با حکم دادگاهی در آلمان:
دادگاهی در آلمان روز سه‌شنبه هشتم اسفند حکم داد که شهرهای این کشور می‌توانند تردد خودروهای گازوئیلی به شدت آلاینده در سطح شهر را ممنوع کنند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - 2018 March 02


این حکم می‌تواند جهت‌گیری به سوی تولید خودروهای برقی و توجه بیشتر خودروسازان به بهبود سیستم اگزوز را تسریع کند.

یک دادگاه شهر لاپیزیک آلمان گفت شهر اشتوتگارت که خود را محل تولد صنعت مدرن اتومبیل‌سازی آلمان می‌داند و در عین حال مرکز تجاری و اداری شرکت دایملر تولید کننده مرسدس بنز است، باید به مرور طرح ممنوعیت کامل مدل‌های قدیمی گازوئیلی را مد نظر قرارداده و شهر دوسلدورف نیز باید اعمال محدودیت‌های مشابهی را در نظر بگیرد.

این حکم دادگاه فدرال در پی آن صادر شده که ایالت‌های آلمان به محدودیت‌های اعمال شده از سوی دادگاه‌های محلی در اشتوتگارت و دوسلدورف اعتراض کردند. گروه فعالان محیط زیست «دی یو اچ»، این دعواها را اقامه کرده و در آن رای موافق گرفته بود.

یورگن رش، مدیر «دی یو اچ» گفت: «این پیروزی بزرگی برای سلامت هوا در آلمان است». او همچنین از دولت ائتلافی آلمان انتقاد کرد و گفت این دولت، «بیش از حد به صنایع خودروسازی نزدیک» است.

طبق دستور دادگاه، اشتوتگارت و دوسلدورف باید برنامه‌های مقابله با آلودگی هوای خود را اصلاح کنند. این رای می‌گوید شهرها می‌توانند حتی بدون نیاز به قوانین سراسری، اعلام ممنوعیت استفاده از خودروهای گازوئیلی را اعلام کنند.

فریتس کان، شهردار اشتوتگارت، در یک کنفرانس خبری گفت: «شهرهای آلمان احساس می‌کنند دولت فدرال آنها را فراموش کرده است». او افزود دولت محلی به احتمال زیاد در شش هفته آینده با برنامه جدید همراهی خواهد کرد.

رای دادگاه همچنین می‌گوید تردد خودروهایی که در اشتوتگارت از استاندارد «یورو پنج» برخوردارند، تا یکم سپتامبر سال ۲۰۱۹ نمی‌توانند ممنوع شود.

باربارا هندریکس، وزیر محیط زیست آلمان، گفته که اگر شرکت‌های خودروسازی با بهبود و به روز کردن سیستم پاکسازی اگزوز خودروهای دیزل قدیمی موافقت کنند، می‌شود از این ممنوعیت پرهیز کرد.

خانم هندریکس افزود: «این مشکل از سوی خودروسازان به وجود آمده و ما نباید بگذاریم از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند».

از ۱۵ میلیون خودروی سوخت گازوئیل در آلمان، فقط ۲.۷ میلیون آن از استاندارد «یورو شش» برخوردار است.

میزان آلودگی در بسیاری از شهرهای آلمان از حد مجاز تعیین شده توسط اتحادیه اروپا بالاتر است. پس از صدور حکم دادگاه مقامات شهر هامبورگ در شمال آلمان اعلام کردند که از پایان ماه آوریل ممنوعیت‌هایی در مورد تردد خودروهای دیزل به اجرا خواهند گذاشت.

از سال ۲۰۱۵ که شرکت بزرگ خودروسازی آلمانی فولکس واگن اعتراف کرد در آزمایش‌های اگزوز خودورهایش در آمریکا تقلب کرده خودروهای گازوئیلی در مرکز توجه قرار گرفته و مخالفت با آنها افزايش يافته است. این رسوایی در کل صنعت خودروسازی گسترش یافت و باعث افزایش سرمایه‌گذاری در طراحی و تولید خودروهای برقی شد.

چند پایتخت جهان از جمله پاریس، مادرید، مکزیکوسیتی و آتن برای ممنوع کردن تردد خودروهای گازوئیلی در مرکز شهر تا سال ۲۰۲۵ طرح‌هایی در دست بررسی دارند و شهردار کپنهاگ پایتخت دانمارک حتی می‌خواهد ورود خودروهای گازوئیلی جدید به مرکز شهر را از اوایل سال آینده ممنوع کند.

فرانسه و بریتانیا قرار است استفاده از خودروهای بنزینی و گازوئیلی را به طور کلی در سال ۲۰۴۰ ممنوع کنند.

این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در کشوری که صاحب بزرگترین کارخانجات خودروسازی جهان است برای دولت آلمان مایه شرمساری شده و منتقدان دولت، آنگلا مرکل را متهم می‌کنند که با صنایع خودروسازی رابطه بیش از حد نزدیکی دارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
فیلم
آب و هوا
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۶۲°
وضعيت:صاف
سرعت باد:۸.۰۵ km/h
رطوبت:۱۲%
 
۱۲.۶۲ | ۱۲.۶۲
تصاویر