کد خبر: ۱۶۳۲
طبق اعلام «تن سنت»، در طول تعطیلات سال نو در ماه فوریه در چین، کاربران WeChat بیش از 32 میلیون پاکت عیدی با هم رد و بدل کردند که نسبت به سال ماقبل آن، 9 برابر افزایش یافته است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - 2018 November 11

 

نبرد بر سر بزرگ ترین بازار پرداخت موبایلی جهان هر روز بیشتر و بیشتر می شود. از حدود چند سال پیش که مصرف کنندگان چینی به پرداخت موبایلی روی آوردند، شرکت عظیم اینترنتی «گروه هلدینگ علی بابا» از طریق سیستم «علی پی» که یک شرکت تابعه آن محسوب می شود، بازار عظیم و در حال شکوفایی این کشور را در دست گرفت. طبق اعلام «تن سنت»، در طول تعطیلات سال نو در ماه فوریه در چین، کاربران WeChat بیش از 32 میلیون پاکت عیدی با هم رد و بدل کردند که نسبت به سال ماقبل آن، 9 برابر افزایش یافته است.


نبرد بر سر بزرگ ترین بازار پرداخت موبایلی جهان هر روز بیشتر و بیشتر می شود. از حدود چند سال پیش که مصرف کنندگان چینی به پرداخت موبایلی روی آوردند، شرکت عظیم اینترنتی «گروه هلدینگ علی بابا» از طریق سیستم «علی پی» که یک شرکت تابعه آن محسوب می شود، بازار عظیم و در حال شکوفایی این کشور را در دست گرفت. با این حال، «علی بابا» امروز شرکت «تن سنت هلدینگز» را به عنوان یک رقیب جدی پیش روی خود می بیند که از طریق اپلیکیشن پیام رسان خود با عنوان «وی چت» (WeChat) محبوبیت زیادی در میان چینی ها به دست آورده و توانسته در سال های اخیر، سهم خود از بازار را افزایش دهد. علاوه بر این، بازیگران خارجی بزرگی هم چون «اپل» و شرکت «سامسونگ» نیز عزم خود را برای ورود به این بازار جزم کرده اند.

نبرد بر سر بازار پرداخت های موبایلی شدت می گیرد زیرا به علت محدود بودن استفاده از کارت اعتباری، هزاران ملیلون نفر از کاربران گوشی های هوشمند تلفن همراه و صاحبان کسب و کار در چین به پرداخت موبایلی روی آورده اند. طبق اعلام «یویومانیتور اینترنشنال» که در زمینه ارائه اطلاعات فعالیت دارد، سال گذشته، ارزش تراکنش های موبایلی در چین با افزایشی دوبرابری به 231 میلیارد دلار رسید.

تن سنت که اپلیکیشن «وی چت» آن در حال حاضر دارای 762 میلیون کاربر فعال است، برای ارائه تخفیف ها و امکانات منحصربفرد و خاص به مشتریان، هزینه زیادی کرده است. این شرکت هم چنین برای ارائه خدمات متنوع تر به کاربران، به شراکت و همکاری با دیگر شرکت ها نیز روی آورده است. هدف «تن سنت» از این اقدامات، پیشی گرفتن از «علی پی» از لحظا تعداد و شمار کاربران بوده و یکی از این اقدامات، همکاری با «کی اف سی» برای عرضه ارزان تر غذا به کاربران WeChat بوده است. وقتی مشتری برای سفارش غذا وارد مغازه «کی اف سی» می شود، مسئول صندوق به او می گوید که با استفاده از گزینه پرداخت اپلیکیشن «وی چت»، او یک کوپن تخفیف دریافت می کند که می تواند آن را با دوستان خود در شبکه اجتماعی «وی چت» نیز به اشتراک بگذارد. بسیاری از مشتریان هرچند هنوز به خاطر عادت از «علی پی» استفاده می کنند اما نظرسنجی ها نشان می دهد که «وی چت» نیز رفته رفته در نتیجه این اقدامات دارد بیشتر و بیشتر جای خود در میان چینی ها باز می کند.

طبق اعلام موسسه پژوهشی «آی ریسرچ» (iReearch)، شرکت «تن سنت» سهم خود از بازار پرداخت های موبایلی از 11 درصد در سال 2014 میلادی را به 20 درصد در سال 2015 رسانده و این در حالی است که سهم «علی پی» از این بازار در بازه زمانی مشابه از 82 درصد به 68 درصد کاهش یافته است. شرکت «تن سنت» بدون اشاره به عدد و رقمی دقیق اعلام کرده است که تعداد کابران فعال این کشور در سل 2015 نسبت به سال 2014، حدودا هفت برابر شده است. در حال حاضر، «علی پی» بیش از 450 میلیون کاربر فعال دارد.
به رغم این رشد چشمگیر، کسب و کار «تن سنت» در حوزه پرداخت چندان سودآور نیست. علاوه بر این، شرکت «گروه خدماتی مالی انت» از شرکت های وابسته به «علی بابا»، از هرگونه اظهارنظر در خصوص وضعیت سودآوری این کشور، امتناع می کند. در همین رابطه، مارین لائو، رئیس شرکت «تن سنت» عنوان کرد: « در کل، ما به پرداخت به عنوان تجارتی نگاه می کنیم که می تواند درآمدزاتر باشد ولی هم چنان به سرمایه گذاری در این حوزه ادامه خواهیم». فروش «تن سنت» و هزینه های بازاریابی 53 درصد افزایش داشته که تا حدودی به خاطر پرداخت مبالغ بیشتر از طریق سرویس پرداخت بوده است.

با این حال، هم «علی بابا» و هم «تن سنت» در نبردشان بر سر بازار پرداخت، خوااسته ها و آرزوهای بزرگ تری در سر دارند. پلتفرم های پراخت به این شرکت ها اجازه می دهد تا داده ها و اطلاعات بیشتری را در خصوص تراکنش ها به دست آورند که این مساله متعاقبا آن ها را قادر می سازد تا خدمات مالی گوناگونی از مدیریت ثروت گرفته تا وام دهی را برای مشتریان طراحی کنند. شرکت های وابسته و تابعه هر دو شرکت، هم در زمینه وام دهی فعالیت دارند و هم در ارائه محصولات سرمایه گذاری از جمله تامین مالی بازار پول.
در ماه مارس سال جاری، «تن سنت» در راستای درآمدزایی بیشتر، شروع به اخذ کارمزدی 1/0 درصدی از کاربران برای انتقال پول از «وی چت» به حساب بانکی شان کرد. با این حال این شرکت اعلام کرده که اخذ این کارمزد باعث کاهش اقبال کابران به «وی چت» شده نشده است. یکی از چالش های پیش روی «تن سنت» این است که علی رغم پوشش گسترده آن، برخی کاربران WeChat، به این اپلیکیشن به عنوان پلتفرمی برای انجام فعالیت های تجاری از جمله خرید نگاه نمی کنند. لیانگ کوآن-وی یک دانشجو در شهر شن ژن با اشاره به این که او بیشتر از «علی پی» استفاده می کند تا «وی چت پی»، می گوید: «وی چت از نظر من بیشتر یک ابزار ارتباطی است.»

برای حل این مشکل، «تن سنت» میلیاردها دلار در استارت آپ های فعال در زمینه خرید گروهی سرمایه گذاری کرده است. مرتبط کردن دیگر اپلیکیشن ها به WeChat، به کاربران اجازه می دهد تا به برای خرید خدمات به طور مستقیم از طریق گزینه پراخت WeChat اقدام به پرداخت کنند که باعث پذیرش و نفوذ بیشتر آن در میان مشتریان می شود. در طی سال گذشته، «تن سنت» شرکت هایی چون «مک دونالد»، «سون الون» (7-Eleven) و «یونیکلو» (Uniqlo) را به فهرست خروجی های خرده فروشی خود که گزینه پرداخت WeChat را پشتیبانی می کنند، اضافه کرده است.

«علی بابا» نیز بیکار ننشسته و همکاری های را برای متصل کردن «علی پی» به کسب و کارهای غیرآنلاین بیشتر آغاز کرده است. ماه گذشته، «علی بابا» و «گروه خدمات مالی انت»، از شرکت های تابعه آن، مشترکا 25/1 میلیارد دلار در «ال. می» که یک سازنده اپلیکیشن های در حوزه توزیع غذا است، سرمایه گذاری کردند. طبق گفته یکی از مدیران ارشد شرکت «تن سنت» که خواست نامش فاش نشود، تیم های شرکت «تن سنت» در حوزه پلتفرم پرداخت در حال مطالعه و بررسی دقیق رفتار «علی پی» هستند. تعداد کارمنان بخش تامین مالی این شرکت در حوزه اینترنت که حوزه پرداخت را نیز شامل می شود، در سه سال گذشته بیش از دوبرابر شده و در حال حاضر به 1000 کارمند رسیده است. علاوه بر این، از ماه فوریه، شرکت «تن سنت» در راستای گسترش دامنه نفوذ خود، در تلاش بوده تا فروشگاه هایی خارجی بیشتری را برای پذیرش WeChat Pay متقاعد کنند. در حال حاضر، «علی پی» در خارج از این کشور خدمات گسترده ای را به گردشگران چینی ارائه می دهد.

یکی از ویژگی ها و مزیت های «تن سنت» این است که به کاربران امکان می دهد تا نامه های مجازی حاوی پول نقد الکترونیکی برای هم ارسال کنند که در واقع نسخه آنلاین همان سنت دادن پول در پاکت های قرمز در سال نوی چینی هاست که به آن عیدی گفته می شود. طبق اعلام «تن سنت»، در طول تعطیلات سال نو در ماه فوریه در چین، کاربران WeChat بیش از 32 میلیون پاکت عیدی با هم رد و بدل کردند که نسبت به سال ماقبل آن، 9 برابر افزایش یافته است.

منبع: پایگاه خبری بانکداری الکترونیک

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها