اخیرا محققان موفق شده‌اند با استفاده از کابلهای "فیبر نوری" فعلی، فعالیتهای لرزه‌ای زمین را نظاره‌گر باشند؛ این موفقیت می‌تواند روشی جدید برای بررسی زلزله در مناطق وسیع باشد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۲۲ تير ۱۳۹۷ - 2018 July 13

 

زلزله همواره یکی از بزرگترین کابوس‌های بشر بوده که به علت آزاد شدن ناگهانی انرژی ناشی از داخل پوسته زمین در مدتی کوتاه رخ می‌دهد.

زمین‌لرزه‌ها معمولا توسط دستگاه زلزله‌سنج یا لرزه‌نگار ثبت می‌شوند که بسته به انرژی آزاد شده از داخل پوسته زمین، مقدار بزرگی متفاوتی دارند و اغلب لرزه‌های کوچکتر از سه ریشتر غیرمحسوس به شمار می‌آیند.

اخیرا محققان موفق شده‌اند با استفاده از کابلهای فیبرنوری فعلی، فعالیتهای لرزه‌ای زمین را نظاره‌گر باشند؛ این موفقیت می‌تواند روشی جدید برای بررسی زلزله در مناطق وسیع باشد.

مطالعاتی که به رهبری فیلیپ ژوزت؛ محقق آلمانی مرکز تحقیقاتی علوم زمین انجام شده، نشان می‌دهد کابلهای فیبرنوری که معمولا برای ارتباطات در مسافت زیاد یا انتقال اطلاعات با سرعت زیاد استفاده می‌شوند قابلیت تبدیل شدن به حسگرهای ثبت امواج لرزه‌ای را دارند.

آنها از 15کیلومتر کابل فیبرنوری که در سال 1994میلادی بین دو نیروگاه ژئوترمال در ایسلند نصب شده بود، استفاده کردند؛ یک پالس لیزری نیز برای تشخیص هرگونه اختلال در فیبرنوری استفاده شد.

در نهایت هم به این نتیجه رسیدند که این فیبرها سیگنالهای لرزه‌ای را ثبت می‌کنند و حتی می‌توانند گسلهای اطراف آن منطقه و دیگر ساختارهای زمین‌شناسی در زیر زمین را نیز بررسی کنند.

محققان دخیل در این مطالعه گفته‌اند که معیارهای اندازه‌گیری در این تحقیق، ویژگیهای ساختاری در زیرزمین را با وضوح بی‌سابقه‌ای به ما نشان داده است.

این فعالان حوزه علوم زمین معتقدند شبکه کابلهای فیبر نوری در سراسر جهان می‌تواند به عنوان یک «زلزله‌سنج» استفاده شود و راهی برای ارزیابی و اکتشاف خطرات زمین باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران پویا

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
فیلم
آب و هوا
كمينه:۲۰.۴۶°
بیشینه:۲۰.۴۶°
وضعيت:صاف
سرعت باد:۰ km/h
رطوبت:۲۲%
 
۲۰.۴۶ | ۲۰.۴۶
تصاویر