کد خبر: ۶۱۹
شرکت ان‌ویدیا که از آن می‌توان به پیشروترین شرکت سازنده پرازنده‌های گرافیکی در جهان نام برد در حال ساخت پردازنده جدیدی برای خودروهای خودران است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - 2017 October 26

شرکت ان‌ویدیا چیپ‌ست جدید خود را که برای خودروهای خودران طراحی شده را معرفی کرد. این پردازنده می‌تواند ۳۲۰ تریلیون عملیات محاسباتی در یک ثانیه انجام دهد.

این شرکت برای ساخت خودروی خودران در حال همکاری با دو شرکت آلمانی زد اف و دی اچ ال است. زد اف یکی از بزرگترین قطعه سازان آلمان و شرکت دی اچ ال هم یک شرکت بزرگ در زمینه پست است. با همکاری این سه شرکت قرار است در سال ۲۰۱۹ کامیون‌های خودران برای مصارف پستی تولید شوند.

براساس گزارش فوربس، شرکت «ان‌ویدیا» که در جهان بیشتر به ساخت پردازنده‌های گرافیکی شناخته می‌شود هوشمندترین شرکت جهان معرفی شده است. دلیل این انتخاب به فناوری‌های پیش‌رو این شرکت و مدل‌های کسب کار پیچیده و چندلایه این شرکت باز می‌گردد.

فعالیت در زمینه خودروهای خودران یکی از فعالیت‌های شرکت «ان‌ویدیا» است. شرکت «ان‌ویدیا» در حوزه هوش مصنوعی روی فناوری خودروهای خودران نیز کار می‌کند. «ان‌ویدیا» اکنون با تعداد زیادی از شرکت‌های خودروسازی همکاری می‌کند تا از قطعات طراحی شده این شرکت استفاده کنند.

برای رقابت با این شرکت تلاش‌های موازی توسط شرکت اینتل و شرکت بزرگ قطعه سازی بوش آلمان در حال اجرا است. این شرکت‌ها می‌خواهند با شرکت بزرگ قطعه سازی دلفی و شرکت خودرو سازی بی ام و آلمان تا سال ۲۰۲۱ اولین پلت فرم یک خودرو هوشمند و خودران را معرفی کنند.

شرکت اینتل که از آن به عنوان «غول دنیای پردازنده» نام برده می‌شود و مغز اکثر رایانه‌های جهان را می‌سازد برای ساخت خودرو‌های خودران قصد دارد ۲۵۰ میلیون دلار هزینه کند.

از جمله فناوری‌هایی که اینتل قصد گسترش آن را دارد می‌توان به ارتباطات بی سیم، آگاهی هوشمند از شرایط محیطی، هوش مصنوعی و امنیت اشاره کرد. اینتل امیدوار است از این طریق خودروهایی تولید شوند که با حداقل میزان دخالت انسانی بتوانند در جاده‌ها و خیابان‌ها حرکت کنند و امنیت عابران پیاده را به خطر نیندازند. همچنین این خودروها می‌توانند به طور آنی و سریع حجم زیادی از داده‌ها را برای افزایش امنیت و مسیریابی بهتر با یکدیگر رد و بدل کنند.

برای خودروهای خودران اینتل قصد دارد در آینده پردازنده‌های قدرتمندی را تولید کند که بتوانند ارائه خدمات یاد شده را از طریق اتومبیل‌های خودران ممکن کنند. البته خودروهای امروزی به طیف گسترده ای از حسگرها، دوربین‌ها و سیستم‌های کنترلی مجهز هستند که اطلاعات مختلف را خلق، جمع‌آوری، پردازش و منتقل می‌کنند.

برآوردها حاکیست هر یک از خودروهای خودران هر روز چهار ترابایت داده تولید خواهند کرد و صنعت خودروسازی باید زیرساخت‌های لازم برای تبادل این حجم از اطلاعات را به وجود آورد.

در سال‌های اخیر تعداد زیادی از شرکت‌های خودروسازی در آمریکا، اروپا و شرق آسیا برنامه ریزی برای تولید انبوه اتومبیل‌های خودران را آغاز کرده اند و پیش‌بینی می‌شود استفاده از این خودروها ظرف پنج سال آینده همه گیر شود.

فعلا پیشگام کار بر روی خودروهای بدون راننده شرکت گوگل است. این شرکت تصمیم گرفته با همکاری فیات این طرح را به فاز تجاری نزدیک کند.

شرکت تسلا توانسته گام بزرگی را در تجاری سازی خودروهای بدون راننده بر دارد. در کنار تسلا شرکت‌های دیگر مثل نیسان و جنرال موتورز هم سخت در حال کار بر روی خودروهای بدون راننده هستند.

خودروی بدون راننده نیسان که مراحل آزمایشی را می‌گذراند با راداری در جلوی تا فاصله ۲۰۰ متری را اسکن می‌کند و سنسورهای مختلف لیزری هم به بررسی اطراف می‌پردازند. در پشت خودرو هم راداری تعبیه شده که تا فاصله ۷۰ متری جاده را اسکن می‌کند.

شرکت مرسدس بنز هم برنامه گسترده ای برای خودروهای خودران دارد. ای کیو‌ محصولی است که مرسدس بنز بر اساس هوش مصنوعی، قوای محرکه الکتریکی و رانندگی خودران در حال توسعه آن است.

شرکت رنو فرانسه هم طرح بلند پروازنه‌ای را با همکاری شرکت‌های کره‌ای مانند ال جی برای خودروهای خودران آغاز کرده است. این شرکت هم قصد دارد اولین محصولات خودران خود را در سال ۲۰۲۱ وارد بازار کند گفته می‌شود این خودروها در کنار خودران بودن برقی هم هستند.

فناوری خودروهای خودران همانقدر که جذاب است ترسناک هم هستند فکر کنید فردی با هک کردن خودرو شما هدایت را به دست گیرد. البته شرکت‌های خودروسازی می‌گویند تا از امنیت کامل سیستم‌های خود مطمئن نشوند آن‌ها را تجاری نخواهند کرد.
برچسب: Nvidia ، ان‌ویدیا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :