کد خبر: ۱۱۵۸
شرکت فیسبوک در کنفرانس سالانه‌ی توسعه دهندگان گفت که عکس اینستاگرام شما از یک بشقاب پنکیک خیلی خوشمزه و یا تصویر شما از غروب خورشید به فیسبوک کمک می‌کند تا الگوریتم‌های هوش مصنوعی خود را طوری آموزش دهند که بهتر اشیا را در یک عکس درک کنند. برای این کار عکس‌های عمومی بر اساس هشتگ‌هایشان گلچین شده و بدون نیاز به نیروی انسانی برای تحیل داده و حاشیه نویسی به نرم افزار آموزش می‌بینند. نتیجه‌ی نهایی این پروژه یک سیستم آموزشی است که الگوریتم‌هایی می‌سازد که به گفته‌ی فیسبوک مانند آن در جهان وجود ندارد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۲ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - 2018 May 30


مایک شروپفر، مدیر ارشد فناوری فیسبوک در این کنفرانس گفت :« ما در حال حاضر به طور گسترده به داده‌هایی دسترسی داریم که توسط انسان‌ها برچسب گذاری شده‌اند. اگر کسی چیز خاصی را روی عکس خود بچسب گذاری نکرده باشد حتی قوی‌ترین سیستم‌های کامپیوتری نیز نمی‌توانند آن را شناسایی کنند. » اما با وجود عکس‌هایی که از قبل هشتگ گذاری شده بودند فیسبوک توانست داده‌های مرتبط را یافته و از آن برای مدل‌های تشخیص اشیا خود استفاده کند.
این قابلیت بسیار پرکاربرد خواهد بود. اما سوالاتی را نیز درمورد حریم شخصی و روحیه رقابت طلب فیسبوک پیش می‌آورد. از آنجایی که این شرکت پلتفرم بسیار بزرگ و میلیاردها کاربر را در بین اپلیکیشن‌های خود مثل واتس‌اپ، مسنجر، اینستاگرام و فیسبوک دارد به اطلاعات بسیار مهم متنی و تصویری برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود دسترسی دارد. اما شاید کاربران ندانند که اطلاعاتی را که به صورت عمومی منتشر کرده‌اند برای ساخت سیستم هوش مصنوعی مورد استفاده قرار گرفته است و نه فقط تبلیغات.


البته در حال حاضر فیسبوک تنها داده‌های مبتنی بر اشیا را ذخیره می‌کند و نه الگوی رفتاری کاربر در محتوای عکس. اما با وجود سیستم تشخیص صورت فیسبوک که به صورت خودکار عکس‌ها را تگ می‌کند مشخص است که این شرکت به این که کاربران با چه کسانی و در کجای دنیا هستند اهمیت می‌دهد.


در مقیاس بزرگ‌تر، فیسبوک در حال ساخت سیستم‌های هوش مصنوعی برای تلاش در تعدیل پلتفرم خود است. علاوه بر 20 هزار نفر که در این پلتفرم همین وظیفه را دارند فیسبوک در حال تلاش برای خودکار سازی محافظت اخلاقی از پلتفرم خود پس از رسوایی دخالت روسیه در انتخابابت امریکا و شرکت کمبریج آنالیتیکا است.


شروپفر گفت: « تا همین اواخر ما تنها متکی به گزارش‌ها بودیم. ما ناچار بودیم صبر کنیم تا کسی چیز بدی پیدا کرده و آن را گزارش دهد. اما حال این شرکت می‌تواند با کمک هوش مصنوعی پلتفرم خود را از تبلیغات ترورسیتی، برهنگی، خشونت، اسپم و پست‌های تنفرآمیز و نژادپرستانه پاک کند. شروپفر در ادامه گفت :« دلیل تمرکز ما روی هوش مصنوعی این است که می‌خواهیم قدمی در حل مشکلاتی که همه ما می‌خواهیم حل شوند گذاشته باشیم.»

منبع: theverge

برچسب: Facebook ، فیسبوک
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :