شاید شما در انجام شغل های مختلف دراری توانایی های فنی و اطلاعات حرفه ای لازم باشید، اما مهارت های رهبری و مدیریت نیز جزء پیش نیازهای رسیدن به موفقیت بشمار می روند. اگر می خواهید مدیر موفقی باشید باید توانایی های رهبری خود را افزایش دهید. اما مهارت های ضروری مدیریت موفق را می توان در این موارد دانست.
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 February 07


***ذهن خود را بر روی تصویرهای بزرگتر متمرکز کنید

باید مطمئن شوید که گروه شما از بالاترین بهره وری برخوردار است. اهداف خود را بر اساس استراتژی های بلند مدت پایه ریزی کنید و آنها را با همکاران خود در میان بگذارید. اهداف فردی و گروهی تعیین کنید (البته سعی کنید که تمام آن ها واقع بینانه باشند). تمام درخواست ها و آرزوهای خود را در یک سیطره بزرگتر قرار دهید و با یک دید وسیع تر به آنها نگاه کنید.

***بلند پرواز باشید

بلند پرواز بودن به معنای جاه طلبی و تجاوز به حقوق دیگران نیست. شما باید از حس بلند پروازی خود زیرکانه استفاده کنید. برای بالا رفتن از نردبان ترقی نباید پای خود را بر سر افراد دیگر بگذارید. بدانید که از شغل خود چه می خواهید و حرکت شما به کدام جهت است. توانایی های بالقوه خود را همواره در جلوی چشم تان قرار دهید. اگر به موقعیت فعلی خود قانع باشید، هیچ گاه پیشرفت از آن شما نخواهد شد.

***خود را به خوبی بشناسید

نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کنید و بر روی ضعف هایتان بیشتر کار کنید. از سوال پرسیدن و یا گذراندن دوره های آموزشی ترسی به دل راه ندهید. لازم نیست که همیشه همه چیز را بدانید و بهترین باشید. اگر به جزئیات کار اشراف کامل ندارید کسانی را به تیم خود دعوت کنید که توانایی آنها در انجام امور مورد نظر از شما بالاتر باشد. اطراف خود را با افراد کار آمد پر کنید نه با «بله قربان گو» هایی که تنها حرف هایی می زنند که با مزاج شما سازگاری داشته باشد.

***مصمم باشید

برای وقایع غیر منتظره برنامه ریزی کنید تا اتفاقی روی ندهد که شما در مقابل آن خلع سلاح شوید. اگر تمام اتفاقاتی که ممکن است در طول انجام یک کار روی دهد را پیش بینی کنید، آنگاه می توانید با داشتن آگاهی کامل، تصمیمات مناسب اتخاذ کنید و کار درست را انجام دهید.

***استرس خود را کنترل کنید

چنان که از گذشته مرسوم بوده است: «هیچ گاه به دیگران اجازه ندهید که متوجه عرق کردن شما بشوند» اگر به خود مطمئن باشید، این حس به دیگران نیز القا می شود و آن ها هم نسبت به شما اعتماد پیدا می کنند.

***انتقاد پذیر باشید

شما می توانید اعتماد به نفس خود را از طریق پذیرفتن نظرهای منفی دیگران در مورد خود اثبات کنید. زمانی که مورد انتقاد دیگران قرار می گیرید به لاک دفاعی فرو نروید و خود را فردی متکبر و سلطه جو نشان ندهید. در هر انتقاد به دنبال نکته های سودمند و سازنده بگردید و از فرد منقد، تشکر کنید. با این کار حرفه ای بودن و تکامل خود را آشکار می سازید.

***گوش فرا دهید

به نظرات دیگران توجه کنید و نسبت به پذیرش عقاید مختلف از خود علاقه نشان دهید. از سیاست ها و مشکلاتی که باعث پسرفت گروهی می شوند و اجازه نمی دهند که افراد گروه کار خود را با کیفیت، دقت و علاقه انجام دهند به شدت پرهیز کنید. به گفته های سایرین با دقت گوش کنید که هم بتوانید کیفیت زندگی شغلی خود را بهتر درک کنید و هم بین کلیه امور تعادل برقرار کنید. در چنین حالتی می توانید نیروهایتان را به سمت مسیر مناسب هدایت کنید.

***حمایت کنید

در کارها همدلی و شکیبایی خود را آشکار سازید و افرادی را که در انجام وظایف از خود علاقه نشان نمی دهند را از امتیازات ویژه محروم سازید. با خدمه و کارکنان با نزاکت برخورد کنید و به آنها احترام بگذارید و نشان دهید که به کارهای فردی شان علاقمند هستید. همیشه به خاطر داشته باشید که چگونگی برخورد شما با افراد دیگر، نشان دهنده توانایی های مدیریتی شما است.

***موفقیت ها را جشن بگیرید

همیشه برای تشکر و قدردانی پیش قدم باشید. مثلا بر روی یک صفحه کاغذ مناسب یک یادداشت بنویسید و از این طریق از افراد سپاسگذاری کنید. هیچ گاه در جمع از کارمندان خود انتقاد نکنید. اگر لازم بود چنین کاری را انجام دهید، باید آرامش خود را حفظ کنید و با او شخصا به صحبت بنشینید. در زمان اخراج کردن هم بهتر است اشاره ای به نقاط مثبت افراد اخراجی داشته باشید. اگر با وجود تلاش های بسیار زیاد، وقت گذاشتن های طولانی مدت و به کارگیری عقاید ابتکاری موفق نشدید، تمام افراد گروه خود را گرد هم آورید و با هم در مورد راهکارهای رسیدن به موفقیت به مشورت بنشینید و بعد هم تمام تجربه های خود را با یکدیگر در میان بگذارید.

***از کارکنان خود پشتیبانی کنید

مدیریت به این معنا نیست که همه باید به دنبال شما باشند بلکه باید به آن ها بگویید که شما در پشت آن ها هستید، به نیازهای کارکنان خود توجه کنید. حال چه این نیازها دوره های کمک آموزشی باشند چه بهبود روش ها و اموری دیگر. خود را برای آن ها به آب و آتش بزنید. شاید همیشه کارها بر وفق مراد، پیش نرود اما حداقل این است که آن ها می دانند شما همواره حامی و پشتیبان آن ها هستید.

***کمک کنید

هر زمان که وقت داشتید حتی برای مدت کوتاهی هم که شده سری به بخش های مختلف آموزشگاه بزنید و به کارکنانتان نشان دهید که متوجه تلاش آنها هستید اگر آنها متوجه شوند که شما تا چه حد به کار آن ها اهمیت می دهید، نه تنها تلاش بیشتری خواهند کرد، بلکه با روش های ابتکاری تمام توان خود را برای رسیدن به موفقیت بکار می گیرند.

***سرزنش های وارده را بپذیرید

مسئولیت اشتباهاتی را که مرتکب آن می شوید به عهده بگیرید به خاطر آن عذر خواهی کنید و اقدامات لازم در رفع مشکل به وجود آمده را انجام دهید. اینکه اشتباه از جانب چه کسی سر زده مهم نیست بلکه امری که حائز اهمیت است قبول مسئولیت و تلاش برای حل مشکلات است.

***مشکلات را حل کنید

به عنوان یک مدیر شما باید گاهی تصمیمات دشوار و ناخوشایندی را اتخاذ کنید. شما باید کشمکش های موجود را متوقف کنید و به افراد کمک کنید تا تغییر و تحول ها را آسان تر قبول کنند. رمز موفقیت شما برقراری ارتباط است.

***الگو باشید

همیشه دیگران را متوجه توانایی های خود در کار کردن کنید. بی طرف باشید و با تمام مسائل عادلانه برخورد کنید و از پارتی بازی هم به شدت پرهیز کنید. به نظرهای مخالف گوش دهید و در هر شرایطی رفتار مناسب از خود نشان دهید و امواج مثبت از خود ساطع کنید.

***انعطاف پذیر باشید

یک مدیر قدرتمند لازم نیست که همیشه درست عمل کند. شما باید نسبت به عقاید مخالف، سایر نظرات و ابتکارات نوین، روی باز نشان دهید. کلیه کارکنان باید برای پیشنهاد دادن از آزادی برخوردار باشند و بتوانند آزادانه در توسعه و تکمیل طرح های پیشنهادی خود گام بردارند. در چنین شرایطی آن ها همواره به دنبال فرصت های تازه ای هستند تا بتوانند وضعیت فعلی محیط کاری را ارتقاء بخشند.

***درستکار باشید

در زمان مواجهه با مواردی که ارزش های اخلاقی شما را زیر پا می گذارند از خود عکس العمل نشان دهید. اگر از شما درخواست شد که یک کار غیر اخلاقی و یا غیر قانونی انجام دهید به راحتی از انجام آن سرباز زنید. برای حفظ حقوق خود، کارمندان و افرادی که با آن ها کار می کنید، تلاش کنید.

***صادق باشید

در زمان صحبت کردن باید برای گفته های خود اهمیت قائل شوید. اگر نمی توانید قول انجام کاری را بدهید، لازم نیست این کار را بکنید. اگر خطایی از شما سرزد، آن را قبول کنید و به خاطر انجام آن پوزش بطلبید. این روزها که تنها صحبت از «راندمان بالا»و«محدود کردن ضررو زیان» است فقط با اتکا به صداقت و درستی است که می توانید بر روی همکاران و مراجعین خود تاثیر گذار واقع شوید.

***از شایعات دوری کنید

در مورد افراد دیگر غیبت نکنید و داستان های ناخوشایند را از روی بد خواهی منتشر نکنید. شما باید خیلی قدرتمند باشید که بتوانید چنین جمله ای را بر زبان بیاورید: «من دوست ندارم در مورد کسی که در حال حاظر اینجا حضور نداردصحبت کنم». این امر نشان دهنده صداقت و درستکاری شماست. به دیگران احترام بگذارید و متقابلا به آنها اجازه ندهید که در مورد شما به غیبت بنشینند.

***تمام تلاش خود را به کار گیرید

در تمام شرایط اعتماد به نفس خود را حفظ کنید، به دیگران احترام بگذارید و استوار و ثابت قدم باشید. در راه انجام یک پروژه از تمام مهارت ها و توانایی های خود استفاده کنید. اگر نسبت به تعهدات خود وفادار باشید، دیگران به شما احترام می گذارند و مورد قدر دانی آن ها قرار خواهید گرفت.

***مصمم و قاطع باشید

توانایی رهبری و مدیریت، تنها به این معنا نیست که عنوان مدیریت، سرپرست و یا مدیر گروه را یدک بکشید. شغل شما باید همواره مراحل رشد و پیشرفت مداوم را برایتان فراهم آورد. در مورد ندانسته های خود سوال بپرسید، تمام گزینه ها را در نظر بگیرید و کلیه منابع موجود را چندین مرتبه ارزیابی کنید، به طور مداوم از توانایی های خود کمک بگیرید، همواره استعدادهای خود را افزایش دهید و به نداهای درونی تان گوش فرا دهید. اگر می خواهید شما را به عنوان فردی بشناسند که دارای خصوصیات غریزی مدیریتی است باید یک شخصیت شکوهمند را در خود پرورش دهید و خود را به سلاح استعدادهای ویژه تجهیز کنید تا بتوانید بر روی افراد مختلف، تاثیر بگذارید و در مقابل شما فرمانبردار باشند.
برچسب: مدیریت ، رهبری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :