دادگاهی در هلند دادخواست والدین ۲۳ کودک را که از طریق لقاح مصنوعی - آی‌وی‌اف - متولد شده‌اند پذیرفته و دستور آزمایش‌ دی‌ان‌ای پزشک مسئول کلینیک محل انجام لقاح مصنوعی را صادر کرده است.
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۳ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 June 04

این کودکان با استفاده از اسپرم اهدایی متولد شده‌اند و مادران آنان خواستار مقایسه دی‌ان‌ای فرزندانشان با دی‌ان‌ای رئیس کلینیک محل انجام لقاح مصنوعی شده‌ بودند.

والدین این کودکان خواسته بودند تا به آزمایش دی‌ان‌ای دکتر یان کربات، رئیس سابق کلینیک بیدراپ در نزدیکی روتردام رای دهد. دکتر کربات ماه گذشته در سن ٨٩ سالگی درگذشت اما شاکیان معتقدند که ممکن است او به جای استفاده از اسپرم اهدایی افراد مورد نظر والدین، از اسپرم خود برای این منظور استفاده کرده باشد. وی در دهه‌های ١٩٨٠ و ١٩٩٠ با معرفی خود به عنوان "یکی از پیشگامان لقاح مصنوعی در هلند" توجه فراوان زوج‌هایی را به خود جلب کرده بود که به خاطر نقص اسپرم مرد، قادر نبودند بچه‌دار شوند.

این کلینیک در سال ٢٠٠٩ به دلیل گزارش وقوع تخلفاتی در آن تعطیل شد. در آن زمان گفته شد که دکتر کربات با دست بردن در پرونده‌های بیماران، از مقررات ناظر بر لقاح مصنوعی تخطی کرده است. از جمله این مقررات، محدود بودن استفاده از اسپرم یک فرد واحد برای حداکثر شش مورد حاملگی است.
ماه گذشته، تعدادی از زنانی که به این کلینیک مراجعه کرده بودند گفتند که هنگام انجام لقاح مصنوعی، متوجه شدند که اسپرم مورد استفاده به صورت تازه از اتاق دیگری به محل آورده می‌شود. آنان همچنین معتقدند که فرزندانشان به دکتر کربات شباهت قابل توجهی دارند اما خصوصیات ظاهری آنان به مردانی که خواستار دریافت اسپرم از آنان شده بودند، شبیه نیست.

گفته می‌شود که یان کربات قبل از مرگ اعتراف کرده بود که در موارد متعدد اسپرم خود را برای لقاح مصنوعی به کار برده و پدر حدود ۶۰ فرزند است. او در وصیت نامه خود تاکید کرده که اجازه نمی‌دهد پس از مرگ، از دی‌ان‌ای او هیچگونه آزمایشی به عمل آید.
وکیل شاکیان گفته بود که موکلان او احساس می‌کنند به آنان "تجاوز شده است." وی از دادگاه خواسته بود تا برخلاف وصیت دکتر کربات، اجازه دهد دی‌ان‌ای او با دی‌ان‌ای فرزندانشان مقایسه شود.

یکی از شاکیان گفته است که دکتر کربات تلویحا به او گفته بود که ممکن است پدر فرزندش باشد اما رسما این ادعا را تایید نکرد. در موارد دیگر، مادرانی که بیش از یک بار با لقاح مصنوعی حامله شده و خواسته بودند تا پدر همه فرزندانشان یک نفر باشد، حالا تردید دارند که ممکن است دکتر کربات دست‌کم پدر یکی از آنان باشد.
به درخواست شاکیان، مقامات قضایی دستور ضبط برخی اقلام شخصی یان کربات مانند مسواک و شانه سر او را دادند تا در صورتی که دادگاه با نمونه برداری دی‌ان‌ای موافقت کند، نمونه لازم موجود باشد.

وکیل تسخیری دکتر کربات گفته بود که شاکیان هیچ مدرک قابل اعتنایی ارائه نداده‌اند و باید به آخرین خواسته موکلش، یعنی خودداری از نمونه‌برداری دی‌ان‌ای، عمل شود.
قضات دادگاه سرانجام درخواست شاکیان را پذیرفتند و اجازه انجام آزمایش دی‌ان‌ای دکتر کربات را صادر کردند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
فیلم
آب و هوا
كمينه:۱۲.۹°
بیشینه:۱۲.۹°
وضعيت:صاف
سرعت باد:۴.۱۲ km/h
رطوبت:۱۶%
 
۱۲.۹ | ۱۲.۹