اژه بیلبورد مرکب از دو بخش Bill به معنای قبض، لایحه قانونی، سند، صورت حساب و Board به معنای تخته یا هر چیز مسطح، میز غذا، مقوا و غیره می باشد. بیلبورد با نوشتار انگلیسی Billboard که در طی مصوبه فرهنگستان زبان فارسی برگردان فارسی آن آگهی نما می باشد و به محلی برای نصب آگهی ها و اعلانات گفته می شود این کلمه لاتین در کشور امریکا مصطح و به نوعی تابلو اطلاق می شود که به روی آن پوسترهای بزرگ چسبانده می شود. امرزه در ایران همان اصطلاح بیلبورد در میان اهل فن و مردم مورد استفاده و رایج می باشد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 04
واژه بیلبورد مرکب از دو بخش Bill به معنای قبض، لایحه قانونی، سند، صورت حساب و Board به معنای تخته یا هر چیز مسطح،  میز غذا، مقوا و غیره می باشد. بیلبورد با نوشتار انگلیسی Billboard که در طی مصوبه فرهنگستان زبان فارسی برگردان فارسی آن آگهی نما می باشد و به محلی برای نصب آگهی ها و اعلانات گفته می شود این کلمه لاتین در کشور امریکا مصطح و به نوعی تابلو اطلاق می شود که به روی آن پوسترهای بزرگ چسبانده می شود. امرزه در ایران همان اصطلاح بیلبورد در میان اهل فن و مردم مورد استفاده و رایج می باشد.

بیلبورد بی شک یکی از قدرتمندترین ابزارهای  رسانه های محیطی به شمار می رود که همواره از دوران باستان تا امروز مورد توجه بازرگانان – کارخانجات – بانک ها و موسسه خدماتی بوده است.

پیشینه آگهی نما :

پیشینه آگهی ‌نما به اولین تمدن‌ها باز می‌ گردد و ما در تاریخ مصر باستان به ستونهای سنگی اوبلیسک برمی‌خوریم که ستون‌هایی چهار وجهی با نوک هرمی شکل هستند و از سنگ یک‌ تکه ساخته شده‌اند، این ستون‌ ها نه تنها جنبه تزئینی داشته‌ اند بلکه برای ترویج مذهب مصریان باستان به کار می‌ رفته‌ اند و بر روی آنها جملات مذهبی و دعاهای مختلف کنده کاری شده‌ اند. همچنین اوبلیسک‌هایی وجود دارند که بر روی آن‌ها قوانین مهم کشوری نوشته  و در معرض دید عموم قرار می‌ گرفته ‌اند. هرچند مطالب موجود بر این ستونها محدود به موارد مذهبی و سیاسی است، اما بدون شک در تعریف امروز در غالب تبلیغات جای می گیرد.
نخستین قدم‌ها در مسیر تبلیغات در سال ۱۴۵۰، زمانی که یوهان گوتنبرگ  ماشین چاپ قابل حمل را اختراع کرد، با انتشار برگه‌ های آگهی دستی، تبلیغات به شکل امروزی آن به مردم معرفی شد. در سال ۱۷۹۶، با تکمیل روش‌های لیتوگرافی، اولین پوستر تصویر سازی شده ، به وجود آمد. به مرور زمان، مردم به دنبال جاهایی مناسب برای نصب آگهی‌های خود بودند تا در محدودهٔ زمانی مشخص، بیشترین بازدید کننده و بالاترین  تأثیر را داشته باشد، به این ترتیب، ستون‌ها و جعبه‌های ویژهٔ نصب آگهی در نقاط پر رفت‌ و آمد شهرها برپا شد.
اولین بار تبلیغات در حاشیه جاده‌ها توسط بازرگانان و کسبه محلی آمریکایی به کار رفت. آنها علامت‌ها و تابلوهایی را بر دیوارها و نرده‌ها نقش می‌کردند یا پوسترهایی را بر روی تیرهای تلگراف، دیوارها و هر محل ممکن، نصب می‌کردند. در نیویورک در سال ۱۸۳۵، اولین پوستر بسیار بزرگ در فضای خارجی نصب شد. این پوستر ۱۵ متر مربعی، توسط چاپخانه جرد بل (Jared Bell) برای تبلیغ یک سیرک به چاپ رسید.

 

انواع رسانه تبلیغاتی :
با توجه به نوع مخاطب و درخواست های صاحبان آگهی از بازار هدف ابزارهای مختلفی قابل استفاده هستند که شامل تابلوهای بزرگ تبلیغاتی که برای رویت از فواصل دور (معمولا بیش از ۲۰ متر) طراحی شده اند و به انواع عمومی زیر تقسیم می شوند :

بیلبورد های تبلیغاتی
تلویزیون های تبلیغاتی شهری
تبلیغات برروی بدنه تاکسی های شهری
تبلیغات برروی بدنه اتوبوس های شهری
استرابوردهای تبلیغاتی
استیکرهای سه بعدی تبلیغاتی
دیواری نویسی
تبلیغات پل های هوایی و عابر پیاده
استندهای تبلیغاتی
دستگیره های تبلیغاتی
و ابزارهای خلاقانه و نامتعارف
 

قسمت های تشکیل دهنده بیلبورد تبلیغاتی :

این نوع از رسانه محیطی معمولا در خیابان های – میدان ها – تقاطع ها و بزرگراه ها که مسیر تردد وسایل نقلیه هستند نصب میشود و گاه بسته به نوع خلاقیت صاحبان آگهی یا شرکت های تبلیغاتی اجرا کننده تبلیغات آنها از قالب های یکنواخت خود خارج شده و با جذابیت های بصری آمیخته می شود.بیلبورد متشکل از چندین قسمت شامل است که عبارتند از :

۱- فونداسیون: که اغلب زیر زمین است و شامل میلگرد – بتن جهت استحکام و پلیت یا صفحه ای برای اتصال به پایه میباشد. بیلبوردها بسته به اندازه آنها و سنگینی سازه آن نیازمند محاسبات مهندسی و دقیق جهت اندازه و اجرای صحیح فونداسیون میباشد.

۲- پایه: از سطح زمین تا زیر صفحه اصلی بیلبورد که جهت نصب آگهی از آن استفاده میشود پایه تابلو نامیده میشود که به شکل های مختلف و بر اساس طرح سازه اجرا میشود که می تواند از جنس لوله های سنگین – بتنی و یا شبکه های فلزی باشد.

۳- صفحه نمایش آگهی: این قسمت از بیلبورد شامل فریم فلزی می باشد که بصورت شبکه ای اجرا میشود و روی آن با ورق فلزی پوشیده میشود که طرح بر روی آن نصب می شود.

۴- سیتم نور پردازی: در هر بیلبورد تبلیغاتی در صورت دسترسی به سیستم برق و امکان برق رسانی به آن با توجه ابجاد تابلو تقریبا برای هر یک و نیم متر یک پرژکتور لازم است. این قسمت از بیلبورد شامل دستک های کشویی جهت تعویض و تنظیم نور پرژکتور ها و قاب پرژکتور می باشد. در سالهای اخیر با توجه به بهینه سازی مصرف انرژی پیشنهاد میشود از پرژکتورهای کم مصرف با توان نور دهی بالا استفاده شود که سیستم های ال ای دی از این دسته هستند.

۵- راهرو ها و نردبان های تعویض رویه: یکی از مهمترین قسمت هایی است. که معمولا توسط سازندگان مبتدی بیلبوردها فراموش میشود و یا در این خصوص اطلاعاتی ندارد و کاربری آن را نمی دانند. این راهرو ها و نردبان ها باید بصورتی مهندسی و ایمن برای تردد نصاب رویه تابلو در نظر گرفته شده و ساخته شود چون یک سهل انگاری ساده در این قسمت امکان سقوط افرادی که در حال نصب رویه تابلو هستند را موجب شود.

۶- کلیپس و سپری:  سپری که در چهار طرف صفحه نمایش آگهی و بر روی فریم نصب میشود. و در زمان نصب رویه تابلو بوسیله سپری آن را می کشند تا رویه صاف و یک دست باشد. بعضی از سازندگان تابلو جهت سهولت در کار از کلیپس و سپری استفاده نمی کنند و بجای سپری از چوب استفاده می کنند و برای نصب رویه نیز از منگنه بزرگ استفاده می کنند که معمولا حرفه ای نیست و باعث ایجاد چروک در بیلبورد میشود.

۷- رویه تابلو: رویه تابلو محل درج آگهی میباشد که در گذشته نه چندان دور بر روی پارچه طرح ها اجرا میشد و توسط نصاب تابلو بر روی صفحه نمایش آگهی چسبانیده میشد ولی در سال های اخیر با پیشرفت و ورود دستگاه های چاپ بزرگ بر روی بنر – فلکس و یا استیکر چاپ شده و جهت دید عمومی به نمایش گذاشته میشود.

۸- آگهی: این بخش برای هر مشتری متفاوت است و پس از طراحی توسط شرکت طراح و تایید مشتری، برروی بیلبورد نصب میشود. نوع اجرای آگهی میتواند: بنر، فکلسی، استیکر و … باشد.

۹- بخش فرابیلبورد و حجم: فرابیلبورد به بخشی از آگهی گفته میشود که داخل کادر مخصوص آگهی نیست و بیرون از بیلبورد قرار دارد یا به عبارتی از کادر بیرون زده است. جدیدا مشاهده میشود که شرکت هایی که دارای خلاقیت در زمینه تبلیغات محیطی هستند از این امکان هوشمندانه استفاده میکنند و علاوه بر استفاده از فضای داخلی و کادر بیلبورد از فضای فرابیلبوردی و بیرونی بیلبورد نیز استفاده می کنند.

 

مزایای بیلبورد تبلیغاتی :

بیلبورد در مقایسه با قیمت تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و کم اثر بودن تبلیغات در رسانه‌های چاپی می‌تواند با هزینه کمتر، بیشترین تعداد مخاطب را جلب کند.
برای شرکت‌های کوچک که قادر به پرداخت هزینه تبلیغات تلویزیونی نیستند، بسیار مفید‌ است.
صاحبان این نوع تبلیغات دنبال مشتری نمی‌گردند بلکه این مشتریان هستند که آنها را می‌ یابند..
ماندگاری و اثر گذاری طولانی در ذهن مخاطب.
انواع پیام های فرهنگی ، تجاری ، اجتماعی و سیاسی بر روی آن قابل اکران می باشد.
قابل رویت در فواصل دور.
برند را معرفی می کند و فروش محصولات را بالا می برد.
افزایش آگهی مردم نسبت به ورود کالاهای جدید به بازار.
 

معایب بیلبورد تبلیغاتی :

بالا بودن قیمت این بیلبورد تبلیغاتی یکی از معایب آن محسوب می شود و هر شرکتی قادر به اجاره بیلبورد تبلیغاتی نمی باشد.
محدودیت در اجرای طرح های تبلیغاتی یکی دیگر از معایب آن محسوب می شود.
اگر طرح تبلیغاتی به درستی اجرا نشود و نتواند مفهوم کلی تبلیغ را به مخاطب برساند می تواند به یک ضد تبلیغ تبدیل شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :