استراتژی محتوا جامع و کامل و دربرگیرنده همه چیزهای مربوط به محتوا است درحالیکه بازاریابی محتوا تنها به بخشی از یک استراتژی محتوا اشاره می کند.از سوی دیگر بازاریابی محتوا، به طور معمول رویکرد فروش نرم برای جذب مشتریان و حفظ آنها از طریق ایجاد و ارایه محتوای مربوط و معنی دار است. همچنین استراتژی محتوا طرح جامع شما برای بکاربردن محتوا در هر جنبه از کسب و کارتان است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 28
استراتژی محتوا جامع و کامل و دربرگیرنده همه چیزهای مربوط به محتوا است درحالیکه بازاریابی محتوا تنها به بخشی از یک استراتژی محتوا اشاره می کند.از سوی دیگر بازاریابی محتوا، به طور معمول رویکرد فروش نرم برای جذب مشتریان و حفظ آنها از طریق ایجاد و ارایه محتوای مربوط و معنی دار است. همچنین استراتژی محتوا طرح جامع شما برای بکاربردن محتوا در هر جنبه از کسب و کارتان است.
کاوشگران روابط عمومی- بخش بین الملل- معصومه رشیدی:
در دنیای کسب و کار آنلاین، بازاریابی محتوا به سرعت تبدیل به یکی از پرمصرف ترین اصطلاحات در صنعت بازاریابی شده است. در حال حاضر هیچ استدلالی مبنی بر مهم نبودن این امر وجود ندارد و در اینجا نمی خواهیم بر روی قدرتی که بازاریابی محتوا در کسب و کار دارد تمرکز کنیم اما ما با اصطلاح دیگری مواجه هستیم که اگر نگوییم بیشتر از این اصطلاح اما می توان گفت به همین اندازه دارای اهمیت است. این اصطلاح که به آن اشاره می شود «استراتژی محتوا» است.
اما ممکن است بپرسید آیا استراتژی بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا یکی هستند؟ ساده ترین پاسخ این است خیر. استراتژی محتوا جامع و کامل و دربرگیرنده همه چیزهای مربوط به محتوا است درحالیکه بازاریابی محتوا تنها به بخشی از یک استراتژی محتوا اشاره می کند.
درحقیقت درک تفاوت بین بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا یکی از مهمترین چیزهایی است که شما اساسا برای دستیابی کسب و کار خود برای دستیابی به موفقیت در دنیای آنلاین و فراتر از آن باید انجام دهید.
در اینجا نگاه کوتاهی خواهیم داشت به اینکه چگونه این دو اصطلاح با هم تفاوت دارند ضمن آنکه چگونه مکمل همدیگر هستند.
استراتژی محتوا چیست؟
تعریفی ساده که دایرة المعارف ویکی پدیا از استراتژی محتوا ارایه می دهد این است « ... برنامه ریزی، توسعه و مدیریت محتوا نوشته شده و یا در سایر رسانه ها». یا به عبارت دیگر طرح جامع شما برای بکاربردن محتوا در هر جنبه از کسب و کارتان.
برای اینکه بهتر بتوان به درک کلیت چیستی استراتژی محتوا دست یافت اجازه بدهید ابتدا درباره نقشه های ساختمان برای یک خانه، طرح کلی ساخت و برنامه کار فکر کنیم. طرح کلی ساخت بسیار دقیق است و هر جنبه از ساخت خانه قبل از آنکه پی ریزی (فونداسیون) ریخته شود را در نظر می گیرد. این نقشه ها با جزییات دقیق اجرا می شوند، جایی که سیم ها الکتریکی و لوله کشی باید اجرا شود، جاییکه تیرهای ساختمان باید قرار بگیرند و حتی آنجا که لوازم خانه، درها و بوته زار جای گذاری می شوند.
یک استراتژی محتوا اساسا برنامه کار و طرح کلی کسب و کار است که دقیقا به چگونگی محتوای Off site (فعالیت های خارج از سازمان) و On site (فعالیت های بخش برنامه نویسی، گرافیک و محتوای وب سایت) می پردازد که در انجام اهداف کسب وکار بکار برده می شود مانند:
به چه دلیل یک محتوا باید منتشر شود؟
این محتوا قرار است در کجا منتشر شود؟
چه زمانی باید این محتوا برای بینندگان منتشر شود؟
دوست داریم چه کسانی آن را ببینند؟
دوست داریم چه واکنشی از محتوای منتشر شده دریافت کنیم؟
چه کاری در جهان با محتوا انجام خواهیم داد بعد از آنکه آن را منتشر کردیم؟
هنگامی که با چندین مورد از این پرسش ها و پرسش های دیگر درگیر می شویم، زمان آن است که به برخی سوالات اساسی تر و زیربنایی تر بپردازیم مانند:
مخاطبان متعدد شما به دنبال و یا خواستار چه نوع  محتوایی هستند؟
چگونه باید محتوای خود را سازماندهی و نظم دهید؟
چه کسی اقدام به ارسال و حفظ مطالب می کنند؟
چگونه مخاطبانتان محتوای شما را می یابند و با آن ارتباط برقرار می کنند؟
مواردی که در بالا آورده شد جزیی از چیزهایی است که باید انجام شود هنگامی که در حال ایجاد یک استراتژی محتوا هستید. هرچند این روند نیاز به زمان و برنامه ریزی استراتژیک دارد. با ارایه یک استراتژی محتوا جالب شما دقیقا متوجه خواهید شد چه، چرا و چگونه کسب و کار شما برای استفاده از محتوا در جهت اجرای بهتر اهدافتان برنامه ریزی شود.
از طرف دیگر بسیار مهم است که به این نکته توجه داشته باشید که استراتژی محتوا که سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته نباید امسال مجدد استفاده شود. این نکته درحالیکه ممکن است زمانی را برای تغییر جزیی و یا دگرگونی استراتژی محتوای شناخته شده بگیرد، عدم تغییر آن اساسا تلاش های محتوای شما را به سوی سردرگمی پیش می برد زمانی که می خواهید با نیازهای همیشه در حال تغییر مخاطبانتان منطبق شوید و در صورت لزوم تنظیماتی صورت دهید بدون استثنا!
استراتژی بازاریابی محتوا چیست؟
از سوی دیگر بازاریابی محتوا، به طور معمول رویکرد فروش نرم برای جذب مشتریان و حفظ آنها از طریق ایجاد و ارایه محتوای مربوط و معنی دار است. این اساسا ترکیبی از تکنیک های فروش و بازاریابی ارگانیک است. روش کار به این صورت است که تلاش های خود را به اندازه کافی به خوبی تغییر دهید که مشتریان شما متوجه نشوند که آنها در حال فروخته شدن هستند بلکه این احساس را داشته باشند که درحال تبدیل به گونه بهتری هستند. در بازاریابی محتوا شما مخاطبان خاصی را تعیین می کنید که می خواهید محتوا به سوی آنها سرازیر شود و زمانی که آنها درگیر محتوا شدند شما سعی می کنید تا عمل مشتریان سودآور را ازطریق محتوای مناسب که احساس می کنید به شکل دادن رفتار آنها و «تبدیل شدن به مشتری واقعی» یا «Conversion» کمک خواهد کرد تحریک نمایید.
قطعات بازاریابی محتوا اغلب در قالب پست های وبلاگ، مطالعات موردی، روابط عمومی، بازاریابی، رسانه های اجتماعی، بازاریابی ورودی، PPC ، SEO و بیشتر یافت می شوند.
با این تفسیر چه تفاوتی میان بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا وجود دارد؟ استراتژی بازاریابی محتوا به سادگی یک ضمیمه به استراتژی محتوای شما است که به تنهایی بر روی ایجاد، اندازه گیری و انتشار بخش های بازاریابی محتوا برای مخاطبان مشخص تمرکز می کند و با دقت «چرایی» استراتژی کلی شما و آنچه که انگیزه تعامل مشتریان می شود را مورد توجه قرار می دهد.
یک استراتژی بازاریابی محتوای خوب می تواند کاملترین پتانسیل ها را برآورده سازد اگر یک فونداسیون استراتژی محتوای قوی برای استوار نگه داشتن آن وجود داشته باشد. به عبارت دیگر استراتژی محتوای شما نشان می دهد « چگونه» «کجا» و «چه چیز» محتوای خود را بکار بردید.
به قیاس طرح یا برنامه کار ساختمان برگردیم، شما هرگز دیوارها و سقف اتاق یک خانه را بدون پی ریزی و فونداسیون اولیه نخواهید ساخت. این موضوع با استراتژی بازاریابی محتوا شباهت دارد که در صورتی عمل می کند که سما از یک فونداسیون استراتژی محتوای قوی بهره ببرید. این فونداسیون کمک می کند تا با برندینگ، پیام رسانی و تقریبا همه جوانب بازاریابی محتوا برای اهداف کلی محتوای شرکت خود همراستا شوید قبل از آنکه به طور فعال آن را شروع کنید.
یک استراتژی محتوای جامد یکی از بزرگترین ابزارهای کسب و کار شما است که می تواند در به حداکثر رساندن دستیابی آنلاین شما مورد استفاده قرار گیرد. مطمئن شوید که فونداسیون استراتژی محتوای شما به خوبی طرح ریزی شده قبل از آنکه استراتژی بازاریابی محتوای شما گسترش یابد. محتوا باید در تمام طول عمر خود مدیریت و دائماً با هدف های کسب و کار و تحلیل های مرتبط با آن همسو شود. استراتژی محتوا در مورد تمام مراحل مرتبط به زندگی یک محتوا نظر می دهد و بر روی آن تاثیر دارد .   
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :