کد خبر: ۶۰۵
وزیر ارتباطات با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته 60 درصد استفاده از شبکه به محتوای تصویری اختصاص دارد و درحالیکه این میزان در ایران 10 درصد است، گفت: در صورت اضافه کردن بازی های آنلاین، سهم بازار محتوای تصویری به 4هزار میلیارد تومان در سال می رسد در صورتیکه تعرفه پهنای باند ثابت در کشور برای استفاده از محتوای تصویری جوابگو نیست.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - 2017 October 21


 محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در پنل تخصصی اقتصاد دیجیتالی که در جریان برگزاری نخستین روز از نمایشگاه تلکام برگزار شد، با بیان اینکه نگرانی ها و موانع در پذیرش ICT در چهار بخش مطرح است گفت: نخست زیرساخت های ارتباطی و مناسب بودن آنهاست، دوم تناسب و مرتبط بودن خدمات با فرهنگ هر کشور، سوم قابلیت ها و مهارتها و در آخر نیز مقرون به صرفه بودن نه به معنی ارزان بودن، بلکه به معتنی تناسب هزینه و درآمد است.
 

وی با اشاره به اینکه درآفریقا فقدان هر چهار بخش وجود دارد، افزود: اما در کشورهای آسیایی فقط سه حوزه احساس می شود که شامل زیرساخت، قیمت مقرون به صرفه و انطباق سرویس ها با فرهنگ کشورهاست.
 

آذری جهرمي با بیان اینکه به لحاظ پهنای باند موبایل کشور با رشد خوبی مواجه بوده بطوریکه 300هزار مشترک هم اکنون به 40 میلیون رسیده است، اظهار کرد: از نظر زیرساخت ارتباطی در کشور با رشد خوبی مواجه بودیم بطوریکه شاخص های زیرساختی کشور حداقل 10 برابر شده اند. ضمن اینکه در حوزه فیبرنوری نیز با رشد 2.7 برابری روبرو بودیم. درحالیکه در حوزه پهنای باند ثابت به دلیل وجود مشکلاتی چون عدم سرمایه گذاری مناسب و انحصار موجود و تعرفه های نامناسب اینطور نشده است.
 

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به یکی از مطالعات در حوزه پهنای باند ثابت تصریح کرد: سعی کردیم در مطالعه کشورهایی با جمعیت نزدیک به جمعیت ایران و در دو شکل توسعه یافته و درحال توسعه شاخص های آنها را در حوزه بخش ثابت و همراه مورد مقایسه قرار دادیم که متوجه شدیم در حوزه همراه تقریبا شاخص ها یکی است اما در حوزه ثابت از نظر شاخص ها 0.1 شاخص های آنها هستیم که نشان می دهد مشکلاتی وجود دارد.
 

بالاترین مقام مسوول حوزه ICT کشور ویدیو را یکی از اشکال محتوای داخلی دانست و عنوان کرد: در کشورهای پیشرفته بدون اینکه دانلود فایل های تصویری را محاسبه کنند، حداقل 60 درصد ظرفیت شبکه به ویدیو اختصاص دارد اما در کشور ما این میزان به 10 درصد می رسد.
 

آذری جهرمی با بیان اینکه در صورت اضافه کردن بازی های آنلاین، سهم بازار محتوای تصویری به 4هزار میلیارد تومان در سال می رسد، گفت: مشکل اولی که نمی توان به چنین درآمدی رسید بر می گردد به تعرفه ها چراکه در بحث اینترنت ثابت مدل تعرفه ای بر اساس حجم فروشی است و این مدل مناسب محتوای تصویری و ویدیو نیست.
 

وی با تاکید براینکه کاربران در زمان استفاده از شبکه نباید محافظه کار باشند، افزود: اگر در حوزه پهنای باند ثابت بخواهیم محتوای با کیفیت 4K دیده شود حداقل به 70 تا 80 گیگابیت پهنای باند نیاز است. این درحالیست که 30 درصد سیستم ADSL در کشور با ظرفیت بیش از 2 مگابیت بر ثانیه جواب نمی دهد و با وجود اینکه ADSL  سیستم قالب در کشور است، بیشترین سرعت این سیستم نهایته به 16 مگابیت برثانیه می رسد.
 

وزیر ارتباطات به مصوبات 230 و استفاده اشتراکی از منابع زیرساختی توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اجازه فعالیت به شرکت های FCP و فعال کردن سرمایه گذاری خارجی از طریق ایرانیان نت که راهگشا بود اشاره کرد و گفت: مهمترین مانع عدم سرمایه گذاری شرکت مخابرات است و شرکت های FCP نیز از آنجا که برپایه مدل اقتصادی زودبازده بنا شده اند و از طرفی نیاز به سرمایه گذاری بالایی وجود داشت که زودبازده نبود، لذا سرمایه گذاری لازم صورت نگرفت.

منبع: تماس نیوز
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :