هر روزه اطلاعات پزشکی بسیار زیادی تولید می‌شود. این اطلاعات بسیار متنوع‌اند و اکثراً در مورد یک موضوع، اطلاعات ضد و نقیضی وجود دارد که تصمیم‌گیری بر پایهٔ این اطلاعات دشوار است. از این رو مرورهای ساختارمند و متاآنالیزها به‌وجود آمدند. این نوع مقالات نیز اکنون انواع متنوعی با کیفیت‌های مختلف دارند، به‌گونه‌ای که ممکن است نتایج مرورهای ساختارمند در مورد یک موضوع واحد نیز با هم فرق داشته باشد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۲۱ تير ۱۳۹۷ - 2018 July 12

Guideline (دستورالعمل یا راهنما) ها برای جمع‌بندی درست‌ترین و دقیق‌ترین اطلاعات برای اجرا در کار بالینی به‌وجود آمده‌اند. از آن جایی که دستورالعمل‌ها می‌بایست حاوی درست‌ترین اطلاعات باشند، باید از مرورهای نظام‌مند و متاآنالیزها استفاده کنند.

فرایند تولید دستورالعمل بسیار زمان‌بر بوده و نیازمند دقت بسیار است، در نتیجه اطلاعات آن قدیمی‌تر از جدیدترین اطلاعات موجود است. همین امر نیز موجب سردرگمی می‌شود؛ امسال معلوم شده که داروی x اثر سوئی روی جنین می‌تواند داشته باشد، آیا باید به نتایج جدید اعتماد کرد یا به دستورالعملی که پارسال به‌روز شده و هر ۵ سال به‌روزرسانی می‌شود؟

برای رفع این مشکل، ابتکاری از سوی MAGIC (برنامه‌ای غیر انتفاعی برای پژوهش و نوآوری) همراه با نشریهٔ پزشکی بریتانیا (BMJ) با عنوان «Rapid Recommendation» (توصیهٔ سریع) پیشنهاد شده است. هدف از توصیهٔ سریع تبدیل بی‌درنگ تحقیقات علمی به توصیه‌ها و خلاصه‌ها عامه‌فهم و قابل اتکا است که بتوان بر اساس آن به‌راحتی تصمیم گرفت.

در نتیجه هم دستورالعمل‌ها به‌روز خواهند بود و هم کیفیت فدای سرعت نمی‌شود.

منبع: وبسایت دهان

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :