نرم ‌افزارهای آموزشی چند رسانه‌ای (مولتی‌مدیا) براساس جذابیت بصری و صوتی که ارائه می‌کنند، در میزان یادگیری افراد به خصوص کودکان سهم بالایی را دارا هستند، چرا که از این طریق ایجاد خلاقیت در آنها تحریک می‌شود
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۵ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 February 07
تآثیر نرم افزار آموزشی در یادگیری دانش آموزان

نرم‌افزارهای کمک آموزشی، اهرم یادگیری دانش‌آموزان
امروزه در نحوه فراگیری دروس مختلف دانش‌آموزان تحولات زیادی به وجود آمده است، به طوری که آنها در پی آنند تا برای یادگیری سریع‌تر و بهتر مطالب درسی و آموزشی و حفظ اطلاعات به دست آمده روش‌های جدید و کار آمدتری را برگزینند. البته عده‌ای بر این باورند که این تحول بنیادی در چگونگی یادگیری دانش‌آموزان به مدد وجود رسانه‌های آموزشی شکل گرفت که باعث شد دانش‌آموزان به جای استفاده صرف از طریق معلمان و کتب درسی به برخی نرم‌افزارهای آموزشی (CD کمک آموزشی) روی آورند.

شاید بی‌مورد نباشد که بگوییم دیگر این روزها با وجود سی‌دی‌های چند‌رسانه‌ای آموزشی کمتر کسی برای یادگیری علوم و دروس مختلف برای کلاس‌های آموزشی هزینه می‌کنند. طی سال‌ها اخیر CDهای چندرسانه‌ای آموزشی مختلفی به بازار راه یافته‌اند. از دوره ابتدایی گرفته تا سطح دانشگاه که با عنوان نرم‌افزارهای کمک درسی در بین دانش‌آموزان و دانشگاهیان مرسوم هستند.

هر چندCD های آموزشی جایگزین کلاس‌های آموزشی نمی‌شوند، ولی مکمل آن به شمار می‌آیند. تفاوت CDهای آموزشی با کلاس‌های آموزشی در این است که برای کلاس‌های آموزشی باید هزینه بیشتری کرد، ضمن این که قسمتی از وقت و زمان را نیز باید به حضور در کلاس‌ها اختصاص داد. شاید در کلاس‌های آموزشی هر درس یکبار بیشتر فرصت ارائه نداشته باشد اما با کمک نرم‌افزارهای کمک درسی هر چند بار که دانش‌آموز مایل باشد، می‌تواند دروس را مرور کند. پس با خرید یک دوره سی‌دی آموزشی در هر رشته تخصصی درسی علاوه بر این که نسبت به کلاس‌های آموزشی صرفه‌جویی می‌شود، می‌توان هر زمانی را برای استفاده به آن اختصاص داد.

رعایت استاندارد الزامی است
استفاده از این نوع وسایل کمک آموزشی قدمی است رو به جلو البته به شرط این که این نوع مجموعه‌ها براساس یک آموزش استاندارد طراحی شده باشند. ضمن این که محتوای درسی که عرضه می‌شوند توسط کارشناسان خبره تهیه و آماده شوند.
همچنین این نوع نرم‌افزارهای آموزشی براساس یک برنامه مناسب تعاملی نوشته می‌شوند تا افرادی که در پی یادگیری دروس از این طریق هستند، بتوانند به راحتی و آسانی به مفاهیم و مضامین لازم دست یابند.

در حال حاضر نرم‌افزارهای آموزشی متعددی از استاندارد گرفته تا غیراستاندارد در دسترس همه وجود دارد به طوری که برخی افراد به صرف اینکه نرم‌افزار آموزشی ارائه دهند، بدون رعایت اصول اولیه و استاندارد به تهیه و پخش این نوع محصولات می‌پردازند که البته نظارتی هم بر روی آنها صورت نمی‌گیرد.

نرم‌افزارهای آموزشی که به صورت تک رسانه‌ای یعنی به شکل صوتی، تصویری و یا متنی ارائه می‌شوند نسبت به نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای آموزشی از چندان قدرتی در القای مفاهیم به دانش‌آموزان برخوردار نیستند. در جایی که متن، صوت و تصویر در کنار هم جای می‌گیرند، جذابیت و درک محتوای درسی بیشتر می‌شود.

چند رسانه‌ای ‌های تاثیر گذار
یک سی‌دی آموزشی باید چه خصوصیاتی داشته باشد تا بتواند کارایی لازم را فراهم کند. نرم‌افزارهای آموزشی معمولا به چند گروه تقسیم می‌شوند. یک سری از این نرم‌افزارها به صورت فیلم‌های آموزشی فشرده هستند و بعضی‌ها نیز به شکل صوتی و متن ارائه می‌شود، اما گروه دیگر به شکل آموزش شبیه‌سازی شده عرضه می‌شوند. هر یک از این روش‌ها از یک سطح یادگیری پیروی می‌کنند، اما در آموزش شبیه‌سازی مطالب بهتر القا می‌شود. ویژگی دیگری که یک دوره نرم‌افزار آموزشی کمک درسی باید داشته باشد، پوشش دادن کلیه سطوح از مبتدی تا پیشرفته است.

همچنین انتخاب نرم‌افزار آموزشی مطمئن و استاندارد از دیگر نکاتی است که در هنگام تهیه باید دقت شود. در انواع نرم‌افزارهای آموزشی که برای کودکان تهیه می‌شود 65 درصد یادگیری از طریق بازی (غیرمستقیم) و 35 درصد آن به روش درس و مفاهیم درسی (مستقیم) است. نرم‌افزارهای آموزشی چند رسانه‌ای (مولتی‌مدیا) براساس جذابیت بصری و صوتی که ارائه می‌کنند، در میزان یادگیری افراد به خصوص کودکان سهم بالایی را دارا هستند، چرا که از این طریق ایجاد خلاقیت در آنها تحریک می‌شود.

بیشتر نرم‌افزارهای آموزشی و کمک‌درسی براساس یک استاندارد طراحی می‌شوند، به طوری که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به حذف مفاهیم وحشت و خشونت و به‌ کارگیری رنگ‌های مختلف در آموزش تاکید دارد.

نرم‌افزارهای کمک‌درسی مکمل دروس مدارس
نرم‌افزارهای آموزشی را از آن جهت که در روند یادگیری دانش‌آموزان مورد استفاده قرار می‌گیرند و چه نقشی در این زمینه ایفا می‌کنند، باید مورد توجه قرار داد. چنانچه این نرم‌افزارهای آموزشی درست انتخاب شوند، مفاهیم را به شکلی که علاقه و انگیزش ایجاد می‌کنند، ارائه می‌دهند. این نرم‌افزارهای کمک ‌درسی از هر نوع که باشند از قبیل فیلم متحرک، نوارهای صوتی، نمایش و.. در افزایش علاقه دانش‌آموزان به یادگیری نقش مهمی دارند.

در حال حاضر شرکت‌های متعددی در زمینه ارائه نرم‌افزارهای آموزشی کمک‌درسی فعالیت می‌کنند. لوح و قلم، اینیاک، دبیر، فراست و... از جمله این مراکز به شمار می‌آیند. به گفته مسوول یکی از این شرکت‌ها، بیشتر مردم یعنی حدود 60 درصد افراد ترجیح می‌دهند در یادگیری برخی دروس مثل زبان‌های مختلف به صورت خودآموز و به کمک CD آموزشی کار کنند، البته این موضوع در بیشتر کشورهای پیشرفته نیز در حال افزایش است و با استقبال بالایی روبه‌رو است.

به اعتقاد وی، تاثیر نرم‌افزارهای آموزشی صوتی و تصویری نسبت به نوع تک‌رسانه‌ای آن بیشتر است.
همچنین به گفته مسوول یکی دیگر از این شرکت‌ها که در زمینه تهیه انواع CDهای کمک‌درسی از ابتدایی تا دبیرستان فعالیت می‌کند، می‌گوید: امروزه استفاده از CDهای کمک درسی جزئی از برنامه‌های اساسی و ضروری دانش‌آموزان به شمار می‌آید به طوری که می‌توان گفت این نوع نرم‌افزارها حکم یک مکمل را در یادگیری دروس دارند. وی با بیان اینکه مراکز متعددی در این زمینه فعالیت می‌کنند، ادامه می‌دهد: بیشتر مراکز معتبر ارائه دهنده CDهای آموزشی کمک درسی از وزارت آموزش و پرورش مجوز فعالیت می‌گیرند و براساس استانداردهای آنها کار می‌کنند.

نتیجه
به نظر می‌رسد نرم‌افزارهای آموزشی سهم بالایی را در یادگیری دروس برای دانش‌آموزان ایفا می‌کنند.
هر چه محتویات آموزشی و ابزار ارسال اطلاعات با نوع و نحوه یادگیری افراد شبیه‌تر و یکسان‌تر باشد، قدرت یادگیری افراد بالاتر می‌رود. مطالعات نشان داده است که وقتی نرم‌افزارهای کمک آموزشی به نحو شایسته مورد استفاده قرار گیرند، می‌توانند به گونه‌ای چشمگیری و موثر به بهبود آموزش و افزایش یادگیری کمک کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :