کد خبر: ۱۲۵۴
مک‌بوک پرو به قوی‌ترین پردازنده حال حاضر برای رایانه‌های قابل حمل یعنی پردازنده کور آی ۹ اینتل با شش هسته پردازشی مجهز می‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - 2018 August 03

نسل جدید رایانه‌های قابل‌حمل اپل برای کاربران حرفه‌ای مجهز به جدید‌ترین قطعات سخت‌افزاری شده است. با معرفی نسل جدید پردازنده‌های شرکت اینتل، اپل نیز در سری جدید محصولات خود از این پردازنده‌های پرسرعت استفاده کرده است.

شرکت اینتل به‌تازگی سریع‌ترین پردازنده خود برای لپ‌تاپ را که دارای شش هسته است، وارد بازار کرده است. اینتل چندی قبل سریع‌ترین پردازنده‌های جهان را معرفی کرده بود، این پردازنده‌ها آی ۹ نام داشتند. حالا این شرکت این پردازنده‌ها را با تعداد هسته کمتر و با شش هسته برای لپ‌تاپ‌ها هم وارد بازار کرده است.

این پردازنده‌ها در حالت کلی ۳۰ درصد بهینه‌تر از قوی‌ترین پردازنده‌های لپ‌تاپ‌های پیشین هستند. سریع‌ترین نوع از پردازنده‌های جدید لپ‌تاپ اینتل با کد Core i9-8950HK شناخته می‌شود. این پردازنده ۶ هسته‌ است و ۱۲ ترد پردازشی دارد و می‌تواند با حداکثر سرعت ۴.۸ گیگاهرتز کار کند. این سرعت در بازی‌ها سبب افزایش ۴۰ درصدی کارایی و در تدوین و سه‌بعدی‌سازی و افزایش سرعت ۶۰ درصدی نسبت به مدل‌های پیشین می‌شود. این پردازنده همچنین برای کارهای هوش مصنوعی و واقعیت افزوده هم می‌تواند به کاربر قدت مانور بیشتری بدهد.

شرکت اپل از این نسخه در سریع‌ترین نسخه مک‌بوک پرو جدید استفاده کرده است. این شرکت می‌گوید این پردازنده در نسخه ۱۵ اینچی استفاده می‌شود و با استفاده از این پردازنده، کارایی این محصول نسبت به مدل قدیمی آن، ۷۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

در مدل ۱۳ اینچی هم از سری جدید پردازنده‌های کور آی ۷ و کور آی ۵ استفاده شده است.

مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی در مدل ارزان قیمت از پردازنده کور آی هفت و در مدل گران قیمت از پردازنده شش هسته‌ای کور آی ۹ استفاده کرده است. این سیستم مجهز به کارت گرافیکی رادئون پرو چهار گیگا بایتی است و با ۳۲ گیگابایت رم و چهار ترابایت حافظه داخلی، شش هزار و ۷۰۰ دلار قیمت دارد.در مدل پایه هم این رایانه دو هزار و ۴۰۰ دلار قیمت دارد.

این قیمت در مقایسه با محصولات شرکت‌های دیگر با سخت افزاری مشابه بسیار گران‌تر است. مدل ۱۳ اینچی دارای قیمت پایه ۱۸۰۰ دلار است.

شرکت اپل چند سالی است در حال توسعه پردازنده‌های خود است اما این شرکت همچنان در ساخت پردازنده‌های قدرتمند برای رایانه‌های حرفه‌ای خود ضعیف است. برای همین هنوز از پردازنده‌های شرکت اینتل بهره می‌گیرد.

البته برخی گزارش‌های می‌گوید اپل می‌خواهد تا سال ۲۰۲۰ پردازنده‌های مک را تغییر دهد و تراشه اختصاصی خود را برای رایانه‌هایش بسازد. اگر اپل بتواند در این زمینه موفق شود شرکت اینتل با رقیب جدید و جدی روبه‌رو خواهد شد و این می‌تواند سلطه این شرکت آمریکایی در ساخت پردازنده را با چالش روبه‌رو کند.

اپل در مک‌بوک پرو جدید به دلیل نیاز بیشتر به انرژی برای پردازنده‌های جدید، ظرفیت باتری‌ها را افزایش داده است.در طراحی بدنه این دستگاه اتفاق تازه‌ای رخ نداده است و این برای برخی کارشناسان ناامیدکننده است که سال‌ها اپل اینگونه محصولات را با یک طراحی تقریبا یکسان عرضه می‌کند.

این رایانه‌های جدید از ویژگی «هی سیری» پشتیبانی می‌کند با این روش کاربر بدون استفاده از صفحه کلید و با پیام صوتی می‌تواند رایانه را فعال کند.

اپل سعی کرده است صفحه کلید جدید خود را کم‌صداتر کند اما همچنان تغییر خاصی در طراحی صفحه کلید هم رخ نداده است.

این محصول قابلیت پردازشی بالایی دارد اما نرم افزار مک‌بوک پرو همچنان بسیاری از نرم افزار‌های مهندسی را پشتیبانی نمی‌کند و مهندسان که می‌توانند از کاربران اصلی این سیستم باشند به سمت این مدل کشیده نمی‌شوند. برای نرم افزار مک‌بوک پرو همچنین بازی‌های کمی قابلیت اجرا دارد که یکی از نقاط ضعف دیگر این دستگاه است. با این وجود در زمینه کارهای هنری این محصول طرفداران خاص خود را دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :