مسی اعلام کرده بودند تا سال ۲۰۲۰ تمام روستاها و شهرهای کشور همانند یک تار عصبی گسترده، تحت پوشش شبکه فیبر نوری قرار خواهد گرفت.

در نهایت همان‌طور که وزیر ارتباطات هم اذعان دارد، کابل‌های قدیمی که امروزه در منازل برای انتقال داده‌های اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ظرفیت لازم را برای انتقال با سرعت بالا ندارند و اگرچه شاید به زعم برخی، کاربران عادی اینترنت نیازی به اینترنت با سرعت‌های چند ده مگابیتی نداشته باشند، اما گسترش فناوری به مرور به این سمت حرکت خواهد کرد و همین موضوع لزوم حرکت به سمت فیبر نوری را آشکار می‌کند.

با این اوصاف هنوز در بخش اینترنت ثابت نتوانستیم آنطور که باید توسعه پیدا کنیم زیرا هنوز روی‌ ADSL  هستیم اما این فناوری در دنیا رو به انقراض است و VDSL و FTTH رو به گسترش هستند. البته به گفته مسوولان مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که بخشی به انحصار ذاتی شرکت مخابرات بر می‌گردد که اگرچه قانونی نیست اما سرمایه‌گذاری‌های زیادی در زمان دولتی بودن آن انجام شده است.

کارشناسان همچنین فعالیت‌های صورت گرفته و دستاوردهای کسب شده در حوزه ICT در طول دوره چهار ساله دولت یازدهم را با هیچ دوره دیگری قابل مقایسه نمی‌دانند زیرا این دستاورها به لحاظ کمی یا به عبارتی فراگیری استفاده از اینترنت و یا به لحاظ کیفی و سرعت اینترنت بسیار مشهود بوده است. رشد و فراگیری دسترسی به اینترنت در دنیای امروز باعث شده تا دیگر اینترنت و ارتباطات دیگر یک خدمت لوکس و یا حتی تفننی نباشد بلکه به نیازی ملموس برای زندگی روزانه تبدیل شده است.

منبع: ایسنا

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :