برای اولین بار چین شبکه ای را ایجاد کرده است که بر اساس آن می توان از داده های ماهواره ای و لیزری برای شناسایی و نظارت بر آلودگی هوا استفاده کرد. شدت آلودگی هوا بخصوص در پایان سال گذشته میلادی در بیش از 23 شهر چین از جمله پایتخت این کشور به حدی بالا بود که باعث شد مسئولان و دست اندرکاران شهرهای یاد شده وضعیت هشدار قرمز صادر کنند.
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۲ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 February 10

حال به همین منظور شبکه ای ایجاد شده است که در حال حاضر در پکن از آن استفاده می شود و توسط ماهواره ها و رادارهای لیزری که روی سکوهای زمینی نصب شده اند بر آلودگی هوا در این شهر و مناطق اطراف نظارت می شود.
مناطق پیرامونی شهر پکن که بیش از ۲۰ میلیون نفر جمعیت دارد شامل استان «خه بی» و شهر «تیان جین» از جمله آلوده ترین نواحی کشور محسوب می شود.
این شبکه در شرایطی ایجاد می شود که دستکم با شروع سال جاری میلادی مسئولان شهر پکن از سرمایه گذاری یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری برای کاهش آلودگی خبر داده اند.
شهر پکن زمستان های خشک و کم بارانی دارد و بندرت در آن برف می بارد و به همین سبب در این فصل آلودگی بسیاری این شهر و نواحی اطراف آن را در بر می گیرد.
شبکه ایجاد شده در واقع دارای سامانه های کنترل از راه دور است و با استفاده از ماهواره ها و سامانه های لیزری آن می توان آلودگی را در اطراف پایتخت ردیابی کرد.
روزنامه علوم و فنون چین روز جمعه در گزارشی اعلام کرد که این کشور حالا دارای شبکه کنترل از راه دور و سامانه های نظارتی آب و هوایی است که به بیشتر ماهواره های کشور مرتبط شده است.
این سامانه ها و شبکه ماهواره ای و لیزری پس از آن به کار گرفته می شود که چین سال جدید میلادی (۲۰۱۷) را با بدترین آلودگی پنج سال گذشته آغاز کرد.
چین برای نظارت بر آلودگی و رفع آن در حال حاضر از شماری سنسورها استفاده می کند و در شهرهای مختلف نیز کامیون های اسپری زن در جاده ها به دنبال زدودن آلودگی هستند.
در واقع در شبکه جدید مورد اشاره، ماهواره ها نقش اطلاع رسانی در باره آلودگی، میزان آلاینده ها، غبار و دودهای سمی در فضا را دارند و دستگاه های لیزری روی زمین نیز میزان توزیع و پراکندگی آلودگی را تعیین می کنند.
بر اساس یافته های جدید دانشمندان، آلودگی هوا در جهان سالانه بیش از 5.55 میلیون نفر را به کام مرگ می فرستد و این در حالی است که بیش از نیمی از آمار مرگ و میر ناشی از این پدیده متعلق به کشور های آسیایی هند و چین است.
بر اساس این گزارش، فقط در سال 2013 حدود یک میلیون و 600 هزار نفر در چین بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده اند.
برخی گزارش ها نیز حاکی است که اگر این روند ادامه یابد سالانه بیش از 300 تا 400 هزار نفر دچار مرگ های زودرس به دلیل استنشاق هوای آلوده در چین خواهند شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :