کد خبر: ۳۲۲
ویکی‌لیکس هزاران سند محرمانه منتشر کرده است که ادعا می‌کند حاوی جزییات نرم‌افزارهایی است که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به طور گسترده برای هک کردن ابزارهای کامپیوتری استفاده کرده است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 March 08

گفته می‌شود که "سلاح‌های سایبری" مورد ادعای ویکی‌لیکس، برای نفوذ سازمان سیا به کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند و همچنین ابزارهای خانگی از جمله تلویزیون‌های هوشمند و حتی مودم‌های اینترنت خانگی استفاده شده است.

بر اساس گزارش ویکی‌لیکس، بعضی از این بد‌افزارهای نفوذی، در داخل خود سازمان سیا طراحی شده‌اند، اما گفته می‌شود که سازمان اطلاعات داخلی بریتانیا (ام‌آی‌فایو) نیز در طراحی یک نرم‌افزار جاسوسی برای حمله به تلویزیون‌های سامسونگ مشارکت داشته است.
ادعا شده که سازمان سیا راهی برای نفوذ به تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ پیدا کرده است که می‌تواند مکالماتی را که در نزدیکی این تلویزیون‌ها انجام می‌شود، شنود کند.
سخنگوی سیا با این توضیح که این سازمان "اظهارنظری درباره اصالت یا محتوای اسناد اطلاعاتی ادعاشده، نمی‌کند"، ادعای ویکی‌لیکس را تایید نکرده است.
سخنگوی وزارت کشور بریتانیا نیز اعلام کرد که نمی‌تواند در این زمینه اظهارنظر کند.
ویکی‌لیکس می‌گوید منبعی که این اطلاعات را برای انتشار در اختیار این پایگاه قرار داده به دنبال برانگیختن این بحث بوده است که آیا توانایی‌های هک کردن سیا از اختیارات این سازمان فراتر رفته است؟

مارک وارد، خبرنگار بی‌بی‌سی در امور تکنولوژی و فناوری اطلاعات، می‌گوید که مقدار عظیمی از اطلاعات در مخزن داده‌های سیا وجود دارد که بخش بزرگی از آن، مانند نفوذ ظاهرا موفق به تلویزیون‌های هوشمند، تعجب‌آور نیست. پیش از این هم هکرهایی بوده‌اند که به تنهایی توانسته‌اند کار مشابهی انجام دهند، بنابراین ماموران یک سازمان اطلاعاتی دولتی همیشه می‌توانند یک قدم از هکرهای معمولی جلوتر باشند.
به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی در امور فناوری، احتمال زیادی وجود دارد که سیا میلیون‌ها دلار برای طراحی یک "زرادخانه‌ بدافزار" هزینه کرده باشد. این ابزارها به طور تضمین‌شده کار می‌کنند، چون بر اساس راه‌های نفوذ، اشکال‌های نرم‌افزاری و نقطه‌ضعف‌هایی که طراحی شده‌اند، پیش از این هرگز فاش نشده است.

مارک وارد معتقد است که آنچه بیش از توانایی‌های هکری سیا نگران‌کننده است، فاش شدن اطلاعات مربوط به راه‌های نفوذ به سیستم‌های کامپیوتری موجود است. این موضوع می‌تواند هدف سوءاستفاده مجرمان سایبری قرار گیرد.
ویکی‌لیکس اعلام کرده است که انتشار این اطلاعات بخش نخست از رشته اطلاعاتی است که می‌خواهد درباره فعالیت‌های سایبری سیا منتشر کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :