کمیسیون امور حقوقی پارلمان اروپا روز چهارشنبه در مورد دستورالعمل جدید حق تکثیر در بازارهای خاص، رای‌گیری می‌کند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۲۴ تير ۱۳۹۷ - 2018 July 15

 

در حالی که کمیسیون اروپا پیشنهاد خود را در این خصوص سال ۲۰۱۶ میلادی ارائه کرده ولی رای‌گیری در خصوص آن تاکنون چندین بار به تعویق افتاده است.

این موضوع موجب درگرفتن بحث‌هایی میان گروه‌های سیاسی و نهادهای اروپایی شده است.

سازمان‌های مدافع حق تکثیر معتقدند که تجدیدنظر در قوانین کپی‌رایت اتحادیه اروپا در شرایطی که مصرف کنندگان به طور فزاینده‌ای در حال استفاده از محصولات تولیدی هنرمندان و خالقان آثار هستند، بسیار ضروری است. چرا که این روند موجب به چالش کشیده شدن عایدی صاحبان محصولات و آثار هنری و ادبی شده است.

در همین خصوص، ورونیک دسبروس، مدیر تشکل نویسندگان و آهنگسازان اروپایی می‌گوید: «این روزها مشکل اصلی این است که پایگاه‌های اینترنتی همچون یوتیوب، فیس‌بوک، دیلی‌موشن، ویمئو و غیره، عادلانه رفتار نمی‌کنند. آنها در حالی که به مسیر اصلی دسترسی مخاطبان به محصولات فرهنگی بدل شده‌اند، از مفرهای قانون استفاده می‌کنند تا حقوق ناشر را نقض کنند.»

بر همین اساس، ماده ۱۳ دستورالعمل پیشنهادی کمیسیون اروپا تاکید دارد که سیستم‌های عامل شبکه‌های اجتماعی در صورتی‌که مرتکب نسخه برداری مکرر از محصولات فرهنگی تولید شده توسط کاربران شوند، می‌توانند مورد بازخواست قرار گیرند. امری که می‌تواند روند توسعه غول‌های فضای مجازی را محدود کند.

آنا مزگال، مشاور اتحادیه اروپا نیز در مورد ماده ۱۳ دستورالعمل حق تکثیر معتقد است که این ماده بسیار خطرناک است چرا که فضا را برای ارائه تفسیرهای مختلف در مورد عملکرد شبکه‌های اجتماعی باز می‌گذارد و آنها برای گرفتار نشدن در دام این ماده باید تمام محتواهایی را که کاربران آنها ارسال می‌کنند و مالکیت آن به فردی دیگری تعلق دارد، فورا مسدود کنند.

بدین ترتیب تنها چند ساعت مانده به رای‌گیری کمیسیون امور حقوقی پارلمان اروپا به دستورالعمل جدید حق تکثیر، مسائل مورد نگرانی حامیان و منتقدان آن هنوز رفع نشده است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
فیلم
آب و هوا
كمينه:۱۲.۲۲°
بیشینه:۱۲.۲۲°
وضعيت:تمام ابري
سرعت باد:۵.۱۴ km/h
رطوبت:۲۶%
 
۱۲.۲۲ | ۱۲.۲۲
تصاویر