ایرباس ۳۵۰ سری ۹۰۰ مدل یو ال آر دوربردترین هواپیمای جهان است که با تحویل به شرکت هوایی سنگاپور برای طولانی‌ترین پرواز بدون توقف جهان به مدت ۲۰ ساعت آماده می‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018 May 08

 

هم اکنون طولانی‌ترین پرواز تجاری جهان با طی مسافت ۱۴ هزار و ۵۳۵ کیلومتر، از دوحه به اوکلند توسط شرکت هواپیمایی قطر انجام می‌شود. این پرواز توسط هواپیمای بویینگ ۷۷۷ سری ۲۰۰ ال آر انجام می‌شود و حدود ۱۷ ساعت طول می‌کشد.

بویینگ ۷۷۷ دوربردترین هواپیمای جهان است که از نظر ایمنی بالاترین سطح را دارد. اما با ورود مدل جدید ایرباس ۳۵۰ داستان تغییر کرده است. این مدل قرار است به زودی در خطوط هوایی سنگاپور دوربرد‌ترین مسیرهوایی را بین این دولت‌شهر و شهر نیویورک در آمریکا طی کند. سفری که ۲۰ ساعت طول خواهد کشید.

خطوط هوایی سنگاپور تا کنون ۶۷ فروند هواپیمای ایرباس ۳۵۰ سری ۹۰۰ را سفارش داده است که از این تعداد هفت فروند از نوع یو ال آر هستند؛ هواپیمایی که حدود ۱۸ هزار کیلومتر برد پروازی دارد.

در مقایسه با مدل عادی ۳۵۰ سری ۹۰۰ ، مدل یو ال آر برای پروازهای دوربرد خود ۲۴ هزار لیتر سوخت اضافه را با خود حمل می‌کند.

چندی پیش هم مدل هزار، ایرباس ۳۵۰ به پرواز درآمده بود که بزرگترین هواپیمای دو موتوره‌ای است که ایرباس تاکنون تولید کرده است. ایران ایر قرار است ۱۶ فروند از این مدل را تحویل بگیرد.

پروژه ایرباس ۳۵۰ از سال ۲۰۰۶ آغاز شده است. هواپیمای ۳۵۰ نخستین هواپیمای ایرباس است که در ساخت بدنه آن به‌جای آلیاژهای آلومینیوم سبک رایج در صعنت هواپیمایی، از پلیمر تقویت شده با فیبر کربن استفاده شده است.

این هواپیما برای رقابت با هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ و بوئینگ ۷۸۷ طراحی شده است و نخستین نمونه آن در سال ۲۰۱۳ میلادی به بازار آمده است. هواپیمای ۳۵۰-۱۰۰۰ با هدف رقابت با بوئینگ ۷۷۷ ساخته شده و به گفته ایرباس، مصرف سوخت آن ۲۵ درصد کمتر است و ۳۰ تن وزن کمتری دارد.

پیش‌تر مدل‌های سری ۸۰۰ و ۹۰۰ این هواپیما تولید شده بودند که رقیب اصلی بوئینگ ۷۸۷ هستند. حالا با ورود ۳۵۰ سری هزار و مدل یو ال آر، این شرکت به نبرد با بوئینگ ۷۷۷ روی آورده است.

ایرباس ۳۵۰ سری ۹۰۰ از مدل یو ال آر، شباهت‌هایی به هواپیمای ۳۵۰-۱۰۰۰ ، که مدل کشیده‌تر از ۳۵۰ است دارد.

در مدل یو ال آر از حداکثر ظرفیت مخزن میانی استفاده شده است. سوخت اضافه‌ای که در مدل یو ال آر حمل می‌شود بیش از ۹ تن وزن دارد. با افزوده شدن وزن سوخت حمل شده، ظرفیت حمل بار در این مدل کاهش پیدا کرده است. رویترز گزارش داده است که در این پرواز مخصوص، سنگاپور ایرلاین تنها از صندلی‌های بیزنس کلاس استفاده می‌کند. و بر این اساس هواپیمای ایرباس ۳۵۰ مدل یو ال آر حدود ۱۷۰ نفر ظرفیت دارد حال آنکه مدل پایه با‌ترکیب صندلی اکونومی و بیزنس کلاس حدود ۳۲۰ نفر ظرفیت دارد.

اما پرواز به مدت ۲۰ ساعت می‌تواند برای بسیاری عذاب‌آور و طولانی باشد به همین دلیل ایرباس سعی کرده تا طراحی متفاوتی را داخل این هواپیما انجام دهد.

در طراحی داخلی سعی شده تا فضای داخل هواپیما شبیه به یک اتاق باشد برای همین سقف بالاتر از هواپیماهای دیگر طراحی شده تا حس فضای مناسب را به مسافران منتقل کند. برای سیستم نورپردازی از مجموعه ای از چراغ‌های متنوع استفاده شده است تا حس بهتری به سرنشینان منتقل شود و از طرفی به دلیل اینکه جنس بدنه هواپیما از نوع فیبر کربن است طراحان توانایی بیشتری برای قرار دادن تعداد پنجره‌های بیشتر و عریض‌تر داشته اند. در بیشتر هواپیماها به دلیل استفاده از بدنه ای از جنس آلومینیوم، طراحان در اضافه کردن پنچره بیشتر با محدودیت‌های سازه‌ای روبرو هستند.

از طرفی به‌تازگی ایرباس طرحی را معرفی کرده که از فضای بخش بار می‌توان برای تعبیه مکانی جهت قرارگیری فضای مناسب به منظور جانمایی تخت خواب برای مسافران استفاده کرد. با کاهش تعداد صندلی‌ها در پروازهای دوربرد و کاهش بار، امکان این وجود دارد تا از بخشی از فضای بار در قسمت زیرین هواپیما برای تعبیه اتاق خواب یا اتاق بازی نیز استفاده شود.

برچسب: ایرباس ، بوئینگ
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آب و هوا
كمينه:۲۰.۱°
بیشینه:۲۰.۱°
وضعيت:نيمه ابري
سرعت باد:۷.۲ km/h
رطوبت:۱۲%
 
۲۰.۱ | ۲۰.۱
تصاویر