نوع استفاده ای که کاربر از سایت شما دارد و تعاملی که میتواند با سایت برقرار کند رابطه مستقیم با رتبه سایت شما در نتایج جست و جو دارد و امروزه موتورهای جست و جو به کیفیت تجربه کاربری به عنوان یکی از عوامل مهم سئو داخلی On Page SEO سایت اهمیت می دهند.
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۴ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - 2018 August 14

تجربه کاربری خوب یعنی زمانی که کاربر وارد سایت مقصد شد به راحتی بتواند خواسته خود را پیدا کند و به نتیجه مطلوب برسد و هر قدر که کاربر زمان بیشتری در سایت شما باقی بماند یعنی سایت شما محتوای بهتری داشته و توانسته کاربر را راضی کند.

نقش تجربه کاربری در سئو
Ux سایت را بر اساس تجربه ی کاربری و احساسات و نیازهای آن ها طراحی می کند تا کاربران بتوانند تعاملات بیشتری با سایت برقرار نمایند و در هربار استفاده تجربه ی رضایت بخشی کسب کنند. حال فرض کنید سایتی کاملا مطابق با روش های تجربه ی کاربری طراحی شده باشد اما استانداردهای سئو را رعایت نکرده است، در این صورت موتورهای جستجو آن را در رتبه های بالای نتایج جستجو قرار نمی دهند بنابراین ممکن است این سایت هیچ وقت برای کاربران شناخته نشود و حتی اگر کاربری نیز وارد این سایت گردد از آن جایی که سایت بهینه و سریع نیست به زودی از آن خارج می شود.

پس اگر سایتی مناسب کاربران بوده اما بر خلاف قوانین و استانداردهای موتورهای جستجو باشد، در این صورت با کاهش نرخ تبدیل رو به رو شده که اصلا برای سئو سایت خوب نیست. به این دلیل که یکی از فاکتورهایی که سئو بررسی می کند، میزان ماندگاری کاربران در سایت و بررسی دلایل خروج آن ها است.

حال برعکس این قضیه را تصور کنید، که سئو سایت بالا بوده اما مطابق با تجربه های کاربری طراحی نشده است. در این صورت با این که سایت در بالاترین نتایج جستجو قرار گرفته است اما کاربر در هنگام ورود به این سایت بر اساس انتظاراتی که دارد با یک گرافیک نامناسبی مواجه شده و دیگر نمی تواند با سایت ارتباط مناسبی برقرار نماید، در این صورت سایت برای او جذاب نبوده و آن را ترک می کند. پس به این ترتیب نرخ تبدیل کاهش یافته و کم کم سایت رتبه و اعتبار خود را در موتورهای جستجو از دست می دهد.

اگر بتوانید در طراحی سایت یک تعادل بین بهبود تجربه ی کاربری و موتورهای جستجو ایجاد کنید ،seo و ux باعث تقویت یکدیگر می شوند.

در اینجا به عواملی که می تواند به بهتر شدن تجربه کاربری سایت شما کمک کند اشاره می کنیم :

۱-بهینه سازی سرعت سایت
اهمیت این موضوع به این دلیل است که کاربران علاقه ای ندارند که چندین ثانیه وقت بگذارند تا صفحات سایت شما بارگذاری شود و به همین دلیل بعد از چند ثانیه معطلی به صفحه نتایج برمیگردند و اگر سایت شما کند باشد کاربر تجربه خوبی از سایت شما نخواهد داشت

۲-محتوای خلاصه و متن خوب
در سال های اخیر تولید محتوای با کیفیت برای سایت اهمیت زیادی پیدا کرده است و بازاریابی محتوایی در اینترنت به سرعت در حال رشد است. سایت ها برای جذب کاربران و ایجاد تعامل با آن ها می بایست محتوای با کیفیت تولید کنند، به این طریق و با ایجاد ارزش برای مخاطبان خود فرآیند فروش محصولات و خدمات‌شان را هم تسهیل می کنند.

۳-اهمیت عکس و ویدیو
محتوای تصویری سایت از جمله عکس، ویدیو، انیمیشن و … در کمک به فهم مطالب و هدف سایت توسط کاربران بسیار تاثرگذاراست و باعث ایجاد تجربه و حس خوبی در کاربران سایت می شود.

۴-دسترسی آسان به بخشهای مختلف سایت
یکی دیگر از بخشهایی که در بهبود تجربه کاربر و سئو سایت موثر است مربوط به منوهای سایت و نوع رسیدن کاربر به مطلب مورد نظرش در سایت شما است. باید بخشهای اصلی و مهم سایت در منوی بالایی و اصلی سایت قرار بگیرد و بخشهای دیگر سایت که از اهمیت کمتری برخوردار است در منوی ثانویه یا در ستونهای کناری سایت وجود داشته باشد.

به طور کلی هر کاربر بعد از ورود به سایت باید بتواند نهایتا در سه کلیک به مطلب مورد نظرش برسد. در صورت رعایت نکردن این قانون میزان نرخ پرش سایت افزایش پیدا کرده و تعداد زیادی از کاربرانتان را از دست خواهید داد.

۵-واکنش گرا بودن
واکنش گرایی یعنی سایت باید بتواند با هر سایز صفحه نمایش هماهنگ بشود و کاربر برای مشاهده سایت نیازی به اسکرول به چپ و راست نداشته باشد.

۶-استفاده از لینک سازی داخلی
می توانید از لینک سازی داخلی برای بهبود تجربه کاربری استفاده کنید. به این صورت که در مقالات و مطالب باید کلماتی را که قبلا در مورد آن مطلب نوشته اید را به همان مطلب لینک کنید یا در انتهای مطالب لینک به مطالب مرتبط داشته باشید و با این کار به کاربر کمک کنید تا سریعتر خواسته خود را پیدا کند. با استفاده از لینک سازی داخلی می توانید زمان ماندگاری کاربر در سایت را تا حد زیادی افزایش دهید و در مقابل نرخ پرش سایت را کاهش دهید.

منبع:observerseo

 

برچسب: SEO ، سئو ، رابط کاربری ، UX
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :