طرح سامان‌دهی «گردشگری پزشکی» با مشارکت ۲۲ بیمارستان و بیش از ۲۰۰ پزشک با همکاری ۱۳ کشور از سوی هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی اجرا می‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۷ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 06

غلام‌حیدر ابراهیم بای‌سلامی -مدیرعامل و نایب‌رئیس هیات‌مدیره هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی- با بیان این خبر گفت: قرار است برای نخستین بار به شکل گسترده، گردشگری پزشکی در کشور سامان‌دهی شود. به همین منظور با ۱۳ کشور از جمله عراق، افغانستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، بحرین و عمان تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده تا در ارسال گردشگران نیازمند به خدمات پزشکی، به ایران کمک کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی افزود: در جریان طرح سامان‌دهی گردشگری پزشکی، ۱۷ بیمارستان ملکی سازمان تامین اجتماعی، ۵ بیمارستان خصوصی، ۲۰۰ پزشک سازمان تامین اجتماعی و ۴۰ پزشک مشهور و متبحر سامان‌دهی خواهند شد تا به خدمت گردشگری گرفته شوند.

به گفته او، این طرح بر اساس برنامه مشخص و استراتژی معین گردشگری پزشکی در محدوده سازمان تامین اجتماعی با رویکرد تخصصی سامان‌دهی می‌شود.

ابراهیم بای‌سلامی ادامه داد: بیمارستان‌هایی در این طرح مشارکت دارند که قبلا در حوزه گردشگری پزشکی کار کرده‌اند و با تعداد دیگری درحال رایزنی هستیم تا این شبکه در شهرهای مرکزی مثل تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و رشت و همچنین مناطق مرزی چون کرمانشاه، زابل و زاهدان به شکلی تخصصی و گسترده، ایجاد شود.

او سپس به نقاط ضعفی که در گردشگری سلامت ایران وجود دارد و آن را عقب نگه داشته است، اشاره کرد و افزود: تا کنون فرآیند گردشگری سلامت به دلیل ضعف نظری و گفتمان علنی و توسعه‌ای دچار مشکلات متعددی شده، به شکلی که این عناوین تخصصی از هم تفکیک نشده و برخی مواقع گردشگری پزشکی با توریسم درمانی و تندرستی اشتباه گرفته می‌شود، در صورتی که گردشگری سلامت دارای چهار مولفه و بخش مجزا از هم است.

مدیرعامل هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی، به تعریف این چهار مؤلفه که زیرمجموعه گردشگری سلامت است، پرداخت و گفت: در گردشگری پزشکی که زیرمجموعه توریسم سلامت است، نسخه پزشک، عمل جراحی و مراقبت‌های پزشکی در اولویت بسیار بالایی قرار دارد. در حالی که گردشگری درمانی که مولفه دیگری از گردشگری سلامت است، امکانات و لوازمی چون چشمه‌های آب‌گرم و لجن‌درمانی‌ها، رایحه‌درمانی‌ها و غارهای نمکی را مورد مصرف قرار می‌دهد و امر پزشکی به صورت تخصصی بر آن حاکم نیست.

وی اضافه کرد: گردشگری تندرستی شاخه‌ی دیگری از توریسم سلامت است که در قالب آن، افراد دارای عارضه‌هایی چون چاقی و یا افسردگی می‌خواهند با تفریح و گردش به درمان خود بپردازند. چهارمین نوع از گردشگری سلامت نیز گردشگری پیشگیرانه است که در این نوع افراد دارای عارضه نیستند، اما مقصد و برنامه‌های سفری را انتخاب می‌کنند که از طریق آن به حفظ و ارتقای سلامتی خود کمک کنند.

بای‌سلامی گفت: با توجه به نبود این رده‌بندی‌ها در کشور و التقاطی که در تعریف این عناوین به وجود آمده، هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی تصمیم گرفته در گام نخست روی سامان‌دهی گردشگری پزشکی کار کند و سه شاخه دیگر را در مراحل بعدی پیگیری کند.

طرح سامان‌دهی و توسعه گردشگری پزشکی هفته آینده با حضور کارگزاران و نمایندگان ۱۳ کشور در ایران رونمایی خواهد شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
فیلم
آب و هوا
كمينه:۱۲.۲۲°
بیشینه:۱۲.۲۲°
وضعيت:تمام ابري
سرعت باد:۹.۷۷ km/h
رطوبت:۳۲%
 
۱۲.۲۲ | ۱۲.۲۲