معلولان بزرگ‌ترین اقلیت دنیا هستند. میلیون‌ها نفر در ایران از نوعی معلولیت رنج می‌برند که این رنج به خانواده‌های آن‌ها هم سرایت می‌کند.
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۴ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 February 07

معلولان بزرگ‌ترین اقلیت دنیا هستند. میلیون‌ها نفر در ایران از نوعی معلولیت رنج می‌برند که این رنج به خانواده‌های آن‌ها هم سرایت می‌کند.
هر سال بیش از ۷۰ هزار نفر به علت‌های ژنتیکی، تصادفات، بیماری‌ها و صدمات معلول می‌شوند. معلولیت صرفاً یک مساله پزشکی نیست بلکه «سیاسی» و «حقوقی» است. ازاین‌رو کوشندگی و یادگیری درباره معلولیت به سود همه است.
سوم دسامبر روز بین‌المللی معلولان است. این سنت از سال ۱۹۹۲ از سوی سازمان ملل رسمی شده است و دولت‌ها و مردم در این روز برای ارتقای آگاهی از معضلات معلولان می‌کوشند.

اهدافی که مردم در این روز دنبال می‌کنند عبارتند از: ارتقای آگاهی از معضلات و مشکلات معلولان، کوشش برای احقاق حقوق مدنی و منزلت اجتماعی معلولان، تاکید بر حذف تبعیض، و کوشش برای جذب معلولان به جامعه. معلولیت‌های افراد نباید سبب شود که ادارت حکومتی و شرکت‌های خصوصی از استخدام آنها ممانعت کنند. همچنین، مردم باید هشیار باشند که معلولان در تولید و مصرف فرهنگ (نوشتن، خلاقیت و مشاهده و بهره‌وری از ابعاد فرهنگ و هنر) محروم نباشند.
ازجمله مواردی که عموماً سبب جداسازی و انزوای معلولان شده عبارتند از: فقدان سامانه حمل و نقل مناسب برای معلولان، تبعیض در استخدام معلولان، و عدم دسترسی مناسب به امکانات فرهنگی، تفریحی، آموزشی و…
به‌طور خلاصه می‌توان روز سه دسامبر را یادآوری وضعیت معلولان در جوانب زیر دانست:

۱. مناسب‌سازی فضاهای شهری اعم از مجتمع‌های مسکونی، آسانسورها، پله‌های ورودی ساختمان‌های اداری و آموزشی و پارک‌ها و رستوران‌ها و بازارها و دستشویی‌ها برای استفاده معلولان

۲. افزایش آگاهی درباره معلولیت و اقدام در جهت بهبود زندگی آنان

۳. گنجاندن افرادی که معلولیت‌های «ناپیدا» دارند در زمره معلولان و ارائه خدمات به آن‌ها

۴. گسترش و تحقیق در معنای معلولیت و کشف انواع معلولیت‌هایی که تاکنون بر اساس معیارهای بین‌المللی معلولیت تلقی نشده‌اند.

۵. اختصاص وکلای حقوقی به معلولان و اعطای مجوز به این وکلا که بتوانند حقوق مدنی آنها را از دولت مطالبه کنند و در صورت مناقشه با ادارات و کارفرمایان، وکلای حقوقی آگاه به معلولیت بتوانند از آنها دفاع کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :