اگر می خواهید ذهن مشتریان خود را بخوانید، باید تحقیقات کیفی بازار انجام دهید. مصاحبه های چهره به چهره و گروه های تمرکز می توانند دیدگاه های ارزشمندی را در مورد محصولات ، بازار و مشتریان شما ارائه دهند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - 2018 November 03

 

تحقیقات کیفی بازار نه تنها روشی برای فهمیدن نظرات مردم است بلکه علت چنین تفکر و نظراتی را نیز جویا می شود. این تحقیقات درصدد به حرف گرفتن مردم و پرسیدن نظرات آنهاست از این رو می توانید انگیزه و احساسات مشتریان و مردم را درک کنید.

مصاحبه های چهره به چهره و بحث های گروهی بهترین راه برای دریافت این نوع بازخورد عمیق و دقیق است. وقتی که میخواهید محصولات جدید تولید کنید یا طرح های بازاریابی جدیدی دارید و می خواهید واکنش ها را آزمایش کنید و رویکرد خود را بهبود ببخشید، تحقیقات کیفی کاری بسیار ارزشمند و مفید خواهد بود.

دلایل انجام تحقیقات کیفی بازار
اولین گام مهم قبل از انجام بسیاری از وظایف بازاریابی مهم و کلیدی، از جمله تهیه یک طرح بازاریابی، انجام تجزیه و تحلیل SWOT، توسعه محصول، برندینگ و قیمت گذاری، تحقیق است.

تحقیقات بازار باید استراتژی بازاریابی آنلاین شما را نیز معرفی کند – از طراحی وب سایت گرفته تا خبرنامه های ایمیلی، SEO و شبکه های اجتماعی.

تحقیقات بازار همچنین می تواند به شما در توسعه محصولات و خدمات کمک کند و اطمینان دهد که نیازهای مخاطبان هدف برآورده می شود. برای مثال، اگر یک رستوران را اداره می کنید. و می خواهید یک منوی ناهار جدید را معرفی کنید، می توانید گروه کوچکی از مردم محلی را دعوت کنید. تا غذا بخورند و غذا بخورید و نظرات خود را در مورد غذاها، خدمات و قیمت گذاری پیشنهادی اعلام نمایند. این نوع تحقیقات هزینه زیادی برای شما نخواهد داشت، اما می تواند بازخوردهای مهمی را برای شما فراهم کند و شانس موفقیت شما را افزایش دهد.

معرفی محصول قبل از راه اندازی خط تولید انبوه
قبل از شروع به کار با یک خط جدید، ضروری است تا تعدادی از محصول خود را به دست برخی از اعضای بازار هدف خود برسانید. و بفهمید که آیا استفاده از محصول آسان است، آیا آنچه را که انتظار می رود انجام می دهد، آیا طراحی جذابی دارد؟ آیا به نظر می رسد که در کنار محصولات رقیب در فروشگاه ها قرار بگیرد؟ آیا بسته بندی آن کارایی دارد؟ آیا قیمت محصول مناسب است؟ این نوع تحقیق مشتری تقریبا همیشه یک یا دو مسئله مهم را مطرح می کند که می توان قبل از راه اندازی تولید و توزیع انبوه محصول ، آنها را برطرف کرد.

تشکیل یک گروه تحقیق
در هر حال، دریافت نتایج روشن از طریق تحقیقات کیفی بازار می تواند دشوار باشد. بعضی از افراد ممکن است فقط بخاطر مودب بودن نظر مثبتی داشته باشند. و در عین حال برخی دیگر ممکن است مغرور باشند و تسلط بحث را در اختیار بگیرند. در گروه های تمرکز، با نمونه های کوچکی از بازار هدف خود، معمولا با ۴ تا ۸ نفر روبرو می شوید. یا می توانید تک به تک با آنها مصاحبه انجام دهید. در مقابل، یک نظرسنجی (تحقیقات کمّی) را می توان به تعداد زیادی از مشتریان ارسال کرد.

انتخاب مصاحبه گر
انتخاب یک شخص مناسب برای مصاحبه با مردم و یا تعدیل یک بحث گروهی حیاتی است. محققان بازار حرفه ای، انتخاب ایده آلی هستند و قطعا مهم است که صاحبان کسب و کار یا مدیران خودشان جلسات را اداره نکنند. ضروری است تا فردی مستقل برای انجام این کار مشخص شود – زیرا بی طرفانه رفتار خواهد کرد و افرادی که مصاحبه می کنند احساس می کنند که می توانند صادقانه نظرات خود را بگویند.

یک ناظر خوب این جلسه را به شیوه ی غیر رسمی و آزاد اداره می کند. پاسخ ها باید بررسی و پرونده ها باید بعدا تجزیه و تحلیل شوند. باید به زبان بدن و پاسخ های غیر کلامی توجه داشت. ثبت فیلم نیز به ناظر کمک می کند تا در صورت نیاز بعدا نحوه ی رفتار پاسخ دهندگان و همچنین آنچه را که در مصاحبه گفته اند، باز بینی کند.

اطلاعاتی که می توان از تحقیقات کیفی بازار به دست آورد


مشتریان موجود یا مشتریان بالقوه درباره محصول یا خدمات شما چه فکر و احساسی دارند.
چگونه مشتریان از میان محصولات یا تامین کنندگان مختلف انتخاب می کنند – چه چیزی به آنها انگیزه می دهد.
چگونه برندینگ، طراحی و بسته بندی بر مشتری تاثیر می گذارد.
کدام پیام های بازاریابی بیشترین تأثیر را دارند و کدام یک مشتریان را از شما دور می کنند.
چگونه قیمت ها بر تصمیم گیری تاثیر می گذارند.
آیا تقاضا برای محصول یا خدمات جدید وجود دارد.


تحقیقات کیفی بازار به مردم اجازه می دهد تا پاسخ ها و نظرات خود را به صورت مفصل شرح دهند. در نتیجه شما نیز به دیدگاه های بیشتری در مورد نگرش ها و رفتار مشتریان دست خواهید یافت.در تحقیقات کیفی به عمق پاسخ های افراد پرداخته می شود تا دلایل هدایت کننده ی تصمیات آنها کشف شود.

منبع: پدیده فکر مهتر

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :