اکثر افراد دسترسی به اینترنت پر سرعت دارند و هم چنین ابزارهای بسیار قدرتمندی برای ایجاد وب سایت های مفید، کاربردی وجذاب وجود دارد که همه باعث شده روز به روز بر تعداد افرادی که علاقه مند به فعالیت در حوزه تجارت الکترونیک هستند، افزوده شود.
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 28
این روزها اکثر افراد دسترسی به اینترنت پر سرعت دارند و هم چنین ابزارهای بسیار قدرتمندی برای ایجاد وب سایت های مفید، کاربردی وجذاب وجود دارد که همه اینها باعث شده روز به روز بر تعداد افرادی که علاقه مند به فعالیت در حوزه تجارت الکترونیک هستند، افزوده شود. به همین دلیل باید مزایا و معایب تجارت الکترونیک را بدانیم تا بتوانیم در این حوزه چه به عنوان مصرف کننده وچه به عنوان فروشنده فعالیت کنیم و سود بیشتری کسب کنیم.

مزایای تجارت الکترونیک

قیمت مقرون به صرفه: تمامی تراکنش ها و معاملات در حال الکترونیکی شدن است و برای رقابت در فضای مجازی که مشتری می تواند درهر لحظه از قیمت بورس با خبر شود، فروشگاه ها باید با پایین اوردن قیمت، مشتری جذب کنند. بنابراین به طور ناخود آگاه شرکت ها در پایین آوردن قیمت با هم رقابت می کنند و هر شرکتی که قیمت را پایین بیاورد، با سود کمتر اما تعداد فروش بیشتر می تواند موفق تر عمل کند که در این صورت، این موقعیت  برای مصرف کننده فراهم می شود که کالای مورد نظر را باقیمت پایین تر از فروشگاه های سنتی  و به صورت آنلاین خریداری کند.

حاشیه سود بیشتر: در تجارت الکترونیک با توجه به حذف تعدادی از واسطه ها و به دلیل اینکه هزینه های اولیه از قبیل هزینه مکان و ... کم می شود ،حاشیه سود بیشتر است و فروشنده سود بیشتری می برد.

بهره وری بیشتر: دراینجا منظور از بهره وری، برای هر دوطرف یعنی شرکت ها و مصرف کنندگان است. افراد ترجیح می دهند خرید آنلاین انجام دهند زیرا راحت تر است و در وقت صرفه جویی می شود و هم چنین در تجارت الکترونیک هزینه های شرکت کاهش می یابد و سود شرکت بیشتر می شود.

مقایسه سریع: تجارت الکترونیک به شما امکان می دهد تا بتوانید قیمت را در چند کسب و کار یا فروشگاه مختلف مقایسه کنید و در انتها، برای شما خرید هوشمندانه و با صرفه را رقم می زند و می توانید پول بیشتری ذخیره کنید.

سوداقتصادی: تجارت اکترونیک شرایطی را فراهم می کند که بدون نیاز به فروشگاه ها و یا سرمایه گذاری در زیر ساخت و دیگر موارد رایج، به تجارت بپردازید و شرکت ها تنها نیاز به یک وب سایت دارند تا بتوانند محصول را عرضه و خدمات رسانی انجام دهند.

معایب تجارت الکترونیک

امنیت: مشتریان نیاز دارند تا به ارائه کنندگان محصول و نحوه پرداخت وجه در تراکنش های الکترونیکی اطمینان و اعتماد پیدا کنند؛ حتی سر در گم می شوند و نیاز دارند اعتبار وب سایت مورد نظر را قبل از خرید بررسی، مقایسه ومورد امتحان قرار دهند. چرا که امروزه آمار کلاهبرداری در فضای مجازی بسیار بالاست و این باعث می شود افرا نتوانند با اطمینان خرید انجام دهند و گاهی در معرض انواع کلاهبرداری ها قرار گیرند.

مقیاس پذیری سیستم: در فضای مجازی همه چیز مورد قیاس و اندازه گیری قرار می گیرد. یکی از این موارد وب سایت فروشگاه و نحوه پشتیبانی این فروشگاه از مشتریان است. اگر خدمات و پشتیبانی وب سایت شما ضعیف باشد، باید با مشتریان خود را برای همیشه خداحافظی کنید و مطمئن باشید آنها را از دست می دهید.

حفاظت از داده ها وسیستم: مشتریان نیاز به دسترسی امن در هر زمان دارند. به علاوه، حفاظت از داده های آنها نیز بسیار ضروری است و باعث جلب اعتماد آنها می شود. اگر نتوانیم در معاملات این موارد را رعایت کنیم، قطعا در تجارت الکترونیک مردود می شویم.

از دست دادن تعدادی از مشتریان: در تجارت الکترونیک، فروشگاه ها، افرادی که بسیار ریز بین وسخت گیر در خرید هستند و تنها با دیدن کالا آن را خریداری می کنند را از دست می دهند زیرا آنها هیچ گاه در فضای مجازی خرید انجام نمی دهند و فروشگاههای اینترنتی قشر وسیعی از مشتریان را از دست می دهید.

سرویس مشتریان و مشکلات مرتبط: گاهی در تجارت الکترونیک به دلیل اینکه با افراد رو در رو نمی شویم و همه چیز مجازی است فراموش می کنیم که برقراری ارتباط با خریدار و مصرف کننده بسیار مهم است و گاهی تعدادی از ارتباطات برقرار نمی شود که منجر به ناموفق بودن در تجارت میشود.

معایب موجود در تجارت الکترونیک، غیر قابل اجتناب نیست. اگر ما مدیریت کافی در مخاطرات داشته باشیم، می توانیم معایب را کم رنگ تر و مزایای بیشتری از تجارت الکترونیک بدست آوریم و با صرف کمترین زمان، بهترین خرید را انجام دهیم.

از مزایای جانبی دیگر موارد زیر قابل ذکر است:

1-شما می توانید در هر زمانی خرید انجام را انجام دهید و خرید به ساعات کاری محدود نمی شود.
2 – نیازی نیست برای خرید به مکان های دوردست یا شهر ها و کشورهای دیگر بروید.

همچنین از معایب جانبی دیگر موارد زیر قابل ذکر است:

1-باید هزینه ای را برای ارسال محصول پرداخت کنید.
2-ممکن است محصول خریداری شده به صورت آسیب دیده و ناقص به شما تحویل شود به طوری که باز پس فرستادن محصول برای شما هزینه بر می باشد.
3-باید زمانی را برای دریافت محصول در منزل بمانید که این زمان گاهی اوقات نامشخص است.
4- نمی توانید قبل از خرید، کالا را به طور ملموس ومطمئن چک کنید.
5-ممکن است گاهی اوقات فروشگاه ها دقیقا آن محصولی را که سفارش داده اید برای شما ارسال نکنند و یا حتی محصولی قلابی را به جای محصول اصل به شما ارسال کنند.

در هر حال با تمام مزایا و معایبی که تجارت الکترونیک دارد، امروزه بسیار فراگیر شده است و ما باید با برسی بیشتر و برسی تمام موارد موجود به خرید از فروشگاه های مورد اطمینان بپردازیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :