مقایسه درآمد و هزینه هفت کلان‌شهربیانگر این است که بیشترین درآمد و هزینه با ۶۹ میلیارد دلار متعلق به کلان‌شهر نیویورک و بیشترین سرانه درآمد و هزینه‌ای متعلق به کلان‌شهر آمستردام است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 18


پاریس‌

کلان‌شهر پاریس با جمعیت بالغ بر ۱۲ میلیون نفر، درآمدی حدود ۱۰ میلیارد دلار  دارد که سهم سرانه هر نفر ۷۸۵ دلار می‌شود و سرانه‌ هزینه هر نفر نیز ۸۲۱ دلار است. هزینه شهرداری پاریس از گستردگی زیادی برخوردار است و شامل بخش‌های آموزش و پرورش، امنیت، خدمات عمومی، خانواده، کمک‌های رفاهی، مسکن و… می‌شود.

توکیو

کلان‌شهر توکیو  جمعیت بالغ بر ۱۳ میلیون نفر دارد. شهرداری این شهر خدمات و تعهدات گسترده‌ای از جمله وام، کمک‌های بلاعوض، خدمات عمومی، رفاه اجتماعی، سلامت و بهداشت، آموزش و… ارائه می‌دهد. هزینه ارائه این خدمات حدود ۴۶ میلیارد دلار است که سرانه هر نفر حدود ۳۴۸۲ دلار می‌شود و ما به ازای این هزینه، حدود ۴۸ میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند که سهم هر نفر در درآمدزایی شهرداری برابر با ۳۶۴۱ دلار است

آمستردام

آمستردام کوچک‌ترین کلان‌شهر انتخاب شده به لحاظ جمعیت است، که جمعیت آن حدود ۸۰۰ هزار نفر است ولی به لحاظ درآمد از سه شهر تهران، پاریس و استانبول رتبه بالاتری دارد. سرانه درآمد و هزینه این شهر بالای ۱۷ هزار دلار است و ما به ازای این درآمد، مسئولیت‌هایی مانند رفاه اجتماعی،‌ تجارت و صنعت، خدمات عمومی، سلامت، مدیریت خیابان‌ها و .. را بر عهده دارد.

استانبول

کمترین سرانه درآمد و هزینه متعلق به شهرداری کلان‌شهر استانبول با جمعیت ۱۴ میلیون نفر و درآمد سالانه ۲ میلیارد دلار  است. درآمد شهر استانبول حتی از کلان‌شهر تهران با جمعیت ۸ میلیون نفر کمتر است. در واقع شهرداری کلان‌شهر استانبول برای اداره خود سالانه مبلغ ۱۴۵ دلار از هر شهروند اخذ می‌کند.  این امر قبل از آنکه نشان دهنده عدم موفقیت شهرداری ترکیه در درآمدزایی پایدار باشد،‌ نشان‌دهنده اداره کلان‌شهر استانبول با هزینه بسیار پایین است. که علت پایین بودن هزینه‌های اداره این شهر واگذاری یا برون‌سپاری ارائه خدمات به بخش‌های خصوصی است. امری که باعث شده است عملا شهرداری استانبول از ارائه‌کننده مستقیم خدمات به یک سازمان نظارت کننده تبدیل شود و مدیریت شهری استانبول از اداره شهر به حکمروایی شهر حرکت کند.

نیویورک

کلان‌شهر نیویورک در یک نظام فدرالی اداره می‌شود که علاوه بر دولت مرکزی نسبت به دولت فدرال نیز تعهداتی دارد. جمعیت این شهر حدود ۹ میلیون نفر است و با درآمد ۶۹ میلیارد دلار در سال اداره می‌شود. سرانه هزینه هر نفر در سال در کلان‌شهر نیویورک؛ ۷۷۱۷ دلار است که به ازای این سرانه دریافتی از شهروندان؛ خدماتی از جمله آموزش، هزینه‌های بازنشستگی، فرهنگ و تفریح، خدمات اجتماعی و … ارائه می‌شود.

برلین

کلان‌شهر برلین خدمات گسترده‌ای را در سال برای برای شهروندانش ارائه می‌دهد. خدمات ارائه شده شهرداری برلین شامل حمل و نقل و ارتباطات، خدمات تجاری، آموزش، جنگلداری، امنیت اجتماعی و خانواده، خدمات عمومی، بهداشت و محیط زیست و … می‌شود. مجموع درآمد این کلان‌شهر در سال  حدود ۲۹ میلیارد دلار است که سرانه هزینه‌ شده برای هر نفر سالیانه ۴۸۰۷ دلار است.

تهران

شهرداری تهران با جمعیت هشت میلیون و دویست هزار نفر و درآمد و هزینه‌ای  بالغ بر چهار میلیون و چهارصد هزار دلار دارد. سرانه درآمد و هزینه به ازای هر نفر سالانه ۵۴۳ دلار است که این درآمد عمدتا در بخش‌های عمرانی شامل بزرگراهها و فعالیت‌های عمرانی مصرف می‌شود و بخش‌هایی مانند آموزش، اقتصاد، سلامت و … به دلیل عدم تعریف قانونی جایگاهی در نزد شهرداری تهران ندارند.

بررسی‌های انجام نشان دهنده این است که شهرداری تهران نسبت به شهرداری استانبول گران‌تر و نسبت به شهرداری‌های پاریس، توکیو، آمستردام، نیویورک و برلین ارزان تر اداره می‌شود. اما گرانی شهرداری‌های مذکور به دلیل گستردگی خدمات‌دهی آن‌ها می‌باشدکه بسیاری از خدمات و تعهدات دولت مرکزی و فدرال را نیز برعهده دارند. علاوه بر این بالابودن میزان هزینه و درآمد این کلان‌شهرها به درآمدزایی بالای افراد و شرکت‌های مستقر در آن برمی‌گردد، که منبع اصلی تامین درآمد شهرداری است. 


برچسب: تهران ، کلان شهر
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
فیلم
آب و هوا
كمينه:۱۲.۲۲°
بیشینه:۱۲.۲۲°
وضعيت:تمام ابري
سرعت باد:۸.۲۳ km/h
رطوبت:۲۵%
 
۱۲.۲۲ | ۱۲.۲۲
تصاویر